Představení modelu od firmy Air přichází necelý týden po oznámení eVTOL letounu od švédského výrobce Jetson, s velmi podobným názvem modelu, One. Startupový projekt zahájil předobjednávky pro model One s předpokládaným datem dodání v roce 2024. V současné době se projekt nachází ve fázi představení prototypu a láká na zajímavé rychlostní a technické parametry.
Podívejme se na nový model Air One lehce technicky. Letadlo má mít dolet kolem 180 kilometrů. Ekvivalentem by měla být hodina letu na jedno nabití s maximální rychlostí 410 km/h. Nabití baterie z 0 na 100 % má zabrat pouze hodinu a z 20 na 80 % poté pouze 30 minut. Letadlo tedy dobijete rychleji jak průměrný elektromobil. A to zní zajímavě. Navíc bude možné Air One částečně rozebrat při parkování ve stísněných prostorách. Ostatní specifikace se bohužel týkají více rozměrů letounu.
I když společnost Air nezmiňuje v předobjednávce cenu vozidla, tiskové zprávy uvádí rozsah částky jako u automobilů vyšší třídy.
I když se Jetson zdá být napřed ve vývoji i cestě k produkci a prodeji, míří na podobné cílové skupiny. Uplatnění najde nejdříve jako služby leteckého taxi, kurýrní služby a další doručování na středně dlouhé až dlouhé trasy. Jetson i Air se zaměřují na ovládání stroje jedním pilotem a oproti konkurenci jsou mnohem dále ve vývoji než pouze u konceptu.
Společnost Air nyní provádí bezpilotní testování na prototypech a pracují na získání certifikace od Federálního leteckého úřadu v roce 2023. Primárním trhem se má stát USA. Předpokládané prodeje se mají pohybovat kolem 15 000 eVTOL letounů ročně. Předobjednávky se nyní pohybují v řádu stovek.
Čtěte také: Budoucnost je tady! Létající elektromobil dorazí na trh v roce 2024
Navigace a palubní systémy mají fungovat na principu fly-by-intent. „Tyto systémy mají zpracovat pokyny řízení a úmysly řidiče v co nejbezpečnější formě, aby se i okolí a sousedé mohli cítit bezpečně,” říká Rani Plant, spoluzakladatel a CEO společnosti. Prý se dá systém přirovnat k automatickému ladění zpěvu (tzv. autotune – pozn. redakce) jako na koncertech zpěvačky Cher.
Tyto technologie pomáhají běžným lidem k ovládání letounů nové generace. Dnes jsou už v letadlech samozřejmostí. O novinkách bude informována i profesionální letecká doprava, aby došlo k nenarušenému pohybu ve vzdušném prostoru. „Budoucnost mobility je v oblacích, ale abychom se tam dostali, musíme posílit důvěru zákazníků v eVTOL, aby je začali vnímat jako vozidla pro každodenní transport. Musíme vyrábět tyto letouny v masovém množství, abychom tuto vizi podpořili,” říká Plaut.
„Air One je pro nás velkou výzvou. Představí zákazníkům jeden z prvních hravých modelů pro osobní leteckou přepravu a současně předvede tu nejlepší technologii, která umožní produkci letounů ve velkém množství,” dodává.
Vypadá to, že jsme na počátku souboje dvou budoucích velikánů v individuální letecké přepravě. Jelikož se ale jedná o nový segement, budeme se mu i my více věnovat a budeme přinášet i další vývoj na trhu. Sami jsme zvědaví, kam a jak rychle budou Jetson, Air nebo další společnosti postupovat, a kdy uvidíme první vlaštovky na evropském trhu. Jak moc se změní naše vnímání městské přepravy je otázkou. Budeme za pár let rozšiřovat parkoviště u nákupních středisek o přistávácí plochy pro eVTOLy?
Představení modelu od firmy Air přichází necelý týden po oznámení eVTOL letounu od švédského výrobce Jetson, s velmi podobným názvem modelu, One. Startupový projekt zahájil předobjednávky pro model One s předpokládaným datem dodání v roce 2024. V současné době se projekt nachází ve fázi představení prototypu a láká na zajímavé rychlostní a technické parametry.
Podívejme se na nový model Air One lehce technicky. Letadlo má mít dolet kolem 180 kilometrů. Ekvivalentem by měla být hodina letu na jedno nabití s maximální rychlostí 410 km/h. Nabití baterie z 0 na 100 % má zabrat pouze hodinu a z 20 na 80 % poté pouze 30 minut. Letadlo tedy dobijete rychleji jak průměrný elektromobil. A to zní zajímavě. Navíc bude možné Air One částečně rozebrat při parkování ve stísněných prostorách. Ostatní specifikace se bohužel týkají více rozměrů letounu.
I když společnost Air nezmiňuje v předobjednávce cenu vozidla, tiskové zprávy uvádí rozsah částky jako u automobilů vyšší třídy.
I když se Jetson zdá být napřed ve vývoji i cestě k produkci a prodeji, míří na podobné cílové skupiny. Uplatnění najde nejdříve jako služby leteckého taxi, kurýrní služby a další doručování na středně dlouhé až dlouhé trasy. Jetson i Air se zaměřují na ovládání stroje jedním pilotem a oproti konkurenci jsou mnohem dále ve vývoji než pouze u konceptu.
Společnost Air nyní provádí bezpilotní testování na prototypech a pracují na získání certifikace od Federálního leteckého úřadu v roce 2023. Primárním trhem se má stát USA. Předpokládané prodeje se mají pohybovat kolem 15 000 eVTOL letounů ročně. Předobjednávky se nyní pohybují v řádu stovek.
Čtěte také: Budoucnost je tady! Létající elektromobil dorazí na trh v roce 2024
Navigace a palubní systémy mají fungovat na principu fly-by-intent. „Tyto systémy mají zpracovat pokyny řízení a úmysly řidiče v co nejbezpečnější formě, aby se i okolí a sousedé mohli cítit bezpečně,” říká Rani Plant, spoluzakladatel a CEO společnosti. Prý se dá systém přirovnat k automatickému ladění zpěvu (tzv. autotune – pozn. redakce) jako na koncertech zpěvačky Cher.
Tyto technologie pomáhají běžným lidem k ovládání letounů nové generace. Dnes jsou už v letadlech samozřejmostí. O novinkách bude informována i profesionální letecká doprava, aby došlo k nenarušenému pohybu ve vzdušném prostoru. „Budoucnost mobility je v oblacích, ale abychom se tam dostali, musíme posílit důvěru zákazníků v eVTOL, aby je začali vnímat jako vozidla pro každodenní transport. Musíme vyrábět tyto letouny v masovém množství, abychom tuto vizi podpořili,” říká Plaut.
„Air One je pro nás velkou výzvou. Představí zákazníkům jeden z prvních hravých modelů pro osobní leteckou přepravu a současně předvede tu nejlepší technologii, která umožní produkci letounů ve velkém množství,” dodává.
Vypadá to, že jsme na počátku souboje dvou budoucích velikánů v individuální letecké přepravě. Jelikož se ale jedná o nový segement, budeme se mu i my více věnovat a budeme přinášet i další vývoj na trhu. Sami jsme zvědaví, kam a jak rychle budou Jetson, Air nebo další společnosti postupovat, a kdy uvidíme první vlaštovky na evropském trhu. Jak moc se změní naše vnímání městské přepravy je otázkou. Budeme za pár let rozšiřovat parkoviště u nákupních středisek o přistávácí plochy pro eVTOLy?