Elektrický letoun, který si zaparkujete v garáži. Je tohle naše budoucnost?

  • Izraelská společnost Air přichází se svým jednomístným elektrickým letounem
  • Nový model Air One má mít dolet až 180 kilometrů na jedno nabití
  • Nabití baterie přitom bude trvat maximálně hodinu
Elektrický letoun Air One

Elektrický letoun Air One | foto: Airev.aero

Představení modelu od firmy Air přichází necelý týden po oznámení eVTOL letounu od švédského výrobce Jetson, s velmi podobným názvem modelu, One. Startupový projekt zahájil předobjednávky pro model One s předpokládaným datem dodání v roce 2024. V současné době se projekt nachází ve fázi představení prototypu a láká na zajímavé rychlostní a technické parametry.

Elektrický letoun Air One připraven!

Podívejme se na nový model Air One lehce technicky. Letadlo má mít dolet kolem 180 kilometrů. Ekvivalentem by měla být hodina letu na jedno nabití s maximální rychlostí 410 km/h. Nabití baterie z 0 na 100 % má zabrat pouze hodinu a z 20 na 80 % poté pouze 30 minut. Letadlo tedy dobijete rychleji jak průměrný elektromobil. A to zní zajímavě. Navíc bude možné Air One částečně rozebrat při parkování ve stísněných prostorách. Ostatní specifikace se bohužel týkají více rozměrů letounu.

I když společnost Air nezmiňuje v předobjednávce cenu vozidla, tiskové zprávy uvádí rozsah částky jako u automobilů vyšší třídy.

Jde o revoluční způsob přepravy?

I když se Jetson zdá být napřed ve vývoji i cestě k produkci a prodeji, míří na podobné cílové skupiny. Uplatnění najde nejdříve jako služby leteckého taxi, kurýrní služby a další doručování na středně dlouhé až dlouhé trasy. Jetson i Air se zaměřují na ovládání stroje jedním pilotem a oproti konkurenci jsou mnohem dále ve vývoji než pouze u konceptu.

Společnost Air nyní provádí bezpilotní testování na prototypech a pracují na získání certifikace od Federálního leteckého úřadu v roce 2023. Primárním trhem se má stát USA. Předpokládané prodeje se mají pohybovat kolem 15 000 eVTOL letounů ročně. Předobjednávky se nyní pohybují v řádu stovek.

Dokážete si představit mít místo auta letoun?

Dokážete si představit mít místo auta letoun? | foto: Airev.aero


Čtěte také: Budoucnost je tady! Létající elektromobil dorazí na trh v roce 2024


Pilotem se může stát i běžný řidič

Navigace a palubní systémy mají fungovat na principu fly-by-intent. Tyto systémy mají zpracovat pokyny řízení a úmysly řidiče v co nejbezpečnější formě, aby se i okolí a sousedé mohli cítit bezpečně,” říká Rani Plant, spoluzakladatel a CEO společnosti. Prý se dá systém přirovnat k automatickému ladění zpěvu (tzv. autotune – pozn. redakce) jako na koncertech zpěvačky Cher.

Tyto technologie pomáhají běžným lidem k ovládání letounů nové generace. Dnes jsou už v letadlech samozřejmostí. O novinkách bude informována i profesionální letecká doprava, aby došlo k nenarušenému pohybu ve vzdušném prostoru. „Budoucnost mobility je v oblacích, ale abychom se tam dostali, musíme posílit důvěru zákazníků v eVTOL, aby je začali vnímat jako vozidla pro každodenní transport. Musíme vyrábět tyto letouny v masovém množství, abychom tuto vizi podpořili,” říká Plaut.

„Air One je pro nás velkou výzvou. Představí zákazníkům jeden z prvních hravých modelů pro osobní leteckou přepravu a současně předvede tu nejlepší technologii, která umožní produkci letounů ve velkém množství,” dodává.

Budeme za pár let běžně létat na nákup?

Vypadá to, že jsme na počátku souboje dvou budoucích velikánů v individuální letecké přepravě. Jelikož se ale jedná o nový segement, budeme se mu i my více věnovat a budeme přinášet i další vývoj na trhu. Sami jsme zvědaví, kam a jak rychle budou Jetson, Air nebo další společnosti postupovat, a kdy uvidíme první vlaštovky na evropském trhu. Jak moc se změní naše vnímání městské přepravy je otázkou. Budeme za pár let rozšiřovat parkoviště u nákupních středisek o přistávácí plochy pro eVTOLy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektrický letoun, který si zaparkujete v garáži. Je tohle naše budoucnost?

  • Izraelská společnost Air přichází se svým jednomístným elektrickým letounem
  • Nový model Air One má mít dolet až 180 kilometrů na jedno nabití
  • Nabití baterie přitom bude trvat maximálně hodinu
Elektrický letoun Air One

Elektrický letoun Air One | foto: Airev.aero

Představení modelu od firmy Air přichází necelý týden po oznámení eVTOL letounu od švédského výrobce Jetson, s velmi podobným názvem modelu, One. Startupový projekt zahájil předobjednávky pro model One s předpokládaným datem dodání v roce 2024. V současné době se projekt nachází ve fázi představení prototypu a láká na zajímavé rychlostní a technické parametry.

Elektrický letoun Air One připraven!

Podívejme se na nový model Air One lehce technicky. Letadlo má mít dolet kolem 180 kilometrů. Ekvivalentem by měla být hodina letu na jedno nabití s maximální rychlostí 410 km/h. Nabití baterie z 0 na 100 % má zabrat pouze hodinu a z 20 na 80 % poté pouze 30 minut. Letadlo tedy dobijete rychleji jak průměrný elektromobil. A to zní zajímavě. Navíc bude možné Air One částečně rozebrat při parkování ve stísněných prostorách. Ostatní specifikace se bohužel týkají více rozměrů letounu.

I když společnost Air nezmiňuje v předobjednávce cenu vozidla, tiskové zprávy uvádí rozsah částky jako u automobilů vyšší třídy.

Jde o revoluční způsob přepravy?

I když se Jetson zdá být napřed ve vývoji i cestě k produkci a prodeji, míří na podobné cílové skupiny. Uplatnění najde nejdříve jako služby leteckého taxi, kurýrní služby a další doručování na středně dlouhé až dlouhé trasy. Jetson i Air se zaměřují na ovládání stroje jedním pilotem a oproti konkurenci jsou mnohem dále ve vývoji než pouze u konceptu.

Společnost Air nyní provádí bezpilotní testování na prototypech a pracují na získání certifikace od Federálního leteckého úřadu v roce 2023. Primárním trhem se má stát USA. Předpokládané prodeje se mají pohybovat kolem 15 000 eVTOL letounů ročně. Předobjednávky se nyní pohybují v řádu stovek.

Dokážete si představit mít místo auta letoun?

Dokážete si představit mít místo auta letoun? | foto: Airev.aero


Čtěte také: Budoucnost je tady! Létající elektromobil dorazí na trh v roce 2024


Pilotem se může stát i běžný řidič

Navigace a palubní systémy mají fungovat na principu fly-by-intent. Tyto systémy mají zpracovat pokyny řízení a úmysly řidiče v co nejbezpečnější formě, aby se i okolí a sousedé mohli cítit bezpečně,” říká Rani Plant, spoluzakladatel a CEO společnosti. Prý se dá systém přirovnat k automatickému ladění zpěvu (tzv. autotune – pozn. redakce) jako na koncertech zpěvačky Cher.

Tyto technologie pomáhají běžným lidem k ovládání letounů nové generace. Dnes jsou už v letadlech samozřejmostí. O novinkách bude informována i profesionální letecká doprava, aby došlo k nenarušenému pohybu ve vzdušném prostoru. „Budoucnost mobility je v oblacích, ale abychom se tam dostali, musíme posílit důvěru zákazníků v eVTOL, aby je začali vnímat jako vozidla pro každodenní transport. Musíme vyrábět tyto letouny v masovém množství, abychom tuto vizi podpořili,” říká Plaut.

„Air One je pro nás velkou výzvou. Představí zákazníkům jeden z prvních hravých modelů pro osobní leteckou přepravu a současně předvede tu nejlepší technologii, která umožní produkci letounů ve velkém množství,” dodává.

Budeme za pár let běžně létat na nákup?

Vypadá to, že jsme na počátku souboje dvou budoucích velikánů v individuální letecké přepravě. Jelikož se ale jedná o nový segement, budeme se mu i my více věnovat a budeme přinášet i další vývoj na trhu. Sami jsme zvědaví, kam a jak rychle budou Jetson, Air nebo další společnosti postupovat, a kdy uvidíme první vlaštovky na evropském trhu. Jak moc se změní naše vnímání městské přepravy je otázkou. Budeme za pár let rozšiřovat parkoviště u nákupních středisek o přistávácí plochy pro eVTOLy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."