Dodavatel baterií pro Teslu byl označen za vojenskou společnost. Vyvolalo to obavy

Logo společnosti CATL | foto: CATL

Logo společnosti CATL | foto: CATL

Čínská společnost CATL, která svými bateriemi pohání třetinu všech elektromobilů, se ocitla v hledáčku Spojených států. Americké Ministerstvo obrany ji v pondělí označilo za „čínskou vojenskou společnost“ a zařadilo na svou černou listinu. Zmíněný krok vyvolal rozruch nejen na burze, ale i v automobilovém průmyslu.

CATL vládne trhu s trakčními bateriemi

CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je bezesporu největším hráčem na poli baterií pro elektromobily. Jen v roce 2024 dokázala čínská společnost obsadit téměř 37 % celosvětového trhu. Její baterie používají nejen čínští výrobci, jako NIO nebo Geely, ale i globální automobilové značky Tesla, BMW, Volkswagen, Toyota nebo Mercedes-Benz.

Čínská společnost neustále přichází s technologickými inovacemi, od výměnných (swapovacích) stanic, které umí vyměnit trakční baterie rychleji než natankujete benzín, až po revoluční Bedrock Chassis, ultra-bezpečný „skateboardový“ podvozek.

CATL a jeho platforma pro elektromobily | foto: CATL

CATL a jeho platforma pro elektromobily | foto: CATL

Co vadí americkému ministerstvu?

Ministerstvo obrany USA tvrdí, že zařazení CATL na černou listinu je součástí boje proti čínské strategii „vojensko-civilní fúze“. Podle americké vlády tato strategie umožňuje čínské armádě získávat technologie, vyvíjené civilními firmami.

CATL ale obvinění odmítá. Společnost uvedla, že „se nikdy nezapojila do žádných vojenských aktivit“ a že rozhodnutí ministerstva je „chybné“. CATL plánuje proti tomuto označení bojovat, v případě potřeby i právní cestou.

Zařazení na blacklist poškozuje jméno firmy

Zařazení na černou listinu omezuje CATL v obchodování s americkým ministerstvem obrany. To však pravděpodobně nebude mít výrazný dopad na její byznys, protože společnost s ministerstvem nespolupracovala. Problémem by ale mohlo být poškození reputace firmy. Na to zareagovali i investoři, když akcie CATL klesly po oznámení zprávy o 3 %. Analytici přesto tvrdí, že dominantní postavení firmy na trhu tímto krokem zřejmě nijak výrazně neutrpí.

Rizika, spojená s dodávkami z Číny, si uvědomují i konkurenční firmy. Například Panasonic Energy, která dodává baterie pro výrobu elektromobilů v USA, v pondělí uvedla, že snižování závislosti na čínských dodavatelích je pro ni v současnosti prioritou číslo jedna.

Sodíko-iontová baterie od společnosti CATL | foto: CATL

Sodíko-iontová baterie od společnosti CATL | foto: CATL

CATL bude jedničkou i nadále

Přestože je zařazení na černou listinu pro CATL nepříjemnou komplikací, společnost pokračuje v expanzi. Nedávno oznámila plán vstoupit na hongkongskou burzu a nadále rozvíjí inovace, díky kterým si drží vedoucí postavení na trhu.

Jak se situace vyvine, ukáže čas. Jedno je ale jisté: trh s bateriemi pro elektromobily bude dál sledovat každý krok čínského giganta.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Dodavatel baterií pro Teslu byl označen za vojenskou společnost. Vyvolalo to obavy

Logo společnosti CATL | foto: CATL

Logo společnosti CATL | foto: CATL

Čínská společnost CATL, která svými bateriemi pohání třetinu všech elektromobilů, se ocitla v hledáčku Spojených států. Americké Ministerstvo obrany ji v pondělí označilo za „čínskou vojenskou společnost“ a zařadilo na svou černou listinu. Zmíněný krok vyvolal rozruch nejen na burze, ale i v automobilovém průmyslu.

CATL vládne trhu s trakčními bateriemi

CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je bezesporu největším hráčem na poli baterií pro elektromobily. Jen v roce 2024 dokázala čínská společnost obsadit téměř 37 % celosvětového trhu. Její baterie používají nejen čínští výrobci, jako NIO nebo Geely, ale i globální automobilové značky Tesla, BMW, Volkswagen, Toyota nebo Mercedes-Benz.

Čínská společnost neustále přichází s technologickými inovacemi, od výměnných (swapovacích) stanic, které umí vyměnit trakční baterie rychleji než natankujete benzín, až po revoluční Bedrock Chassis, ultra-bezpečný „skateboardový“ podvozek.

CATL a jeho platforma pro elektromobily | foto: CATL

CATL a jeho platforma pro elektromobily | foto: CATL

Co vadí americkému ministerstvu?

Ministerstvo obrany USA tvrdí, že zařazení CATL na černou listinu je součástí boje proti čínské strategii „vojensko-civilní fúze“. Podle americké vlády tato strategie umožňuje čínské armádě získávat technologie, vyvíjené civilními firmami.

CATL ale obvinění odmítá. Společnost uvedla, že „se nikdy nezapojila do žádných vojenských aktivit“ a že rozhodnutí ministerstva je „chybné“. CATL plánuje proti tomuto označení bojovat, v případě potřeby i právní cestou.

Zařazení na blacklist poškozuje jméno firmy

Zařazení na černou listinu omezuje CATL v obchodování s americkým ministerstvem obrany. To však pravděpodobně nebude mít výrazný dopad na její byznys, protože společnost s ministerstvem nespolupracovala. Problémem by ale mohlo být poškození reputace firmy. Na to zareagovali i investoři, když akcie CATL klesly po oznámení zprávy o 3 %. Analytici přesto tvrdí, že dominantní postavení firmy na trhu tímto krokem zřejmě nijak výrazně neutrpí.

Rizika, spojená s dodávkami z Číny, si uvědomují i konkurenční firmy. Například Panasonic Energy, která dodává baterie pro výrobu elektromobilů v USA, v pondělí uvedla, že snižování závislosti na čínských dodavatelích je pro ni v současnosti prioritou číslo jedna.

Sodíko-iontová baterie od společnosti CATL | foto: CATL

Sodíko-iontová baterie od společnosti CATL | foto: CATL

CATL bude jedničkou i nadále

Přestože je zařazení na černou listinu pro CATL nepříjemnou komplikací, společnost pokračuje v expanzi. Nedávno oznámila plán vstoupit na hongkongskou burzu a nadále rozvíjí inovace, díky kterým si drží vedoucí postavení na trhu.

Jak se situace vyvine, ukáže čas. Jedno je ale jisté: trh s bateriemi pro elektromobily bude dál sledovat každý krok čínského giganta.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."