Dodavatel baterií pro Teslu byl označen za vojenskou společnost. Vyvolalo to obavy

Petr Bergmann
Logo společnosti CATL | foto: CATL
Logo společnosti CATL | foto: CATL

Čínská firma CATL, lídr v bateriích pro elektromobily, čelí sankcím USA. Byla označena za „vojenskou společnost“, což vyvolalo obavy na trzích.

Čínská společnost CATL, která svými bateriemi pohání třetinu všech elektromobilů, se ocitla v hledáčku Spojených států. Americké Ministerstvo obrany ji v pondělí označilo za „čínskou vojenskou společnost“ a zařadilo na svou černou listinu. Zmíněný krok vyvolal rozruch nejen na burze, ale i v automobilovém průmyslu.

CATL vládne trhu s trakčními bateriemi

CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je bezesporu největším hráčem na poli baterií pro elektromobily. Jen v roce 2024 dokázala čínská společnost obsadit téměř 37 % celosvětového trhu. Její baterie používají nejen čínští výrobci, jako NIO nebo Geely, ale i globální automobilové značky Tesla, BMW, Volkswagen, Toyota nebo Mercedes-Benz.

Čínská společnost neustále přichází s technologickými inovacemi, od výměnných (swapovacích) stanic, které umí vyměnit trakční baterie rychleji než natankujete benzín, až po revoluční Bedrock Chassis, ultra-bezpečný „skateboardový“ podvozek.

CATL a jeho platforma pro elektromobily | foto: CATL
CATL a jeho platforma pro elektromobily | foto: CATL

Co vadí americkému ministerstvu?

Ministerstvo obrany USA tvrdí, že zařazení CATL na černou listinu je součástí boje proti čínské strategii „vojensko-civilní fúze“. Podle americké vlády tato strategie umožňuje čínské armádě získávat technologie, vyvíjené civilními firmami.

CATL ale obvinění odmítá. Společnost uvedla, že „se nikdy nezapojila do žádných vojenských aktivit“ a že rozhodnutí ministerstva je „chybné“. CATL plánuje proti tomuto označení bojovat, v případě potřeby i právní cestou.

Zařazení na blacklist poškozuje jméno firmy

Zařazení na černou listinu omezuje CATL v obchodování s americkým ministerstvem obrany. To však pravděpodobně nebude mít výrazný dopad na její byznys, protože společnost s ministerstvem nespolupracovala. Problémem by ale mohlo být poškození reputace firmy. Na to zareagovali i investoři, když akcie CATL klesly po oznámení zprávy o 3 %. Analytici přesto tvrdí, že dominantní postavení firmy na trhu tímto krokem zřejmě nijak výrazně neutrpí.

Rizika, spojená s dodávkami z Číny, si uvědomují i konkurenční firmy. Například Panasonic Energy, která dodává baterie pro výrobu elektromobilů v USA, v pondělí uvedla, že snižování závislosti na čínských dodavatelích je pro ni v současnosti prioritou číslo jedna.

Sodíko-iontová baterie od společnosti CATL | foto: CATL
Sodíko-iontová baterie od společnosti CATL | foto: CATL

CATL bude jedničkou i nadále

Přestože je zařazení na černou listinu pro CATL nepříjemnou komplikací, společnost pokračuje v expanzi. Nedávno oznámila plán vstoupit na hongkongskou burzu a nadále rozvíjí inovace, díky kterým si drží vedoucí postavení na trhu.

Jak se situace vyvine, ukáže čas. Jedno je ale jisté: trh s bateriemi pro elektromobily bude dál sledovat každý krok čínského giganta.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články