Čínská společnost CATL, která svými bateriemi pohání třetinu všech elektromobilů, se ocitla v hledáčku Spojených států. Americké Ministerstvo obrany ji v pondělí označilo za „čínskou vojenskou společnost“ a zařadilo na svou černou listinu. Zmíněný krok vyvolal rozruch nejen na burze, ale i v automobilovém průmyslu.
CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je bezesporu největším hráčem na poli baterií pro elektromobily. Jen v roce 2024 dokázala čínská společnost obsadit téměř 37 % celosvětového trhu. Její baterie používají nejen čínští výrobci, jako NIO nebo Geely, ale i globální automobilové značky Tesla, BMW, Volkswagen, Toyota nebo Mercedes-Benz.
Čínská společnost neustále přichází s technologickými inovacemi, od výměnných (swapovacích) stanic, které umí vyměnit trakční baterie rychleji než natankujete benzín, až po revoluční Bedrock Chassis, ultra-bezpečný „skateboardový“ podvozek.
Ministerstvo obrany USA tvrdí, že zařazení CATL na černou listinu je součástí boje proti čínské strategii „vojensko-civilní fúze“. Podle americké vlády tato strategie umožňuje čínské armádě získávat technologie, vyvíjené civilními firmami.
CATL ale obvinění odmítá. Společnost uvedla, že „se nikdy nezapojila do žádných vojenských aktivit“ a že rozhodnutí ministerstva je „chybné“. CATL plánuje proti tomuto označení bojovat, v případě potřeby i právní cestou.
Zařazení na černou listinu omezuje CATL v obchodování s americkým ministerstvem obrany. To však pravděpodobně nebude mít výrazný dopad na její byznys, protože společnost s ministerstvem nespolupracovala. Problémem by ale mohlo být poškození reputace firmy. Na to zareagovali i investoři, když akcie CATL klesly po oznámení zprávy o 3 %. Analytici přesto tvrdí, že dominantní postavení firmy na trhu tímto krokem zřejmě nijak výrazně neutrpí.
Rizika, spojená s dodávkami z Číny, si uvědomují i konkurenční firmy. Například Panasonic Energy, která dodává baterie pro výrobu elektromobilů v USA, v pondělí uvedla, že snižování závislosti na čínských dodavatelích je pro ni v současnosti prioritou číslo jedna.
Přestože je zařazení na černou listinu pro CATL nepříjemnou komplikací, společnost pokračuje v expanzi. Nedávno oznámila plán vstoupit na hongkongskou burzu a nadále rozvíjí inovace, díky kterým si drží vedoucí postavení na trhu.
Jak se situace vyvine, ukáže čas. Jedno je ale jisté: trh s bateriemi pro elektromobily bude dál sledovat každý krok čínského giganta.
Čínská společnost CATL, která svými bateriemi pohání třetinu všech elektromobilů, se ocitla v hledáčku Spojených států. Americké Ministerstvo obrany ji v pondělí označilo za „čínskou vojenskou společnost“ a zařadilo na svou černou listinu. Zmíněný krok vyvolal rozruch nejen na burze, ale i v automobilovém průmyslu.
CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je bezesporu největším hráčem na poli baterií pro elektromobily. Jen v roce 2024 dokázala čínská společnost obsadit téměř 37 % celosvětového trhu. Její baterie používají nejen čínští výrobci, jako NIO nebo Geely, ale i globální automobilové značky Tesla, BMW, Volkswagen, Toyota nebo Mercedes-Benz.
Čínská společnost neustále přichází s technologickými inovacemi, od výměnných (swapovacích) stanic, které umí vyměnit trakční baterie rychleji než natankujete benzín, až po revoluční Bedrock Chassis, ultra-bezpečný „skateboardový“ podvozek.
Ministerstvo obrany USA tvrdí, že zařazení CATL na černou listinu je součástí boje proti čínské strategii „vojensko-civilní fúze“. Podle americké vlády tato strategie umožňuje čínské armádě získávat technologie, vyvíjené civilními firmami.
CATL ale obvinění odmítá. Společnost uvedla, že „se nikdy nezapojila do žádných vojenských aktivit“ a že rozhodnutí ministerstva je „chybné“. CATL plánuje proti tomuto označení bojovat, v případě potřeby i právní cestou.
Zařazení na černou listinu omezuje CATL v obchodování s americkým ministerstvem obrany. To však pravděpodobně nebude mít výrazný dopad na její byznys, protože společnost s ministerstvem nespolupracovala. Problémem by ale mohlo být poškození reputace firmy. Na to zareagovali i investoři, když akcie CATL klesly po oznámení zprávy o 3 %. Analytici přesto tvrdí, že dominantní postavení firmy na trhu tímto krokem zřejmě nijak výrazně neutrpí.
Rizika, spojená s dodávkami z Číny, si uvědomují i konkurenční firmy. Například Panasonic Energy, která dodává baterie pro výrobu elektromobilů v USA, v pondělí uvedla, že snižování závislosti na čínských dodavatelích je pro ni v současnosti prioritou číslo jedna.
Přestože je zařazení na černou listinu pro CATL nepříjemnou komplikací, společnost pokračuje v expanzi. Nedávno oznámila plán vstoupit na hongkongskou burzu a nadále rozvíjí inovace, díky kterým si drží vedoucí postavení na trhu.
Jak se situace vyvine, ukáže čas. Jedno je ale jisté: trh s bateriemi pro elektromobily bude dál sledovat každý krok čínského giganta.