Americká automobilka Tesla má za sebou velmi turbulentní období. Značka, jež je zosobněním inovativních technologií a rapidního růstu, se v samotném finiši loňského roku jako by zasekla, míněno zejména z pohledu prosincové výkonnosti. Hodnota akcií (TSLA) se dostala na dvouleté minimum, experti nevěřícně kroutili hlavou, na Elona Muska se snášela vlna kritiky.
Optikou čísel si však nelze nevšimnout poměrně zásadního rozporu. Automobilka vloni dodala rekordní počet vozidel. V návaznosti na to sice potvrdila, že poslední kvartál zůstal mírně za očekáváními, ale stávající trend je stejně zřejmý.
V roce 2022 Tesla vyrobila přibližně 1 369 600 elektromobilů a dodala jich více než 1 313 850. Ve 4. čtvrtletí dodala 405 278 elektromobilů, tedy o téměř 100 000 kusů více než ve stejném sledovaném období v předchozím roce. Ve výsledku to znamená následující – 40% meziroční nárůst dodávek a až o 47 % vyšší objem výroby.
Čtěte také: Kolik kilometrů ujede Tesla na „roční spotřebu bankomatu“? To nepochopíte!
Toliko k často omílané výtce, že „Tesla má problém s výrobou“. Bohužel, analytici z Wall Streetu částečně i v reakci na dřívější predikce očekávali lepší zakončení roku, a to se odrazilo i v projevené vlažné (ne)důvěře předních investorů.
Dá se tedy předpokládat, že i letos bude chtít značka navázat. Navíc se z kuloárů ozývá, že je možná ve hře i výrazně levnější elektromobil, resp. levnější elektromobilová platforma, o níž bychom se měli dozvědět v rámci eventu Tesla Investor Day, který proběhne letos 1. března v texaské Gigafactory, přičemž bude ke zhlednutí v rámci živého vysílání i online.
Je to právě zbrusu nová platforma 3. generace, jež by mohla být právě tím vstřícnějším krokem, který mohl směřovat k cenově dostupnějšímu vozu.
Dalším lákadlem v letošním roce je zahájení sériové výroby dlouho očekávaného modelu Tesla Cybertruck. Pokud se plán podaří dodržet, může jít o významný „gamechanger“, zvláště v období Vánoc. To však platí za předpokladu, že Tesla stihne první kusy i prodat.
Muskem několikrát zmíněný postupný náběh na výrobu ve druhé polovině 2023 s touto ideou není v rozporu, ba naopak. Potíž je jen v tom, jestli vše půjde tak, jak má. Jestliže totiž vezmeme v úvahu, že Cybetruck má oproti původním předpokladům přinejmenším dvouleté zpoždění, je otázkou, jestli bude poslední avizovaný termín skutečně tím posledním.
Na druhou stranu, výroba Cybertrucku umožní podniku vstoupit na americký trh s elektromobily v jednom z nejziskovějších segmentů; tj. vůz se může stát silným konkurentem elektrických pickupů od Fordu nebo Rivianu. Musk sice prohlásil, že jen na předobjednávkách mají tolik zájemců, že by to pokrylo až tři roky produkce, ale jak se říká – rozhodne i cena.
Ohledně plně autonomního řízení se toho v souvislosti s Teslou napsalo mraky. I přes nesporné úspěchy a viditelný pokrok za posledních několik let se nedá na funkce Autopilot, Enhanced Autopilot a zvláště Full Self-Driving (FSD) nahlížet tak, že není potřeba aktivního dohledu řidiče.
Sama automobilka na oficiálních stránkách upozorňuje, že úplná autonomie závisí na dosažení spolehlivosti výrazně převyšující schopnosti „řidiče-člověka“. Že by však něco takového přicházelo v úvahu už letos, si ale nemyslíme. Zatím poslední Tesla FSD V11 vypadá vážně skvěle, inženýři software obohatili o spoustu funkcí a některé dokonce ukázkově sjednotili, avšak na úplnou samostatnost to ještě nevypadá.
Doporučujeme: Policie musela zastavovat spícího řidiče Tesly se zapnutým autopilotem
Již vloni bylo několikrát zmíněno, že ke splnění ambiciózního plánu automobilky bude potřeba okolo 8 nových továren. Kromě Jižní Koreje se v Muskově hledáčku jako vhodná lokalita pro výstavbu Gigafactory ocitlo i Mexiko.
Dalším z potenciálních adeptů je pak Kanada. Již před pár měsíci jsme informovali o spekulacích ohledně spolupráce mezi výrobcem elektromobilů a kanadskou vládou. To by opět znamenalo možnost razantního navýšení roční produkce.
Ač je Elon Musk především vizionář-technolog a funkci CEO Tesly plní spíše z nutnosti, než že by mu to činilo radost, nic nenasvědčuje tomu, že by se v dohledné době v ředitelském křesle objevil někdo jiný. I přes různě frekventovaný obdiv nebo averzi působí tato automobilka nejen navenek jako podnik jednoho muže.
Kritici však namítají, že geniální Elon se v posledních letech stal člověkem vícero zájmů. Jako ukázku vyprchajícího entuziasmu uvádí klesající podíl ve firmě a fakt, že svoji pozornost upírá až možná příliš na Twitter, jehož se stal vloni vlastníkem.
Americká automobilka Tesla má za sebou velmi turbulentní období. Značka, jež je zosobněním inovativních technologií a rapidního růstu, se v samotném finiši loňského roku jako by zasekla, míněno zejména z pohledu prosincové výkonnosti. Hodnota akcií (TSLA) se dostala na dvouleté minimum, experti nevěřícně kroutili hlavou, na Elona Muska se snášela vlna kritiky.
Optikou čísel si však nelze nevšimnout poměrně zásadního rozporu. Automobilka vloni dodala rekordní počet vozidel. V návaznosti na to sice potvrdila, že poslední kvartál zůstal mírně za očekáváními, ale stávající trend je stejně zřejmý.
V roce 2022 Tesla vyrobila přibližně 1 369 600 elektromobilů a dodala jich více než 1 313 850. Ve 4. čtvrtletí dodala 405 278 elektromobilů, tedy o téměř 100 000 kusů více než ve stejném sledovaném období v předchozím roce. Ve výsledku to znamená následující – 40% meziroční nárůst dodávek a až o 47 % vyšší objem výroby.
Čtěte také: Kolik kilometrů ujede Tesla na „roční spotřebu bankomatu“? To nepochopíte!
Toliko k často omílané výtce, že „Tesla má problém s výrobou“. Bohužel, analytici z Wall Streetu částečně i v reakci na dřívější predikce očekávali lepší zakončení roku, a to se odrazilo i v projevené vlažné (ne)důvěře předních investorů.
Dá se tedy předpokládat, že i letos bude chtít značka navázat. Navíc se z kuloárů ozývá, že je možná ve hře i výrazně levnější elektromobil, resp. levnější elektromobilová platforma, o níž bychom se měli dozvědět v rámci eventu Tesla Investor Day, který proběhne letos 1. března v texaské Gigafactory, přičemž bude ke zhlednutí v rámci živého vysílání i online.
Je to právě zbrusu nová platforma 3. generace, jež by mohla být právě tím vstřícnějším krokem, který mohl směřovat k cenově dostupnějšímu vozu.
Dalším lákadlem v letošním roce je zahájení sériové výroby dlouho očekávaného modelu Tesla Cybertruck. Pokud se plán podaří dodržet, může jít o významný „gamechanger“, zvláště v období Vánoc. To však platí za předpokladu, že Tesla stihne první kusy i prodat.
Muskem několikrát zmíněný postupný náběh na výrobu ve druhé polovině 2023 s touto ideou není v rozporu, ba naopak. Potíž je jen v tom, jestli vše půjde tak, jak má. Jestliže totiž vezmeme v úvahu, že Cybetruck má oproti původním předpokladům přinejmenším dvouleté zpoždění, je otázkou, jestli bude poslední avizovaný termín skutečně tím posledním.
Na druhou stranu, výroba Cybertrucku umožní podniku vstoupit na americký trh s elektromobily v jednom z nejziskovějších segmentů; tj. vůz se může stát silným konkurentem elektrických pickupů od Fordu nebo Rivianu. Musk sice prohlásil, že jen na předobjednávkách mají tolik zájemců, že by to pokrylo až tři roky produkce, ale jak se říká – rozhodne i cena.
Ohledně plně autonomního řízení se toho v souvislosti s Teslou napsalo mraky. I přes nesporné úspěchy a viditelný pokrok za posledních několik let se nedá na funkce Autopilot, Enhanced Autopilot a zvláště Full Self-Driving (FSD) nahlížet tak, že není potřeba aktivního dohledu řidiče.
Sama automobilka na oficiálních stránkách upozorňuje, že úplná autonomie závisí na dosažení spolehlivosti výrazně převyšující schopnosti „řidiče-člověka“. Že by však něco takového přicházelo v úvahu už letos, si ale nemyslíme. Zatím poslední Tesla FSD V11 vypadá vážně skvěle, inženýři software obohatili o spoustu funkcí a některé dokonce ukázkově sjednotili, avšak na úplnou samostatnost to ještě nevypadá.
Doporučujeme: Policie musela zastavovat spícího řidiče Tesly se zapnutým autopilotem
Již vloni bylo několikrát zmíněno, že ke splnění ambiciózního plánu automobilky bude potřeba okolo 8 nových továren. Kromě Jižní Koreje se v Muskově hledáčku jako vhodná lokalita pro výstavbu Gigafactory ocitlo i Mexiko.
Dalším z potenciálních adeptů je pak Kanada. Již před pár měsíci jsme informovali o spekulacích ohledně spolupráce mezi výrobcem elektromobilů a kanadskou vládou. To by opět znamenalo možnost razantního navýšení roční produkce.
Ač je Elon Musk především vizionář-technolog a funkci CEO Tesly plní spíše z nutnosti, než že by mu to činilo radost, nic nenasvědčuje tomu, že by se v dohledné době v ředitelském křesle objevil někdo jiný. I přes různě frekventovaný obdiv nebo averzi působí tato automobilka nejen navenek jako podnik jednoho muže.
Kritici však namítají, že geniální Elon se v posledních letech stal člověkem vícero zájmů. Jako ukázku vyprchajícího entuziasmu uvádí klesající podíl ve firmě a fakt, že svoji pozornost upírá až možná příliš na Twitter, jehož se stal vloni vlastníkem.