Čínský gigant BYD chytře obešel cla na elektromobily prodávané v EU

BYD vozí do Evropy rozebrané vozy v režimu CKD, aby ušetřil na clech. Sestavení probíhá až na místě a profitují z něj i lokální dodavatelé.
Vozy se skládají až v cílové destinaci
BYD v letošním roce výrazně rozšířil své působení v Evropě. Po jeho vozech je i vysoká poptávka a tak logicky výrobce navyšuje počet dovážených kusů. Poprvé do Evropy zamířila dodávka modelu Dolphin i z nové továrny v Thajsku. Již brzy jich přibude zhruba 900.
První várka se především do Německa a Belgie dostane vlastní dopravní lodí, BYD Zhengzhou. Ta se běžně plaví na jiných linkách, Evropská trasa je i v tomto případě další premiérou. Ovšem větším překvapením je, v jakém stavu vozy do Evropy připlují. Nečekejte kontejnery plné hotových vozidel, thajská továrna je vyrábí v takzvaném režimu CKD, nebo-li Completely Knocked Down. Ve volném překladu jde o kompletně rozebrané vozy.
Má to jeden hlavní důvod. Při převozu dílů a součástí se na výrobce nevztahuje tak velké dovozové clo, jaké Evropa uvalila na vozy dovážené z asijských států. Po připlutí do destinace si kontejnery rozeberou místní dodavatelé a sestaví je do pojízdného stavu. Kromě snížení nákladů tak jde o systém, který podporuje lokální dodavatele.

BYD si s přirážkou hlavu nedělá
Továrna u města Rayong pracuje pouze v tomto režimu a stejně tak dodává vozy i do mateřské Číny. Do provozu byla uvedena teprve v loňském červenci a za rok se jí podařilo vyrobit 90 tisíc kusů vozidel. Tento milník překonala teprve v nedávných dnech. Při standardním dovozu je BYD ohodnocen přirážkou 30,7 procenta.
Ke standardní celní sazbě 10 procent má firma domluvený speciální nízký tarif 20,7 procenta. A to jen díky tomu, že v době stanovení nových daní automobilka ve velké míře s Evropskou unií spolupracovala. Konkurenti se běžně dostávají i dalších deset procent výše.
Jak se ale zdá, BYD nemusí příplatky zase tolik trápit. Letos do konce července prodali jen v zámoří 545 tisíc vozidel. To je o 134 procent více než v předešlém roce. Globálně za stejné období našly vozy více než 2 458 000 nových majitelů. To je meziročně polepšení o více než 25 procent.
Zdroj: Car News China
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.









