Čína si chce podmanit Evropu. „Místním“ automobilkám se nebude líbit, co se chystá

Petr Bergmann
  • Prodeje vozidel čínského výrobce SAIC strmě rostou
  • Automobilka loni prodala přes 5 milionů vozů
  • Čína předstihla Japonsko a je největším vývozcem aut
Výroba aut
Výroba aut

Největší čínský výrobce automobilů SAIC uvedl, že poté, co prodeje jeho vozidel na starém kontinentu prudce rostou, postaví svou první továrnu v Evropě. Čínským státem kontrolovaná společnost, která vlastní značku MG, tvrdí, že se nový závod bude soustředit na výrobu elektrických vozidel.

Značka MG má dlouhou tradici

Mluvčí automobilky současně sdělil agentuře BBC, že SAIC zatím nerozhodl, zda se v místě budou vyrábět elektromobily značky MG. Vozidla značky MG, která má víc než stoletou historii, se vyráběla ve Velké Británii, dokud se výroba v roce 2016 nepřesunula do Číny. Mluvčí automobilky ve čtvrtek sdělil, že firma je stále v procesu vyhledávání míst v Evropě a pracuje na dokončování projektu. „Vlastníme řadu značek včetně MG, IM a Maxus a stále se rozhodujeme, která z nich se bude v továrně vyrábět,“ dodal mluvčí.

Podle informací SAIC vzrostl prodej vozidel značky mimo Čínu v prvních třech měsících roku o 40 %. Zdá se tak, že automobilka MG bude většinu svých prodejů realizovat v zámoří, jelikož počet vozů prodaných v Evropě se ve stejném období více než zdvojnásobil, uvedla společnost.

Horní pohled na elektrický kabriolet MG Cyberster
Horní pohled na elektrický kabriolet MG Cyberster

Čtěte také: MG Cyberster se nám odhaluje. Čínský elektrický roadster vezme Evropu útokem


Automobilka neměla lehký život

Nejnovější oznámení přichází téměř sedm let poté, co SAIC zastavil montáž MG v závodě Longbridge v Birminghamu. Firma MG tehdy uvedla, že montáž ve Velké Británii již není „vyžadována“ a že vozy do Anglie dorazí „plně postavené a připravené k distribuci“. Závod v Longbridge vyráběl vozy MG a původní Mini. Byl založen v roce 1906 a přežil první i druhou světovou válku.

V následujících letech ale bojoval s poválečnou hospodářskou depresí a také se vznikem automobilové konkurence v zahraničí. Firma se také často musela vzpamatovávat ze stávek, fúzí, změn vlastníků a poklesu hodnoty svých akcií. Výroba v místním závodě byla zastavena po pádu MG Rover v roce 2005. Značku nakonec koupila společnost SAIC. V roce 2011 byl na trh uveden model MG6. Ten se stal prvním automobilem značky za 16 let, který byl smontován v Longbridge. Pětimístné vozidlo bylo navrženo ve Velké Británii, ale částečně bylo vyrobeno v Číně.

Čínští výrobci začínají dobývat svět

Čínské automobilky, včetně značek SAIC, Geely a Great Wall, zaznamenaly v posledních letech značný růst produkce. Vývoz vozidel z Číny byl posílen poptávkou po elektromobilech a také prodejem do Ruska poté, co řada západních zemí uvalila na Moskvu sankce po invazi na Ukrajinu. Dle oficiálních informací vyvezla Čína za první tři měsíce letošního roku víc než milion vozidel. Díky tomu také předstihla Japonsko na pozici největšího světového vývozce automobilů.

Kromě výrobních závodů v Číně má SAIC také výrobní závody v Thajsku, Indonésii, Indii a Pákistánu. Firma, která má společné podniky s německým Volkswagenem a americkým výrobcem automobilů General Motors, prodala v loňském roce celosvětově 5,3 milionu vozů. Největším zahraničním trhem s více než 100 tisíci prodanými vozy byla Evropa.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články