Čím budou Češi jezdit za 10 let, až začne v EU platit zákaz spalovacích aut?

Matouš Vrchota
Nová Škoda Enyaq (2025) | foto: Škoda Auto
Nová Škoda Enyaq (2025) | foto: Škoda Auto

Za deset let má skončit prodej nových spalovacích aut. Jsou Češi připraveni? Přechod k elektromobilům a hybridům bude pomalejší, než si EU představuje.

Zákaz spalovacích aut se blíží

Do plánovaného zákazu prodeje nových spalovacích vozidel už zbývá „jen“ deset let. Za předpokladu, že se na zákazu nic nezmění, jde tedy o menší počet let než je průměrný věk osobních vozidel na území naší republiky. Jak se během následujících pěti let změní skladba vozového parku Čechů a zvýší se počet elektromobilů na takovou míru, jak by si Evropský parlament představoval?

Průměrné stáří vozidel v Česku dosahuje přes 16 let. V tom jsou ale zahnuté prakticky všechny vozy v registru vozidel. Reálně se na silnicích setkáváme s dvanáctiletými vozy, přičemž opravdu denně provozovaná se s průměrem dostávají k osmi rokům.

Proč je dobré si uvědomit (průměrné) stáří českého vozového parku? Protože se pomalu blíží doba, kdy bude mnoho současných majitelů donuceno EU k zahájení debat, čím budou chtít jezdit po roce 2035. Jestliže se Češi pro koupi vozidel rozhodují průměrně jednou za osm až deset let, otevírá se toto okno právě teď. Musí přitom vzít v potaz, že ryzích spalováků na trhu ubývá a nahrazují je polo elektrické hybridy.

Toyota Prius (2023) 5. generace | foto: Luboš Srb
Toyota Prius (2023) 5. generace | foto: Luboš Srb

Příštích pět let bude kriticky důležitých

Je naprosto pravděpodobné a pochopitelné, že lidé nebudou s obměnou nyní spěchat, ale své vozy si podrží ještě alespoň pět let, aby jejich následovníci překonali ten obávaný rok. I když je cílem zákazu co nejvíce řidičů dostat za volant elektrických a lokálně bezemisních vozidel, realita bude daleko od pravdy. Situaci nepomáhá ani pomalu se rozšiřující nabídka právě této kategorie vozidel. Automobilky nemohou výrazně snížit ceny a zpřístupnit elektromobily masám. Pomoci by mohla až velká expanze čínského trhu. I ta ale zatím pokrývá především vyspělé evropské země a ty pomalejší se jejich vozy dostávají spíše výjimečně.

Příznivci elektromobility si své tiché bateriové vozy již pořídili a jejich řady se rozšiřují jen pomalu. Toyota jasně dokazuje, že hybridní cesta je adekvátním krokem za snížením spotřeby, provozních nákladů i za cenu zachování tradičního ovládání a rozvržení interiérů. V hybridní oblasti ji podporují i další (nejen) evropské automobilky a jsou úspěšné. Zájemce hybrid neděsí tolik, jako plně bateriový pohon, ke kterému si stále hledají složitou cestu důvěry.

Dá se tedy reálně předpokládat, že i v následujících letech stabilně poroste trh s plně automatickými hybridy na úkor konvenčních spalovacích vozidel a čisté elektromobily budou hrát druhé housle. Na přelomu dvacátých a třicátých let máme slíbený masový příchod solid-state baterií, které mají přinést energetickou revoluci. I pětileté období je ale dlouhé a nedá se v mezičase očekávat, že by jakýkoliv výrobce přišel s něčím skutečně revolučním a především dostupným pro masy. První vozy s touto technologií ale nebudou opět schopné uspokojit zájem ze středních a nižších vrstev. Tito zájemci se tak budou nuceně muset spokojit s hybridy nebo ojetými spalováky.

Hybridy převezmou vůdčí roli

Čeští občané a řidiči v posledních letech dokazují, že nejsou k rychlému přesunu k alternativním pohonům naklonění a raději budou o své současné nebo nově pořízené vozy v blízké budoucnosti pečovat o to více, aby se vyhnuli nucené obměně. Jak to se zákazem dopadne, to se dozvíme až s postupem času. I když se Škoda Auto těší velkému zájmu o dvojici svých elektromobilů, tradiční vozy ze silnic v blízkých letech rozhodně nevytlačí. Cenovky začínající ztěžka na 700 tisíc jsou stále příliš vysoké.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články