Česká republika by mohla investovat až 30 miliard korun do rozvoje elektromobility

Luboš Srb
  • Podle některých studií je ČR na poli elektromobility na úplném chvostu evropských zemí
  • Nicméně vypadá to, že se možná začne blýskat na lepší zítřky
  • Ještě chvíli spát by se nemuselo vyplatit, v sázce je totiž budoucnost země
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

V příštích letech by mohla Česká republika vynaložit až 30 miliard korun na podporu rozvoje elektromobility, informovalo dnes ČTK. Šlo by například o podporu pořízování nových elektromobilů, budování infrastruktury, ale také třeba investici do výzkumu a vývoje.

„Vedle mírného navýšení dosavadních 13 miliard z evropských operačních programů do roku 2027 je v plánu navyšovat podporu čisté mobility také pomocí dotací do infrastruktury ministerstva dopravy nebo příspěvky z nových zdrojů, kterými jsou modernizační fond a fond obnovy.“ uvedl na konferenci Automotive 2020 náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.

Jde hlavně o infrastrukturu

Ministerstvo dopravy má v plánu navýšit investice do infrastruktury, a to na více než trojnásobek, tj. 4 miliardy korun. Dalších zhruba 9,5 miliardy má být vyčleněno z nově vytvářeného modernizačního fondu a fondu obnovy.

Podobným směrem se již vydaly přední evropské země, které to s elektromobilitou myslí vážně, jako je například Německo, Francie, či Nizozemsko. A s novým prezidentem se stejným směrem zřejmě vydají také Spojené státy, odkud pochází největší a dost možná i nejznámější výrobce elektromobilů na světě, společnost Tesla.

Škoda Enyaq iV, elektromobil
Škoda Enyaq iV, elektromobil

Čtěte také: Elektromobily nebudou dražší než spalovací auta. Cena výroby se srovná


V Česku je cílem vybudovat 6 200 veřejných nabíjecích stanic a dalších 2 200 nabíjecích bodů. Aktuálně je dostupných zhruba 700 veřejně přístupných nabíječek pro elektromobily, ovšem do roku 2030 by mělo podle odhadů v Česku jezdit kolem 500 000 elektromobilů, které bude potřeba někde nabíjet. Je tedy otázkou, zdali není i aktualizovaný plán ministerstva stále nedostatečný. To ukáže až čas.

Důležité je však zmínit, že zatímco prodeje elektromobilů rostou i během covidové krize, v případě prodejů konvenčních aut již dlouho padají. Vzhledem k tomu, jak je Česko navázané na automobilový průmysl, by sebemenší pochybení v tomto směru mohlo zanechat fatální následky.

Prostředky z operačních programů mají sloužit třeba také na podporu veřejné dopravy či jako investice do výzkumu a vývoje.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články