Do 10 let by mohlo v ČR jezdit 500 000 elektromobilů, říká studie
Dle nové studie má počet elektromobilů v ČR do roku 2030 dosáhnout až 523 tisíc. Aktuálně jsou u nás přibližně 3 tisíce elektromobilů.

TIP: Stát navyšuje dotace na elektromobily
Studie, která byla zpracovaná pro provozovatele české přenosové soustavy distribučních sítí, počítá s tím, že by se počet elektromobilů v naší zemi mohl do roku 2030 zvýšit až 174krát oproti aktuálnímu počtu. Z aktuálních tří tisíců bychom se tedy měli za deset let dostat až na 523 tisíc plně elektrických vozů. Druhý, méně elektricky optimistický scénář tvrdí, že se do budoucna počítá minimálně s 26 tisíci elektromobily na silnicích naší republiky.
Nebude tím pádem přetížená síť?
Určitě vás napadlo, že naše aktuální síť nemůže takové množství elektromobilů utáhnout. Máte pravdu. V současnosti je u nás dostupných asi 600 veřejně přístupných nabíječek pro elektromobily. Dle nejdramatičtějších předpovědí by měla potřeba nabíječek v následujících 15 letech vystoupat až na 154 tisíc dobíjecích stanic. Pokud by byl počet elektromobilů v naší republice víc jak půl milionu, tak by se špičkové zatížení sítě mohlo zvýšit přibližně o 1898 M.
„Nejvýraznější dopady budou nepřekvapivě čekat Prahu, Brno a Ostravu, Například Ostrava bude podle středního scénáře studie od společnosti Euroenergy potřebovat dodatečný dobíjecí výkon 18 megawattů, podle vysokého scénáře ale až 49 megawattů,“ sdělila Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.
Jak energetický systém stabilizovat?
Pokud se bojíte, že nejsou žádné způsoby, jak dosáhnout stabilizace energetického systému, tak vás vyvedu z omylu. Již teď totiž vznikají nové způsoby a nástroje, jak systém stabilizovat. Pokud bychom mluvili čistě o elektromobilitě, tak mohou například distributoři elektřiny motivovat sníženou cenou řidiče elektromobilů k tomu, aby odebírali proud mimo špičku, kdy je odběr největší. Další možností je pak rozložení nabíjení tak, aby se všechny elektrické vozy připojené v určitou dobu nenabíjely zároveň. Takový způsob ovšem potřebuje pokročilé digitální technologie, které by zajišťovaly komunikaci mezi vozem, nabíječkou a elektrickou soustavou. Hodně velký potenciál mají chytré technologie, které by usnadnily výrobu a užívání energie, a to včetně ukládání energie do úložišť. V Česku máme zatím 3 velkokapacitní baterie, které běží v pilotním režimu a byly spuštěny mezi lety 2017 a 2019. Jejich kapacita se pohybuje mezi 1,2 MWh a 2,8 MWh.
Nemělo k rozšíření elektromobility dojít letos?
Ano, dle starších předpovědí mělo k rozmachu elektromobility v naší zemi dojít již letos, a to především díky plánovanému zavedení pokut pro automobilové výrobce, kteří by neplnili emisní limity. Automobilky měly řešení právě v elektrických vozech, které emise snižují, ovšem kvůli pandemii koronaviru se větších prodejů nových elektromobilů letos zřejmě spíše nedočkáme.
zdroj: ČTK
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.