Zvyky při nákupu automobilů se v Evropě liší, protože i kupní síla a očekávání lidí v jednotlivých zemích se výrazně odlišují. Jedna věc však všechny řidiče, kteří hledají ojetý vůz, spojuje – hledání té nejnižší možné ceny.
Pro české řidiče je cena velmi důležitá – 45,1 % kupujících ji považuje za nejdůležitější faktor při nákupu ojetého vozu. Tento výzkum se blíže dívá na zvyklosti při nákupu automobilů v Česku a dalších 7 zemích.
Většina Čechů (31,6 %) mění své auto každých 4-6 let. Čechů, kteří mění svá vozidla každé 1-3 roky je pouze 23,7 %. Dále statistika ukázala, že každých 7-10 let mění své auto 16,6 % a méně často než jednou za 10 let mění auto 10 % obyvatel Česka.
„Z našich údajů vyplývá, že čeští řidiči jsou o něco konzervativnější než průměrný majitel vozu v Evropě. Například více než každý čtvrtý řidič (26,6 %) mění vozidlo každých 7 let nebo méně často. Zaostávají však za Francouzi, kteří mají nejvyšší podíl lidí, kteří modernizují svůj vůz méně než každých 10 let. To naznačuje, že Češi nechtějí investovat do novějších vozidel a mají tendenci je řídit, dokud nepřestanou sloužit,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.
Stejně jako v ostatních zkoumaných zemích většina řidičů (36,3 %) mění svůj vůz každých 4 až 6 let, 29,9 % každé 1-3 roky, 14,4 % každých 7 až 10 let a 6,6 % méně než jednou za 10 let.
Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy
V závislosti na značce, modelu, roku výroby a stavu může ojetý vůz stát od několika stovek až po tisíce eur. Kolik jsou čeští řidiči ochotni za vůz utratit a jak jsou na tom ve srovnání s Evropany?
Až 23 % Čechů zaplatí za ojetý vůz mezi 23 400 až 70 200 korun, což je zároveň nejčastější částka, za kterou kupující v Česku svá auta kupují. Jak vyplývá z průzkumu carVertical, podíl řidičů, kteří utratí stejnou částku za auto v jiných zemích, je 18,5 %.
V České republice hledá vůz za 117 100 – 234 100 korun pouze 17,4 % řidičů, přičemž stejná cenová kategorie je o něco málo oblíbenější mezi řidiči ve všech dalších zkoumaných zemích (19,4 %).
Pokud se bavíme o dražších modelech, které stojí více než 1 404 600 korun, na trhu s ojetými vozy si taková vozidla vybírá pouze 0,5 % kupujících. Vozy v této cenové kategorii jsou přibližně třikrát oblíbenější v Rumunsku, Polsku, Itálii, Maďarsku, Francii, Španělsku a Velké Británii dohromady, i když právě západní země jsou důvodem, proč toto číslo působí nadsazeně.
Při výběru vozu se většina českých řidičů zajímá o jeho technický stav. Mezi hlavní priority patří také bezpečnost a cena. Emise oxidu uhličitého nebo země původu vozidla jsou nejméně důležité faktory, které kupci při koupi zvažují.
Kupující ojetých vozů upřednostňují podobné věci ve všech zkoumaných zemích. Technický stav, cena a bezpečnost jsou nejdůležitějšími faktory také pro řidiče v Maďarsku, Itálii a Španělsku. Ačkoli kupující ve všech zemích chtějí spolehlivý vůz, jejich priority a ceny, které si mohou dovolit, se liší.
„Země s vysokým zdaněním CO2 nebo vysokými náklady na pojištění mají obvykle jiné preference při nákupu. V těchto zemích jsou vozy luxusního segmentu méně oblíbené a levnější. Stav ojetého vozidla je však celosvětově jedním z nejdůležitějších faktorů při nákupu vozu,“ vysvětluje Buzelis.
Zvyky při nákupu automobilů se v Evropě liší, protože i kupní síla a očekávání lidí v jednotlivých zemích se výrazně odlišují. Jedna věc však všechny řidiče, kteří hledají ojetý vůz, spojuje – hledání té nejnižší možné ceny.
Pro české řidiče je cena velmi důležitá – 45,1 % kupujících ji považuje za nejdůležitější faktor při nákupu ojetého vozu. Tento výzkum se blíže dívá na zvyklosti při nákupu automobilů v Česku a dalších 7 zemích.
Většina Čechů (31,6 %) mění své auto každých 4-6 let. Čechů, kteří mění svá vozidla každé 1-3 roky je pouze 23,7 %. Dále statistika ukázala, že každých 7-10 let mění své auto 16,6 % a méně často než jednou za 10 let mění auto 10 % obyvatel Česka.
„Z našich údajů vyplývá, že čeští řidiči jsou o něco konzervativnější než průměrný majitel vozu v Evropě. Například více než každý čtvrtý řidič (26,6 %) mění vozidlo každých 7 let nebo méně často. Zaostávají však za Francouzi, kteří mají nejvyšší podíl lidí, kteří modernizují svůj vůz méně než každých 10 let. To naznačuje, že Češi nechtějí investovat do novějších vozidel a mají tendenci je řídit, dokud nepřestanou sloužit,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.
Stejně jako v ostatních zkoumaných zemích většina řidičů (36,3 %) mění svůj vůz každých 4 až 6 let, 29,9 % každé 1-3 roky, 14,4 % každých 7 až 10 let a 6,6 % méně než jednou za 10 let.
Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy
V závislosti na značce, modelu, roku výroby a stavu může ojetý vůz stát od několika stovek až po tisíce eur. Kolik jsou čeští řidiči ochotni za vůz utratit a jak jsou na tom ve srovnání s Evropany?
Až 23 % Čechů zaplatí za ojetý vůz mezi 23 400 až 70 200 korun, což je zároveň nejčastější částka, za kterou kupující v Česku svá auta kupují. Jak vyplývá z průzkumu carVertical, podíl řidičů, kteří utratí stejnou částku za auto v jiných zemích, je 18,5 %.
V České republice hledá vůz za 117 100 – 234 100 korun pouze 17,4 % řidičů, přičemž stejná cenová kategorie je o něco málo oblíbenější mezi řidiči ve všech dalších zkoumaných zemích (19,4 %).
Pokud se bavíme o dražších modelech, které stojí více než 1 404 600 korun, na trhu s ojetými vozy si taková vozidla vybírá pouze 0,5 % kupujících. Vozy v této cenové kategorii jsou přibližně třikrát oblíbenější v Rumunsku, Polsku, Itálii, Maďarsku, Francii, Španělsku a Velké Británii dohromady, i když právě západní země jsou důvodem, proč toto číslo působí nadsazeně.
Při výběru vozu se většina českých řidičů zajímá o jeho technický stav. Mezi hlavní priority patří také bezpečnost a cena. Emise oxidu uhličitého nebo země původu vozidla jsou nejméně důležité faktory, které kupci při koupi zvažují.
Kupující ojetých vozů upřednostňují podobné věci ve všech zkoumaných zemích. Technický stav, cena a bezpečnost jsou nejdůležitějšími faktory také pro řidiče v Maďarsku, Itálii a Španělsku. Ačkoli kupující ve všech zemích chtějí spolehlivý vůz, jejich priority a ceny, které si mohou dovolit, se liší.
„Země s vysokým zdaněním CO2 nebo vysokými náklady na pojištění mají obvykle jiné preference při nákupu. V těchto zemích jsou vozy luxusního segmentu méně oblíbené a levnější. Stav ojetého vozidla je však celosvětově jedním z nejdůležitějších faktorů při nákupu vozu,“ vysvětluje Buzelis.