Celý ropný cyklus je 350x horší než těžba surovin pro baterie do elektromobilů

Luboš Srb
  • Výsledky nové studie potvrzují, což už dávno víme
  • Nicméně že to bude až takový rozdíl, jsme popravdě nečekali
  • Elektromobily jsou v celkovém cyklu mnohonásobně čistší než spalovací auta
Spalovací auto vs elektromobil
Spalovací auto vs elektromobil

Vyšla nová studie od Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E), která se dopodrobna zabývá celým cyklem v případě ropy u spalovacích aut a porovnává to s celým cyklem v případě baterií u elektromobilů. Výsledky popravdě překvapily i nás, a to jsme už řadu podobných a podrobných studií studovali.

Studie vychází z reality

Důležité zde je, že se v nové studii počítá s tím, že se baterie nevyhazují ani nespalují, jako v případě paliva pro konvenční auta, ale poslouží dále v jiných projektech, například bateriových úložištích. Navíc se dají už dnes recyklovat a časem se výrazný podíl surovin z nich bude opakovaně používat pro výrobu nových baterek.

Podle T&E se dnes recyklací průměrného battery-packu u elektrických aut ztrácí zhruba 30 kilogramů vzácných materiálů, což je asi 300 až 400x méně, než kolik materiálu ztrácíme spalováním paliva u konvenčních aut během celého jejich životního cyklu. Na průměrné spalovací auto podle studie padne celkově skoro 17 tisíc litrů benzínu či nafty.


Čtěte také: Green NCAP má ukazovat skutečnou ekologičnost u aut. Půjde o revoluci?


Škoda Auto, výroba vysokonapěťové trakční baterie
Škoda Auto, výroba vysokonapěťové trakční baterie

Pokud jde o energetickou efektivitu, během celého životního cyklu elektromobilu spotřebují o 58 % méně energie než spalovací auta. V případě emisí CO2 už teď průměrný elektromobil v Evropě vypouští během celého životního cyklu o 64 % méně CO2 než konvenční auto se spalovacím motorem. A s tím, jak se zlepšuje energetický mix a více se využívá obnovitelných zdrojů energie, tak se rozdíl ještě zvyšuje.

Elektromobilitu pohání vpřed technologický pokrok

Díky technologickému pokroku mají být elektromobily po této stránce ještě mnohem lepší, ačkoliv už dnes je ekologie jednoznačně na straně elektroaut, a právě proto dnes vidíme země, města, ale i samotné automobilky, které to mají spočítané a dobře vědí, v čem je budoucnost dopravy. V příští dekádě má u elektromobilů ještě klesnout podíl vzácných materiálů používaných u baterií, ať už jde o lithium, kobalt, či nikl. Konkrétně spotřeba lithia má spadnou o 50 %, spotřeba kobaltu o 75 %, a spotřeba niklu o 20 %.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články