ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Bezdrátové dobíjení – prodlouží dojezd elekromobilu?

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Automobilové a technologické společnosti začaly intenzivně vyvíjet bezdrátové dobíjecí stanice pro elektromobily. Jejich výkon a cena za použití budou srovnatelné s klasickými dobíjecími stanicemi. Vyřešit by však měly především problémy s dojezdovou vzdáleností elektromobilů.

S rostoucí poptávkou po elektromobilech ve světě se rozrůstá také síť dobíjecích stanic. Jejich kvalita a výkon se přizpůsobují vývoji, který je stále rychlejší. Stanice jsou v současnosti většinou zkonstruované tak, aby dokázaly rychle, efektivně a především levně dobít elektromobil bez většího opotřebení baterie. Přesto se majitelům elektromobilů nabízí ještě komfortnější řešení, které usnadní dobíjení elektrovozidel, a tím jsou bezdrátové dobíjecí stanice.

Majitel elektromobilu může dobít své auto bez použití kabelu – stačí, aby pouze zaparkoval u dobíjecího stojanu a nastavil dobíjení. Jeho podstatou je elektromagnetická indukce. K tomu  jsou zapotřebí dvě speciální desky – jedna je umístěna na podvozku auta a druhá slouží jako podložka na parkovacím místě. Desky, které se při parkování a dobíjení nemusí nutně překrývat, zajistí přenos elektrické energie ze stanice do elektromobilu, a to stejnou rychlostí, jako v současnosti nabízejí stanice pro normální dobíjení (instalaci dobíjecích stanic pro normální dobíjení zahájila v rámci svého konceptu FUTUR/E/MOTION také společnost ČEZ). Jejich výkon se pohybuje kolem 3,5 kW a délka dobíjení je v tomto případě 4 až 8 hodin. Stejný výkon mají také bezdrátové dobíjecí stanice, které již testují některé automobilky.

Bezdrátový způsob dobíjení je stejně bezpečný jako klasický systém, se kterým pracují moderní dobíjecí stanice. Podložky v sobě mají zabudovaný čip umožňující automatické vypnutí. K němu dojde například v případě, že podložka bude zatížena váhou několika kilogramů.

Co je hlavním smyslem instalace bezdrátových dobíjecích stanic? V budoucnu by se totiž měly stát běžnou součástí některých silnic. Elektromobil by tak bylo možné dobíjet i za plné rychlosti, takže majitele tohoto vozu by již netrápila dojezdová vzdálenost. Desky by se vložily do jízdních pruhů na dostatečně dlouhé vzdálenosti, což by umožnilo dobití i 100 procent kapacity akumulátoru. Tyto pásy by tak nebyly jenom ve městech, ale i na speciálně určených dálnicích, na které může elektromobilista najet jenom kvůli dobíjení. Způsob dobíjení by se pak mohl podle odborníků nastavovat on-line, bez použití stojanu, přímo v autě.

 

Schéma bezdrátového dobíjení, se kterým pracuje automobilka Nissan (zdroj: FUTUR/E/MOTION)

 

Elektromobil by tak bylo možné dobíjet i za plné rychlosti,
takže majitele by již netrápila dojezdová vzdálenost

Nový systém dobíjení se v současnosti pouze testuje. Bezdrátovou dobíjecí stanici nedávno představila například japonská automobilka Nissan (viz obrázek nahoře). Do testování tohoto dobíjecího systému se pustily nejenom automobilky, ale také technologické společnosti, a dokonce i velká města. Vedle Nissanu se na vývoj této technologie zaměřily například Volvo, Mercedes-Benz nebo také Google. Zkušební provoz bezdrátového dobíjení zanedlouho otestuje Londýn.

Všechny společnosti vyvíjí dobíjení na stejném principu, liší se od sebe minimálně – většinou v proporcích a designu. V jednom se však všechny projekty shodují – desky budou mít nainstalované nové řady elektromobilů, které se teď vyrábějí. Do starších vozů nebude potřebné zařízení možné zavést.

zdroj: FUTUR/E/MOTION, HW.cz

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice

Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice

DNES  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Při tvorbě titulku jsem si tentokrát trochu pomohl známým sloganem „Vorsprung durch Technik, česky Náskok díky technice.“, které Audi…

Hybridní Toyoty jezdí ve městech téměř bez emisí, říká průzkum

Hybridní Toyoty jezdí ve městech téměř bez emisí, říká průzkum

DNES  |  Martin Skořepa  |  diskuze (0)

Hybridy Toyota nevypouštějí až v 87 procentech doby jízdy ve městech a příměstských částech vůbec žádné emise. Ukázal to…

Test BMW i3: městský elektrohobit pro boháče

Test BMW i3: městský elektrohobit pro boháče

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

S myšlenkou moderních plně elektrických aut přišlo německé BMW již před dlouhými 11 lety. A za to dobu urazilo…

Mobilní zobrazení