Automobilové a technologické společnosti začaly intenzivně vyvíjet bezdrátové dobíjecí stanice pro elektromobily. Jejich výkon a cena za použití budou srovnatelné s klasickými dobíjecími stanicemi. Vyřešit by však měly především problémy s dojezdovou vzdáleností elektromobilů.
S rostoucí poptávkou po elektromobilech ve světě se rozrůstá také síť dobíjecích stanic. Jejich kvalita a výkon se přizpůsobují vývoji, který je stále rychlejší. Stanice jsou v současnosti většinou zkonstruované tak, aby dokázaly rychle, efektivně a především levně dobít elektromobil bez většího opotřebení baterie. Přesto se majitelům elektromobilů nabízí ještě komfortnější řešení, které usnadní dobíjení elektrovozidel, a tím jsou bezdrátové dobíjecí stanice.
Majitel elektromobilu může dobít své auto bez použití kabelu – stačí, aby pouze zaparkoval u dobíjecího stojanu a nastavil dobíjení. Jeho podstatou je elektromagnetická indukce. K tomu jsou zapotřebí dvě speciální desky – jedna je umístěna na podvozku auta a druhá slouží jako podložka na parkovacím místě. Desky, které se při parkování a dobíjení nemusí nutně překrývat, zajistí přenos elektrické energie ze stanice do elektromobilu, a to stejnou rychlostí, jako v současnosti nabízejí stanice pro normální dobíjení (instalaci dobíjecích stanic pro normální dobíjení zahájila v rámci svého konceptu FUTUR/E/MOTION také společnost ČEZ). Jejich výkon se pohybuje kolem 3,5 kW a délka dobíjení je v tomto případě 4 až 8 hodin. Stejný výkon mají také bezdrátové dobíjecí stanice, které již testují některé automobilky.
Bezdrátový způsob dobíjení je stejně bezpečný jako klasický systém, se kterým pracují moderní dobíjecí stanice. Podložky v sobě mají zabudovaný čip umožňující automatické vypnutí. K němu dojde například v případě, že podložka bude zatížena váhou několika kilogramů.
Co je hlavním smyslem instalace bezdrátových dobíjecích stanic? V budoucnu by se totiž měly stát běžnou součástí některých silnic. Elektromobil by tak bylo možné dobíjet i za plné rychlosti, takže majitele tohoto vozu by již netrápila dojezdová vzdálenost. Desky by se vložily do jízdních pruhů na dostatečně dlouhé vzdálenosti, což by umožnilo dobití i 100 procent kapacity akumulátoru. Tyto pásy by tak nebyly jenom ve městech, ale i na speciálně určených dálnicích, na které může elektromobilista najet jenom kvůli dobíjení. Způsob dobíjení by se pak mohl podle odborníků nastavovat on-line, bez použití stojanu, přímo v autě.
Nový systém dobíjení se v současnosti pouze testuje. Bezdrátovou dobíjecí stanici nedávno představila například japonská automobilka Nissan (viz obrázek nahoře). Do testování tohoto dobíjecího systému se pustily nejenom automobilky, ale také technologické společnosti, a dokonce i velká města. Vedle Nissanu se na vývoj této technologie zaměřily například Volvo, Mercedes-Benz nebo také Google. Zkušební provoz bezdrátového dobíjení zanedlouho otestuje Londýn.
Všechny společnosti vyvíjí dobíjení na stejném principu, liší se od sebe minimálně – většinou v proporcích a designu. V jednom se však všechny projekty shodují – desky budou mít nainstalované nové řady elektromobilů, které se teď vyrábějí. Do starších vozů nebude potřebné zařízení možné zavést.
zdroj: FUTUR/E/MOTION, HW.cz
Automobilové a technologické společnosti začaly intenzivně vyvíjet bezdrátové dobíjecí stanice pro elektromobily. Jejich výkon a cena za použití budou srovnatelné s klasickými dobíjecími stanicemi. Vyřešit by však měly především problémy s dojezdovou vzdáleností elektromobilů.
S rostoucí poptávkou po elektromobilech ve světě se rozrůstá také síť dobíjecích stanic. Jejich kvalita a výkon se přizpůsobují vývoji, který je stále rychlejší. Stanice jsou v současnosti většinou zkonstruované tak, aby dokázaly rychle, efektivně a především levně dobít elektromobil bez většího opotřebení baterie. Přesto se majitelům elektromobilů nabízí ještě komfortnější řešení, které usnadní dobíjení elektrovozidel, a tím jsou bezdrátové dobíjecí stanice.
Majitel elektromobilu může dobít své auto bez použití kabelu – stačí, aby pouze zaparkoval u dobíjecího stojanu a nastavil dobíjení. Jeho podstatou je elektromagnetická indukce. K tomu jsou zapotřebí dvě speciální desky – jedna je umístěna na podvozku auta a druhá slouží jako podložka na parkovacím místě. Desky, které se při parkování a dobíjení nemusí nutně překrývat, zajistí přenos elektrické energie ze stanice do elektromobilu, a to stejnou rychlostí, jako v současnosti nabízejí stanice pro normální dobíjení (instalaci dobíjecích stanic pro normální dobíjení zahájila v rámci svého konceptu FUTUR/E/MOTION také společnost ČEZ). Jejich výkon se pohybuje kolem 3,5 kW a délka dobíjení je v tomto případě 4 až 8 hodin. Stejný výkon mají také bezdrátové dobíjecí stanice, které již testují některé automobilky.
Bezdrátový způsob dobíjení je stejně bezpečný jako klasický systém, se kterým pracují moderní dobíjecí stanice. Podložky v sobě mají zabudovaný čip umožňující automatické vypnutí. K němu dojde například v případě, že podložka bude zatížena váhou několika kilogramů.
Co je hlavním smyslem instalace bezdrátových dobíjecích stanic? V budoucnu by se totiž měly stát běžnou součástí některých silnic. Elektromobil by tak bylo možné dobíjet i za plné rychlosti, takže majitele tohoto vozu by již netrápila dojezdová vzdálenost. Desky by se vložily do jízdních pruhů na dostatečně dlouhé vzdálenosti, což by umožnilo dobití i 100 procent kapacity akumulátoru. Tyto pásy by tak nebyly jenom ve městech, ale i na speciálně určených dálnicích, na které může elektromobilista najet jenom kvůli dobíjení. Způsob dobíjení by se pak mohl podle odborníků nastavovat on-line, bez použití stojanu, přímo v autě.
Schéma bezdrátového dobíjení, se kterým pracuje automobilka Nissan (zdroj: FUTUR/E/MOTION)
Nový systém dobíjení se v současnosti pouze testuje. Bezdrátovou dobíjecí stanici nedávno představila například japonská automobilka Nissan (viz obrázek nahoře). Do testování tohoto dobíjecího systému se pustily nejenom automobilky, ale také technologické společnosti, a dokonce i velká města. Vedle Nissanu se na vývoj této technologie zaměřily například Volvo, Mercedes-Benz nebo také Google. Zkušební provoz bezdrátového dobíjení zanedlouho otestuje Londýn.
Všechny společnosti vyvíjí dobíjení na stejném principu, liší se od sebe minimálně – většinou v proporcích a designu. V jednom se však všechny projekty shodují – desky budou mít nainstalované nové řady elektromobilů, které se teď vyrábějí. Do starších vozů nebude potřebné zařízení možné zavést.
zdroj: FUTUR/E/MOTION, HW.cz