Baterie v elektromobilu | foto: MG
Jedním z přetrvávajících mýtů, které odrazují mnoho lidí od pořízení elektromobilu, je ten o omezené životnosti baterií. Nová studie SLAC-Stanford Battery Center překvapivě ukázala, že baterie elektromobilů ve skutečnosti vydrží mnohem déle, než si vědci dříve mysleli na základě laboratorního testování. Pozitivní vliv na jejich životnost mají naše návyky při řízení a nabíjení.
Běžný výzkum baterií zahrnuje laboratorní testy při konzistentních cyklech vybíjení a nabíjení, aby bylo možné urychlit výsledky o životnosti a výkonnosti baterií. Nová studie, publikovaná v časopise Nature Energy, však zdůrazňuje, že takové metody nedokáží přesně simulovat reálné využití elektromobilů. Začlenění proměnných podmínek, včetně častých zastavení a zrychlení, lépe odráží, jak baterie v průběhu času stárne.
Autoři studie vyvinuli čtyři různé profily vybíjení baterií elektromobilů, od stálého až po dynamické vzorce založené na datech z reálného provozu, a testovali 92 komerčních lithium-iontových baterií během dvou let. Výsledky ukázaly, že dynamická jízda – charakterizovaná rychlým zrychlováním, rekuperačním brzděním a obdobími nečinnosti – snižuje degradaci baterií ve srovnání s testy podle průmyslových standardů.
Analýzy pomocí strojového učení odhalily, že takové vzorce jízdy snižují zátěž baterií, čímž vyvracejí předchozí předpoklady o škodlivých účincích zrychlení. Podmínky reálného provozu, jako je jízda v kolonách nebo po dálnici, krátké cesty ve městě a delší parkování, přitom mohou prodloužit životnost baterií elektromobilů zhruba o jednu třetinu.
Společnost ONE osadila BMW iX svou baterií Gemini
Nové poznatky by mohly pomoci výrobcům automobilů při zdokonalování systémů správy baterií, aby optimalizovaly jejich životnost a výkonnost. Samotné dopady na majitele elektromobilů jsou pak ještě mnohem větší. I když ceny baterií za posledních 15 let klesly o téměř 90 %, stále tvoří asi třetinu ceny nového elektromobilu.
Nový objev naznačuje, že současní i budoucí majitelé elektromobilů by mohli najezdit mnohem delší vzdálenost, než bude potřeba nákladná výměna baterie. To dělá elektromobily ještě více ekonomicky výhodné. Výrazně pomoci by to mohlo pomoci i sekundárnímu trhu s ojetými elektromobily.
Baterie v elektromobilu | foto: MG
Jedním z přetrvávajících mýtů, které odrazují mnoho lidí od pořízení elektromobilu, je ten o omezené životnosti baterií. Nová studie SLAC-Stanford Battery Center překvapivě ukázala, že baterie elektromobilů ve skutečnosti vydrží mnohem déle, než si vědci dříve mysleli na základě laboratorního testování. Pozitivní vliv na jejich životnost mají naše návyky při řízení a nabíjení.
Běžný výzkum baterií zahrnuje laboratorní testy při konzistentních cyklech vybíjení a nabíjení, aby bylo možné urychlit výsledky o životnosti a výkonnosti baterií. Nová studie, publikovaná v časopise Nature Energy, však zdůrazňuje, že takové metody nedokáží přesně simulovat reálné využití elektromobilů. Začlenění proměnných podmínek, včetně častých zastavení a zrychlení, lépe odráží, jak baterie v průběhu času stárne.
Autoři studie vyvinuli čtyři různé profily vybíjení baterií elektromobilů, od stálého až po dynamické vzorce založené na datech z reálného provozu, a testovali 92 komerčních lithium-iontových baterií během dvou let. Výsledky ukázaly, že dynamická jízda – charakterizovaná rychlým zrychlováním, rekuperačním brzděním a obdobími nečinnosti – snižuje degradaci baterií ve srovnání s testy podle průmyslových standardů.
Analýzy pomocí strojového učení odhalily, že takové vzorce jízdy snižují zátěž baterií, čímž vyvracejí předchozí předpoklady o škodlivých účincích zrychlení. Podmínky reálného provozu, jako je jízda v kolonách nebo po dálnici, krátké cesty ve městě a delší parkování, přitom mohou prodloužit životnost baterií elektromobilů zhruba o jednu třetinu.
Společnost ONE osadila BMW iX svou baterií Gemini
Nové poznatky by mohly pomoci výrobcům automobilů při zdokonalování systémů správy baterií, aby optimalizovaly jejich životnost a výkonnost. Samotné dopady na majitele elektromobilů jsou pak ještě mnohem větší. I když ceny baterií za posledních 15 let klesly o téměř 90 %, stále tvoří asi třetinu ceny nového elektromobilu.
Nový objev naznačuje, že současní i budoucí majitelé elektromobilů by mohli najezdit mnohem delší vzdálenost, než bude potřeba nákladná výměna baterie. To dělá elektromobily ještě více ekonomicky výhodné. Výrazně pomoci by to mohlo pomoci i sekundárnímu trhu s ojetými elektromobily.