Autopilot Tesly se nechal snadno oklamat. Proč kamery nerozpoznají překážku?

Pavel Škopek
Interiér vozu Tesla | foto: Unsplash
Interiér vozu Tesla | foto: Unsplash

Tesla vsadila na kamery a neuronové sítě, ale testy ukazují limity této strategie. Jak si její systém poradí v dešti, mlze a s vizuálními klamy?

Je sázka na kamery správný tah?

Velkým tématem dneška je autonomní jízda. Tesla se rozhodla spoléhat výhradně na kamery a neuronové sítě namísto kombinace různých senzorů. Ukázkovým příkladem, že to nemusí být ideální přístup, je ovládání stěračů, kde kamera suplující dešťový senzor, nedokáže vždy správně detekovat, že prší, což často vede k nesprávné reakci.

Pokud si kamera nedokáže poradit ani s tak jednoduchým úkolem, jak má zvládnout autonomní jízdu v náročných podmínkách? Elon Musk sice tvrdí, že Tesla má výhodu v tom, že jakmile vyřeší plnou autonomii, dokáže ji díky svému systému založenému na vidění a neuronových sítích škálovat rychleji než konkurence, protože její přístup napodobuje způsob, jakým řídí člověk, a měl by se tak přizpůsobit jakékoli silnici.

Známý inženýr a youtuber Mark Rober provedl sérii experimentů, které měly porovnat kamerové řešení Tesly se systémy založenými na Lidaru, které používají všichni ostatní. Výsledky však ukazují pravý opak a systémy Tesly v porovnání s Lidarem prohrávají na body. Tohle si Tesla rozhodně za rámeček nedá.

Tesla dopadla jako hloupý kojot

Ve standardních podmínkách si Tesla Model Y s aktivovaným systémem Autopilot držela s Lidarem krok. Zastavila před figurínou dítě, která stála na silnici i při simulaci jeho pohybu. Stejně tak obstála i při oslnění. Nicméně v husté mlze a silném dešti systém selhal, zatímco vozidlo vybavené Lidar technologií překážku detekovalo a zastavilo bezpečně.

Vrcholem pak byl test, u kterého se Rober inspiroval animovaným seriálem, kde se hladový kojot Wile E. Coyote neustále snaží chytit rychlého ptáka Road Runnera. Oběma vozidlům postavil do cesty zeď s namalovanou falešnou silnicí. Přestože malba nebyla vůbec realistická, pro kamery Tesly zjevně dost na to, aby do ní narazila. Naopak LiDAR to podle očekávání neošálilo a vozidlo zastavilo včas.

Přestože není moc pravděpodobné, že by vám v běžném provoze postavil do cesty zrovna falešnou silnici, tyto experimenty zdůrazňují omezení kamerových systémů při detekci překážek v nepříznivých podmínkách, jako je mlha, déšť nebo vizuální klamy. Pokud bude i nadále Tesla lpět výhradně na kamerách, autonomního řízení úrovně 5 nikdy nedosáhne, ani kdyby se Elon stavěl na hlavu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články