Autonomní taxi v San Franciscu prozatím dojezdily. Kvůli nehodě musí do servisu

Matouš Vrchota
  • Skupina General Motors nasadila do plného provozu robotaxi Cruise
  • Autonomní vozy Chevrolet Bolt EV v červnu zahájily svůj provoz na silnicích
  • Při chybném odbočování byli ale zraněni dva lidé
Cruise, autonomní vozidlo
Cruise, autonomní vozidlo

Automobilka General Motors je nucena zkontrolovat v rámci svolávací akce své autonomní taxi vozy Cruise. U vozů je potřeba přehrát software, který v červnu zavinil zranění dvou lidí. Podle agentury NHTSA vůz chybně predikuje trajektorii jízdy protijedoucích vozidel a zvyšuje riziko střetu.

Ze startupu do General Motors

Cruise byl původně drobný startup ze San Francisca založený v roce 2013. Nápad na robotické taxi se zalíbil General Motors, který následně projekt o tři roky později koupil. Skupina projekt zafinancovala čtrnácti miliony dolarů a postavila jej na základu modelu Chevrolet Bolt EV.

Pro GM se jedná o pilotní projekt plně autonomních vozidel. Sám pracuje na novém systému Origin. Ten má časem Cruise plně nahradit. Automobilka současný projekt neustále financuje a vyvíjí. Vozidla byla do plného provozu nasazena teprve letos v červnu. Zrovna minulý týden se generální ředitelka skupiny GM, Mary Barra, vyjádřila o tom, jak projektu věří. Zvláště díky tomu, jak si skvěle vede od minulého podzimu, kdy zahájili testovací jízdy.

Chevrolet Bolt 2022
Chevrolet Bolt 2022

Čtěte také: Nasazení autonomního řízení do konce roku je priorita, tvrdí Musk. Může se těšit také Evropa?


Lidé stále dělají za volantem větší chyby. Chevrolet vozy ale vylepší snáze

Jenže velmi čerstvě po zahájení provozu jeden z vozů způsobil nehodu, při které byli zraněni dva lidé. Nehoda byla jasně zaviněna autonomním vozidlem, které podle vyjádření společnosti špatně vyhodnotilo jízdu protijedoucího vozidla. Podle vyšetřování je potíž s odbočováním vlevo přes pruh protijedoucích vozidel. V některých případech nedokázal vůz vyhodnotit správně rizika střetu.

Chevrolet na událost okamžitě reagoval omezením softwaru v prevenci dalších podobných nehod. Vozy až do úpravy systému nemohou v mnoha případech provádět odbočení vlevo. O tři dny později již měl výrobce upravenou verzi softwaru a začal ji nasazovat do vozidel. S tím i postupně snižoval omezení v jízdě.

Hyundai Ioniq 5 Motional Robotaxi
Hyundai Ioniq 5 Motional Robotaxi

Přestupky jako u lidí

V jiném případě policie zjistila, že vozidlo jelo v zóně s rychlostním omezením 25 mil rychlostí 40 mil za hodinu. To je v metrické soustavě ekvivalent 64 km/h oproti povolené hodnotě 40 km/h.

Chyb je tedy více, i když se dá stále říci, že ve srovnání s lidským pochybením a běžnými jízdními praktikami jde o drobné chyby. I tak je ale 80 autonomních vozidel staženo ve svolávací akci. Všechny vozy obdrží novou verzi systému.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články