Autonomní auta dorazí nejdříve za několik desítek let, tvrdí „expert“ z oboru

Matouš Vrchota
  • Autonomní vozy páté úrovně na silnicích ještě jen tak nepotkáme
  • K bezpečné jízdě zbývá vyřešit velké množství dat a situací
  • Po tomto výroku vypadá Elon Musk opravdu jako zasněný idealista
Mercdes autonomní řízení, ilustrační
Mercdes autonomní řízení, ilustrační

Výkonný ředitel společnosti zabývající se vývojem autonomních systému na konferenci Google Cloud Next přiznal, že plně autonomní vozy jsou stále velmi vzdálené od reálného nasazení do provozu. Nejen jeho společnost Oxa, ale další známé společnosti typu Cruise nebo Tesla stále čelí velkým překážkám v produkčním nasazení vozidel bez řidiče.

Děláme malé krůčky, velké skoky nás teprve čekají

Britská společnost Oxa se zaměřuje na autonomní systémy, které mohou být nasazeny jak do osobních, tak do komerčních i nákladních vozů. Jejich nasazení je například známé v těžebním průmyslu. Tyto vozy se ale pohybují po předem vybraných a schválených trasách. Při jízdě tak výpočetní mechanismy pracují s omezeným počtem proměnných.

Aby se mohly vozy skutečně i po běžných komunikacích pohybovat bez řidiče, čeká je ještě stále dlouhá cesta a především doposud nikdo nezískal takové množství rozličných dat z možných dopravních situací. Ač vozy Tesly i dalších společností denně sbírají stovky hodin záběrů, nejde jen o neobvyklé dopravní situace. Vůz si musí poradit v každé situaci, ať jde o malou silnici v poušti nebo ve víru velkoměsta asijské metropole.

Autonomní Jaguar I-Pace od firmy Waymo
Autonomní Jaguar I-Pace od firmy Waymo

Čtěte také: Ženu přejelo autonomní taxi a zůstala pod ním uvízlá. Pomohl až hever


Umělá inteligence pomáhá s vývojem. I tak budeme čekat dlouhé roky

Velkým významem by podle slov Gavina Jacksona měla mít tzv. generativní umělá inteligence. Ta dokáže nové situace nasimulovat a systémy ve voze si jí pak snaží vyřešit. Jeho týmy tento způsob „predikce“ zařadilo do výzkumu a přináší zajímavé výsledky. Opět je ale testují v omezených podmínkách, kde eliminují možné fatální následky. Vozy s technikou firmy Oxa jezdí například na solárních farmách, rafinériích nebo dolech či lomech.

Nasazení v komerčním segmentu je pro ně v tomto směru aktuálnější než v běžných osobních vozidlech. Je jisté, že tuto cestu bude firma zkoumat postupně až s větším množstvím sesbíraných a analyzovaných dat. Takové tvrzení je velmi realistické a nelze s ním jinak než souhlasit. Bohužel ale vrhá o to horší stín na CEO Tesly, který se snaží své vozy do stavu autonomní jízdy dostat téměř každým dnem. Musk je navíc za své odvážné výroky o schopnostech systému Tesla FSD obžalován.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články