LPG zůstává populární, zatímco CNG v osobních autech prakticky končí. Složitější technologie a menší síť stanic ho udržují spíše v nákladní dopravě.
CNG je prakticky mrtvé, LPG pokračuje
Alternativní pohony vozidel neznamenají pouze rozšiřující se elektrifikaci. Dříve se velké popularitě těšily i plynové vozy s typem LPG a CNG. Druhý zmiňovaný přišel na trh až později, jednodušší technologii LPG se mu ale nikdy nepodařilo překonat. Stlačený zemní plyn se vlastně nikdy pořádně neuchytil. V osobních vozech jej pravděpodobně již vídat nebudeme, plnící stanice budou ale i nadále navštěvovat užitková vozidla, nákladní automobily a vozy městské hromadné dopravy.
Poslední hřebíček zasadila s největší pravděpodobností i rozšiřující se nabídka elektrických a hybridních vozidel. Efektivita takového provozu se již vyrovnala i překonala CNG. Důkazem toho je loňský rok, který datuje prodej posledního kusu v červenci. Vozů s pohonem na LPG se to ale netýká, takových jezdí stále mnoho a i mezi uživateli je stále oblíbený. Vozy již není třeba ani tolik upravovat, často sjíždí vybavené druhou nádrží z výrobní linky. LPG variantu najdete například standardně v nabídce automobilky Dacia.
Od roku 2017, který do dnes zaznamenal největší prodejní úspěch, se počet nových registrací rok od roku výrazně snižoval. V tomto roce přibylo na silnicích bez mála tři tisíce nových ekologických vozidel (2 890). Ani tak se ale nedá hovořit o masivnímu přestupu k plynovému pohonu. Ke dnešnímu dni je v registru vozidel uvedeno 30 tisíc vozidel. 23 tisíc připadá na osobní vozy, zhruba 5 tisíc spadá do kategorie lehkých užitkových vozidel. Necelé dva tisíce autobusů vozí po městech cestující ve vozech hromadné dopravy.
Bezpečnější, výkonnější, přesto zůstal v pozadí
Největší důvod pro využívání plynového vozidla jsou jeho výrazně nižší provozní náklady. Ať už jde o vozidlo s technologií LPG nebo CNG, snižují finanční náklady zhruba na polovinu oproti standardním spalovacím zážehovým motorům. Nespornou výhodou je i jejich nízká emisní náročnost. Zatímco LPG se tankuje v kapalném skupenství, tlakové nádrže CNG vyžadují plynné skupenství. Náklady na jeden ujetý kilometry se pohybují na hranici jedné koruny.
CNG přišlo později jako nová generace plynového pohonu. Oproti LPG má lepší efektivitu. Tou dokonce převyšuje standardní výkon a účinnost benzínového motoru. LPG naopak výkon vozu po přestavbě mírně sníží. Pokud se majitel vozu rozhodně pro přestavbu, vychází LPG i o dvojnásobně levněji. I proto je výhodnější CNG vozidlo pořídit rovnou z výroby. Na vrácení investice nebudete ani čekat tak dlouho.
LPG si nicméně za svojí dobu působnosti vybudovalo hustší síť plnících stanic. Aktuálně tento plyn natankujete na více než 800 místech. CNG se oproti tomu vyskytuje na přibližně dvou stech místech v celé republice. I když se zdá, že zájemci o osobní vozidla najdou zalíbení v elektrických technologiích, v nákladní dopravě se předpokládá neustále se zvyšující se poptávka.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.