Test Audi Q5 (2020) 55 TFSI e quattro – Když vám jeden svět nestačí
Proč dělat věci jednoduše, když to jde i složitě? Mohlo by to pak dopadnou ještě lépe? Nové Audi Q5 s plug-in hybridním pohonem a cenou kolem dvou milionů korun není žádné ořezávátko, ale pořádný kus vyspělé techniky, se kterou můžete hravě a pohodlně zdolávat jeden kilometr za druhým. K dispozici máte jak režim konvenčního spalovacího auta/hybridu, tak i čistého elektromobilu s možností dobíjení přes kabel. Co všechno nové elektrické Audi umí a co by se ještě dalo vylepšit? Přečtěte si celý náš dnešní test!

Nejen tlak na snižování emisí, ale také zvyšování pohodlí pro cestující stojí za tím, proč třeba konkrétně v nabídce Audi najdeme už několik plug-in hybridních modelů, se kterými lze jednoduše jezdit (tiše, bezemisně, a přitom velmi svižně) jako s elektromobily a dobíjet je ze zásuvky. Dnes testovaný SUV model s celým a docela dost krkolomným názvem Audi Q5 (2020) 55 TFSI e quattro ovšem ukazuje, že ani spousta jeho předností, které si člověk rychle zamiluje a které občas ukážou třeba konkurenční Teslu v úplné nahotě, nemusí zcela racionálně vykompenzovat nedostatky, které se u něj tu a tam objevují. Snad tedy u příštích generací, které budou v Ingolstadtu dále vyvíjet a vylepšovat.
Majestátní a pohodlné SUV
SUV Q5 vypadá majestátně, a to ani nemusí stát vedle jiných aut, abyste si udělali přesný obrázek o jeho velikosti. Masivní přední maska s chladičem, výrazné a moderní LED světlomety Audi Matrix, symetrická záda včetně spodní části s výfukem, či celkově svalnaté tvarování celého těla vozu. Už na první pohled dává Audi najevo, kdo je tady pánem.

Větší rozměry se hodí už jen kvůli světlé výšce, kdy nastupování do vozu je podobně pohodlné, jako usednutí na trůn. Přispěje zde i adaptivní pneumatický podvozek, který elektronicky upravuje odpružení na obou nápravách a vy můžete tlačítkem jednoduše celé auto posadit v rozmezí 5,5 centimetrů níže nebo výše. To se mimochodem hodí také pro nakládání zavazadel do kufru, přičemž speciální tlačítka najdete umístěná i šikovně přímo v zavazadlové části vozu. V základu máte 550-610 litrů podle posunutí zadních sedadel, po jejich sklopení se pak prostor zvedne na 1 550 litrů.
Samozřejmostí je maximum prostoru i uvnitř kabiny, kde si můžete elektronicky posouvat nejen přední sedadla, ale i sedadla zadní řady a dále si je různě polohovat, aby byla jízda co nejpohodlnější, ať už jedete jen k sousedům, nebo klidně přes celou republiku. Elektronicky lze samozřejmě také otevírat a zavírat kufr. Po usednutí okamžitě poznáte, že se na komfortu opravdu ani trochu nešetřilo. Sedačky jsou vyvedené sportovně, takže pasažéry pevně udrží a přitom jsou měkké tak, že v pohodě zvládnete i delší cestování. Co nejlepší atmosféru pak vytváří umělé osvětlení interiéru, které lze stejně jako milion dalších funkcí v nastavení změnit dle libosti či případně zcela vypnout.

Spousta displejů, ale žádný dotykový
Kapitolou by samo o sobě mohl být volant a infotainment. Pokud máte rádi minimalismus a dotykový displej, tak vás zklamu. V opačném případě si ale zákazníci přijdou na své, protože už jen přes opravdu kvalitně vyvedený volant můžete ovládat tolik funkcí na 12,3″ přístrojovém plně digitálním displeji (Audi virtual cockpit), že byste snad skoro ani nepotřebovali žádnou jinou obrazovku. Ale Audi Q5 k tomu přidává ještě velmi praktický a moderní Head-up displej (HUD), přes který můžete sledovat veškeré důležité informace (aktuální rychlost, tempomat, navigace, apod.), promítnuté na čelní sklo. A nechybí ani na dnešní poměry už celkem výběhový 7″ barevný displej, který není dotykový a ovládá se dost špatně a hlavně pomalu s otočným voličem vedle řadicí páky, a pod ním ještě menší 5″ monochromatický palubní displej, kde je zobrazené ovládání klimatizace a topení.

Že by infotainment zasloužil v dnešním světě trochu oživení, svědčí i samotná animace a grafika na obou velkých barevných displejích, ve kterých se ještě objevují označení e-tron, ačkoliv model Q5 jako takový již tento přídomek nepoužívá, protože je vyhrazený už jen pro čistě elektromobily, nikoliv elektrické vozy, jako tomu bylo u této stáje v minulosti. Inženýři však šli s dobou tím, že do vínku auta přidali systémy Android Auto a Apple CarPlay, přes které se dá kabelem jednoduše připojit smartphone a získat tak například hudební knihovnu či navigaci z telefonu přímo na větší obrazovku vozidla.

Nechybí ani bezdrátové nabíjení telefonů (Qi) či klasický USB port. Pochválit musím také audio systém Bang & Olufsen, který využívá celkem 19 reproduktorů a s technologií 3D zvuku dokáže vykouzlit opravdu kvalitní podívanou, nebo spíše poslouchanou. Snad jen úložných prostor bych si dokázal kolem řidiče představit více, nebo také možnost ovládat auto na dálku přes smartphone, ať už jde o možnost sledovat například průběh nabíjení a stav baterie vozu či předvyklimatizovat/předvytopit kabinu, to bude na českém trhu u tohoto modelu umožňovat až příští generace.

Bezpečnost především
Pokud jde o bezpečnostní asistenty, plug-in hybridní Audi Q5 přináší vše potřebné. Je to především asistent pro jízdu v pruhu, systém pro nouzové brzdění, adaptivní tempomat, asistent odbočování, asistent pro jízdu v dopravní zácpě, či rozpoznávání dopravních značek. Při aktivaci adaptivního tempomatu a funkčnímu rozpoznávání jízdních pruhů jde de facto o autopilota, kdy auto jede samo a vy nemusíte naprosto nic dělat. Ale stejně jako u Tesly pokud nebudete držet volant, tak se za 15 sekund ozve varování a systém přestává fungovat, abyste opět převzali řízení do své kontroly. Někdy vše fungovalo na jedničku, jindy překvapivě auto nerozpoznalo pruhy, ačkoliv byly krásně viditelné, jindy zase i při držení volantu a jízdě po rovině systém začne upozorňovat, že s volantem netočíte a nejste tedy asi aktivní. Pár věcí by to tedy do příště ještě chtělo vychytat.
Když se skloubí dynamika s pohodlnou jízdou
Za volantem Audi Q5 držíte otěže, které jsou napojené na hnací jednotku o celkovém výkonu až 270 kW (367 koní) s točivým momentem až 500 Nm. Dá se tak mluvit o SUV se sportovnějším duchem, když na stovku zrychlíte za zhruba 5,3 sekundy a maximálku vytáhnete až na 239 km/h. O výkon se starý čtyřválcový benzinový motor 2.0 TFSI, který vyprodukuje až 248 koní a až 270 Nm. To elektromotor, který se nachází mezi spalovacím motorem a sedmistupňovou převodovkou, disponuje výkonem 140 koní a 350 Nm. Využít můžete hned několik režimů, které upravují jednak součinnost obou motorů, tak i podvozek. Nastavení Audi drive select: automatické, komfortní, úsporné, dynamické, allroad, lift/offroad, individuální. Volit můžete mezi čistě EV režimem (elektromobil), hybridním, a Hold battery, kdy dochází k tomu, že během jízdy baterii pouze dobíjíte, nikoliv však vybíjíte, takže vám pak zůstane pro využití například při jízdě po městě.

Vždy po nastartování se plug-in hybridní Audi Q5 přepne do režimu elektromobil a vy tak nesmíte zapomenout, pokud si chcete baterii pošetřit na později nebo chcete jezdit v režimu hybrid a využívat oba dva motory. Škoda, že to nezměníte v nastavení. Nicméně s tímto vozem asi nejspíše budete jezdit především jako s elektromobilem, jinak to nedává smysl. V Audi se snažili, aby jejich plug-in byl co nejvíce pohodlný nejen díky pohodlným sedačkám, podvozku, či volantu, ale také díky tichému elektrickému pohonu, ve kterém můžete jet rychlostí až 135 km/hod, čili klidně jezdit rychleji a přitom lokálně bezemisně i po městském okruhu, či zdolat nějakou tu vzdálenost z města na chatu přes okresky plně v elektrorežimu. K maximálnímu tichu v kabině pak dopomáhá i speciální klimakomfortní akustické čelní sklo.
Jako elektromobil funguje dobře
A teď se konečně dostávám k jízdním dojmům. Je to právě pohodlnost a tichost během jízdy, co jsem si zde oblíbil ze všeho nejvíce. V režimu elektromobil funguje Audi Q5 dokonale. Vnímání rychlosti je zde skoro až neskutečné, a to v tom smyslu, že pokud jedete ať už po městě nebo po dálnici maximální předepsanou rychlostí, asi si sežerete nehty nudou. Kabina je dokonale odhlučněna a když k tomu přičtu velmi komfortní podvozek a sedačky s volantem, tak přesně tohle je to, za co se platí. V režimu s hybridním pohonem už to ovšem tak úplně snové není. Pokud se rozjedete na křižovatce trochu ostřeji, ucítíte pomalé přidání jednoho motoru k druhému, což s autem tak trochu škubne a zkazí výsledný dojem. Neplatí to však v případě, kdy jezdíte celkem rozumně a řekněme podobně, jako běžný řidič. Podobně jsem nebyl příliš nadšený z toho, že elektronika a různé spínače v autě po zastavení nebo naopak před zahájením jízdy často až přílíš hlasitě tak po různu cvakaly a vydávaly nepříjemné zvuky, za kterými se lidé i otáčeli.

Při jízdě jsem vyzkoušel také Prediktivního asistenta efektivity, který má za jízdy přispívat k ideálnímu využívání elektrické energie. A celkem to fungovalo, když mi auto například před klesáním dalo vizuálně i pulzováním plynového pedálu najevo, abych v zájmu úspory energie sundal nohu z pedálu. Data si systém bere z navigace, kde si vypočítá profil trasy. Mnohem zajímavější mi pak přišlo, že auto i bez aktivovaného adaptivního tempomatu dokázalo sledovat situaci na silnici vpřed a samo začít lehce brzdit podle auta, za kterým jsem jel. Člověk pak nemusí téměř vůbec používat brzdový pedál. K dokonalosti už chybělo snad jen to, aby bylo tímto způsobem ještě možné ovládat intenzitu rekuperace. Ono auto samo začne brzdit, ale pokud byste chtěli zpomalování korigovat podobně jako u elektromobilů pouze plynovým pedálem, tak už jen po lehkém doteku dojde okamžitě k přerušení této funkce a dojde opět ke zrychlování. Musíte tak v tomto případě použít opravdu brzdu.

Překvapilo mě, jak pohodlnost v Q5 setrvala i ve vyšších rychlostech. Nicméně pokud se tento už více než dvoutunový a poměrně vysoký kolos dostal do zatáčky, tak už gravitace a odstředivá síla udělaly své a projev auta byl poněkud těžkopádnější. Nicméně pokud nehodláte jezdit někde na sportovní trati, tak s tím nebudou naprosto žádné problémy. A pokud by vás přeci jen dostaly choutky, můžete přepnout vozidlo do sportovního režimu s lepší dynamikou a dokonce řadit manuálně přes pádla na volantu. Aneb jak se říká, proti gustu žádný dišputát. V mém případě jsem však s tímto spíše rodinným SUV užíval poklidnější jízdní tempo, kde jsem se zaměřoval i na spotřebu.
Docela slušná spotřeba
Na 2,1 l/100 km, resp. v případě elektriky 19,1-17,5 kWh/100 km kombinované spotřeby, kterou uvádí výrobce, je samozřejmě na této planetě naprosto nereálné se v reálných podmínkách dostat. A pokud nebudete jezdit jako Schumacherové, tak byste se neměli dostat ani přes hranici 10 l/100 km, resp 30 kWh/100 km. Dlouhodobou spotřebu po městě jsem měl v případě hybridní jízdy s vybitou baterií kolem 7 l/100 km a s nabitou baterií i pod 5 l/100 km + pod 5 kWh/100 km, na dálnici pak s vybitou baterií kolem 9 l/100 km a s nabitou něco kolem 8 l/100 km. Spotřeby přes 10 l/100 km jsem dosáhl jen při ostřejší jízdě při výrazně vyšších než jsou v ČR dovolené rychlostní limity.

Důležité zde samozřejmě také je, jaký má Audi Q5 dojezd na 14,1kWh Li-Ion baterii v čistě EV režimu. Dle normy WLTP je to až 49 km, reálně však spíše něco přes 40 km a musíte počítat i s tím, že při vytápění (ačkoliv se používá již tepelné čerpadlo, které nemá takový vliv na zkrácení dojezdu) vám dojezd klesne o pár kilometrů. Většinou to však bude kolem 40 km, což by mělo ve většině případů lidem stačit pro každodenní cesty do práce a z práce domů. Pokud ne, tak celkový dojezd auta s využitím spalovacího motoru a nádrže na benzín je kolem 600 km. Pro nabíjení auta je umístěn konektor Mennekes na levé straně za zadními dveřmi, pro dočerpání paliva pak najdete víčko na pravé straně za zadními dveřmi. Audi zvládne nabíjení s výkonem až 7,4 kW, což při našem praktickém vyzkoušením znamenalo zhruba 2,5 hodiny stání na nabíječce či wallboxu. Přes domácí zásuvku 230V počítejte se zhruba 6 hodinami, což už vyžaduje nabíjení spíše přes noc.
Závěr
Plug-in hybridní Audi Q5 mohlo být ještě lepší, ale co zatím není, může být u příští generace. Výhody současného modelu jsou bezesporu skvělá dynamika a maximální pohodlnost, spousta možností nastavení včetně speciálních tlačítek a přepínátek jako protipól toho, co dnes najdeme u Tesly, nebo také univerzálnost tohoho vozu, který umí jezdit jako elektromobil, ale i jako hybrid, což se hodí na delší vzdálenosti, kdy má auto posloužit jako dostavník.

Na racionální obhajobu bude mít Audi asi nejtěžší, že jeho plug-in hybridu chybějí některé funkce ve výbavě, jako je například mobilní aplikace či dotykový displej, nebo pak jiné funkce nejsou zrovna nejmodernější a auto pro letošní rok už by si určitě zasloužilo více. I s ohledem na cenu, která startuje na částce 1,6 milionu korun a s doplňkovou výbavou se vyšplhá klidně i na více než 2 miliony, v našem případě na nějaké 2,2 miliony.
Pokud jezdíte po městě a chcete vyzkoušet život částečně s elektromobilem, ale zase nechcete přijít o možnost delších dojezdů s rychlejším načerpáním paliva do nádrže, pak může být Audi Q5 zajímavou alternativou. Je pro ty, kterým nestačí jen jeden svět, ale chtějí mít oba dva. Pokud však už teď víte, že byste auto neměli kde nabíjet nebo byste se o to zkrátka nestarali, pak se rozhodně tento model nevyplatí a lepší je sáhnout po sesterském modelu Q3, který vychází na zhruba milion. Nebo se podívat i po dalších vozech klidně od jiných značek, které by splňovaly vaše preference. Z plug-in hybridů je stále etalonem Mitsubishi Outlander PHEV (test), který za něco přes 1 milion korun přináší slušnou výbavu a dokonce i velmi praktické rychlonabíjení, nicméně nemá tolik technických vychytávek jako Audi a už vůbec kam se hrabe v otázce pohodlnosti a dynamiky.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.