Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback: vyšší výkon, ale horší spotřeba
Audi pokračuje ve své elektrické ofenzivě novými modely Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback.

TIP: Zní to jako oxymóron. Audi chce vyrobit “vysoce úsporný” elektromobil
Vyšší výkon, ale kratší dojezd
Nové modely Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback mají zaujmout skvělou dynamikou a ovladatelností. V provozním režimu S poskytují po dobu osmi sekund nejvyšší výkon 370 kW a maximální točivý moment 973 Nm. Klasický sprint „z nuly na sto“ trvá pouhých 4,5 sekundy, další akcelerace je ukončena při 210 km/h.
Nové modely S mají dva elektromotory na zadní nápravě a jeden elektromotor vpředu. Jedná se o první velkosériově vyráběné elektromobily na světě se třemi elektromotory. Uspořádání tohoto systému pohonu využívá modulární koncept. Výkonnější elektromotor, který v modelu Audi e-tron 55 (test) pohání zadní nápravu, je nyní s upravenou konstrukcí uložen na přední nápravě.

Přední elektromotor z modelu e-tron 55 doznal rovněž drobných změn, aby mohl být použit k pohonu zadních kol. Každé zadní kolo má přitom vlastní elektromotor shodné konstrukce. Vysokonapěťová sada akumulátorů pojme 95 kWh elektrické energie. Z tohoto množství je využitelných 91 % (86 kWh). Modely Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback ujedou na jedno nabití akumulátorů v jízdním cyklu WLTP až 360 km, resp. 365 km dle předběžných čísel. Je to tedy o něco méně, než v případě klasického e-tronu.
Ještě lepší elektrické quattro
Při normálním stylu jízdy pracují z důvodu hospodárnosti pouze zadní elektromotory modelů Audi e-tron S a e-tron S Sportback. Přední elektromotor se okamžitě připojí, pokud řidič požaduje vyšší výkon. Přední elektromotor se zapojuje do systému pohonu také předvídavě, ještě dřív, než dojde ke ztrátě trakce.
Elektrický pohon všech kol je doplněn zcela variabilním rozdělováním hnací síly mezi jednotlivá zadní kola. Každý zadní elektromotor přenáší hnací sílu prostřednictvím jednostupňového převodu přímo na jemu přiřazené kolo. Zadní náprava již nemá mechanický diferenciál. Elektromotory jsou řízeny elektronicky v závislosti na jízdní situaci a provozních podmínkách, přičemž změny hnací síly jsou otázkou pouhých několika milisekund. Tímto způsobem lze regulovat velmi vysoké točivé momenty.

Právě při velmi sportovní jízdě na silnici s mnoha zatáčkami zažije řidič elektricky poháněných modelů S jejich excelentní agilitu a trakci. Charakteristika jejich pohonu je v porovnání s výchozím technickým základem mnohem sportovnější s důrazem na pohon zadní nápravy. Pokud je elektronicky řízený stabilizační systém ESC nastaven v režimu „Sport“ a systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select pracuje v režimu „dynamic“ pro maximální sportovní výkony, umožňuje systém pohonu vysokou příčnou dynamiku a na přání také jízdu řízeným smykem. Při jízdě v blízkosti fyzikálních limitů je odlehčené vnitřní přední kolo v zatáčce mírně přibrzďováno, což zabraňuje prokluzu a zdokonaluje ovladatelnost. Výsledkem těsného síťového propojení všech řídicích jednotek, které mají pod kontrolou systémy pohonu a podvozku, je velmi sportovní dynamika ve spojení s vysokou precizností a nekompromisní bezpečností.
Dorazí na podzim
Oba elektricky poháněné modely S budou uvedeny na evropské trhy na podzim 2020. Cena pro Českou republiku ještě nebyla stanovena.
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.