Akcie Tesly zažily dlouho nevídaný pád. Čím Musk vystrašil akcionáře?

  • Akcie Tesly poklesly po informacích o „výrazně nižším“ růstu v dalších letech
  • Automobilka nesplnila očekávání finančních expertů
  • Elon Musk volá po opatřeních proti náporu čínských značek
Elektromobily Tesla (SEXY)

Elektromobily Tesla (modely S, 3, X, Y)

Poté, co ve čtvrtek Elon Musk oznámil investorům, aby očekávali pomalejší růsty tržeb, propadly se akcie Tesly o skoro 15 %. V tomto článku se tedy podrobněji podíváme na to, co se kolem největšího výrobce elektromobilů na světě děje a zda je pro investory důvod k panice, nebo ne.

Tesla je na limitu snižování cen současné modelové řady

Důvodem poklesu akcií bylo také to, že Tesla těsně nesplnila odhady zisků a také informovala, že tempo její expanze bude v letošním roce výrazně nižší. Automobilka v minulém roce několikrát snížila ceny, aby zvýšila prodeje, to se ale projevilo na výši celkových zisků. Efektivita této strategie pomalu klesá a vedoucí pracovníci automobilky varovali, že snaha o snížení nákladů se u současné řady vozidel blíží limitu.

„Tesla signalizuje, že v roce 2024 není možné očekávat meziroční růst v hodnotách 30, 40 nebo dokonce 50 %,“ řekl v rozhovoru Seth Goldstein, analytik MorningStar Research. „V určitém okamžiku také již není možné dále pokračovat se snižováním cen.“ Jen pro zajímavost, nedávno Tesla v Česku zlevnila Model Y na 1 070 400 Kč, který ještě před rokem stál o stovky tisíc víc.

Elektromobil Tesla v zimě

Elektromobil Tesla v zimě, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Tesla Redwood – Vše, co víme


Je třeba počítat s nižším růstem

Na rozdíl od minulých let se Tesla vyhýbá uvádění konkrétních cílů pro příští rok. Společnost výrazně zaostala za 50% ročním růstem, k němuž vedení v minulosti mířilo, a to navzdory snižování cen v průběhu roku 2023. Dodávky vozidel vzrostly o 38 % a na letošní rok předpovídají analytici 20% nárůst.

„Ačkoli již rok 2024 bude velmi náročný, je stále víc zřejmé, že rok 2025 pravděpodobně nebude lepší a bude pokračovat silný tlak na růst prodejů a marží,“ napsal Toni Sacconaghi, analytik společnosti Bernstein.

Makléři čekali lepší výsledky

Akcie Tesly zažily nejhorší start za poslední rok. Čtvrteční propad byl nejstrnějším intradenním poklesem za tři měsíce a akcie TSLA se aktuálně obchodují na nejnižší úrovni od loňského května, a to lehce nad hranici 180 dolarů. Před oznámením špatného výhledu investorům byla cena akcie Tesly přes 210 dolarů.

Za čtvrté čtvrtletí vykázala automobilka zisk 71 centů na akcii, čímž nedosáhla průměrného odhadu 73 centů na akcii. Pokud jde o tržby, společnost vygenerovala příjmy ve výši 25,2 miliardy dolarů, což je méně, než kolik firmě předvídali analytici z Wall Streetu (25,9 miliard dolarů).

Elon Musk

Elon Musk | foto: Reuters

S levným modelem přijde nová expanze

Elon Musk se snaží situaci uklidnit a říká, že se jedná o dočasnou věc. Tesla se chystá již ve druhé polovině příštího roku začít vyrábět levnější vozidlo nové generace ve své továrně v Austinu a následně v Mexiku. Výroba se údajně chystá i na dalším, zatím nespecifikovaném místě v Severní Americe. To by mohlo automobilce pomoci oslovit více kupujících na masovém trhu, kteří si nemohou dovolit stávající elektromobily, které v USA začínají na přibližně 39 000 dolarech. „Výroba nového modelu bude náročná,“ řekl Elon Musk. „Ale jakmile ji rozjedeme, budeme mít opět navrch nad jakoukoli jinou výrobní technologií kdekoliv na světě. Představíme zcela novou úroveň.“

Do té doby se bude Tesla snažit oslovovat nové spotřebitele stávající řadou. Po listopadovém uvedení na trh se postupně rozjíždí také výroba nejnovějšího modelu Cybertruck. Tesla uvádí, že náběh pickupu pokrytého nerezovou ocelí bude pomalejší než u jiných vozů a zatím neuvedla roční prognózu prodejů.

Výroba elektromobilu Tesla Model Y v Gigafactory Texas Austin

Výroba elektromobilu Tesla Model Y v Gigafactory Texas Austin | foto: Tesla

BYD nedávno předstihl Teslu

Nové produkty jsou pro Teslu obzvlášť důležité, jelikož má poměrně omezenou řadu vozidel. I když prodeje SUV Model Y a sedanu Model 3 prudce vzrostly, ceny jsou v porovnání s vozidly čínské společnosti BYD, která se stala novým lídrem v oblasti trhu s elektromobily (tedy pokud počítáme výsledky za Q4 2023, nikoliv celý poslední rok, kde si vedení udržela Tesla – pozn. redakce), stále relativně vysoké.

Vzhledem k vysokým úrokovým sazbám a loňské inflaci musela Tesla dramaticky zlevnit svá vozidla. To ale snížilo ziskovost. Hrubá marže automobilky dosáhla za čtvrtletí 17,2 %. Důvodem nižšího zisku je podle Tesly snižování cen, vyšší výdaje na výzkum a vývoj a také nárůst výrobních cen modelu Cybertruck.

BYD Yangweng U7

Čínská auta už dávno nejsou jen k smíchu. (BYD Yangweng U7) | foto: BYD

Světové automobilky čelí existenčnímu ohrožení

Americká automobilka v současnosti čelí tvrdé konkurenci čínských výrobců, kteří jsou podle Muska automobilovými společnostmi s nejvyšší schopností konkurovat zavedeným světovým výrobcům.

„Pokud nebudou zavedena cla nebo jiné obchodní překážky, které by postup čínských automobilek zastavily, začnou tyto firmy mohutně expandovat do zahraničí,“ říká Elon Musk. Ten již zažil čínskou hrozbu z první ruky, když v předchozím čtvrtletí čínský BYD předběhl Teslu jako firmu s celosvětově nejvyššími prodeji elektromobilů.

„Upřímně řečeno, myslím si, že pokud nebudou vytvořeny obchodní bariéry, zničí to většinu ostatních automobilových společností na světě,“ říká Musk o čínských automobilkách.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Akcie Tesly zažily dlouho nevídaný pád. Čím Musk vystrašil akcionáře?

  • Akcie Tesly poklesly po informacích o „výrazně nižším“ růstu v dalších letech
  • Automobilka nesplnila očekávání finančních expertů
  • Elon Musk volá po opatřeních proti náporu čínských značek
Elektromobily Tesla (SEXY)

Elektromobily Tesla (modely S, 3, X, Y)

Poté, co ve čtvrtek Elon Musk oznámil investorům, aby očekávali pomalejší růsty tržeb, propadly se akcie Tesly o skoro 15 %. V tomto článku se tedy podrobněji podíváme na to, co se kolem největšího výrobce elektromobilů na světě děje a zda je pro investory důvod k panice, nebo ne.

Tesla je na limitu snižování cen současné modelové řady

Důvodem poklesu akcií bylo také to, že Tesla těsně nesplnila odhady zisků a také informovala, že tempo její expanze bude v letošním roce výrazně nižší. Automobilka v minulém roce několikrát snížila ceny, aby zvýšila prodeje, to se ale projevilo na výši celkových zisků. Efektivita této strategie pomalu klesá a vedoucí pracovníci automobilky varovali, že snaha o snížení nákladů se u současné řady vozidel blíží limitu.

„Tesla signalizuje, že v roce 2024 není možné očekávat meziroční růst v hodnotách 30, 40 nebo dokonce 50 %,“ řekl v rozhovoru Seth Goldstein, analytik MorningStar Research. „V určitém okamžiku také již není možné dále pokračovat se snižováním cen.“ Jen pro zajímavost, nedávno Tesla v Česku zlevnila Model Y na 1 070 400 Kč, který ještě před rokem stál o stovky tisíc víc.

Elektromobil Tesla v zimě

Elektromobil Tesla v zimě, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Tesla Redwood – Vše, co víme


Je třeba počítat s nižším růstem

Na rozdíl od minulých let se Tesla vyhýbá uvádění konkrétních cílů pro příští rok. Společnost výrazně zaostala za 50% ročním růstem, k němuž vedení v minulosti mířilo, a to navzdory snižování cen v průběhu roku 2023. Dodávky vozidel vzrostly o 38 % a na letošní rok předpovídají analytici 20% nárůst.

„Ačkoli již rok 2024 bude velmi náročný, je stále víc zřejmé, že rok 2025 pravděpodobně nebude lepší a bude pokračovat silný tlak na růst prodejů a marží,“ napsal Toni Sacconaghi, analytik společnosti Bernstein.

Makléři čekali lepší výsledky

Akcie Tesly zažily nejhorší start za poslední rok. Čtvrteční propad byl nejstrnějším intradenním poklesem za tři měsíce a akcie TSLA se aktuálně obchodují na nejnižší úrovni od loňského května, a to lehce nad hranici 180 dolarů. Před oznámením špatného výhledu investorům byla cena akcie Tesly přes 210 dolarů.

Za čtvrté čtvrtletí vykázala automobilka zisk 71 centů na akcii, čímž nedosáhla průměrného odhadu 73 centů na akcii. Pokud jde o tržby, společnost vygenerovala příjmy ve výši 25,2 miliardy dolarů, což je méně, než kolik firmě předvídali analytici z Wall Streetu (25,9 miliard dolarů).

Elon Musk

Elon Musk | foto: Reuters

S levným modelem přijde nová expanze

Elon Musk se snaží situaci uklidnit a říká, že se jedná o dočasnou věc. Tesla se chystá již ve druhé polovině příštího roku začít vyrábět levnější vozidlo nové generace ve své továrně v Austinu a následně v Mexiku. Výroba se údajně chystá i na dalším, zatím nespecifikovaném místě v Severní Americe. To by mohlo automobilce pomoci oslovit více kupujících na masovém trhu, kteří si nemohou dovolit stávající elektromobily, které v USA začínají na přibližně 39 000 dolarech. „Výroba nového modelu bude náročná,“ řekl Elon Musk. „Ale jakmile ji rozjedeme, budeme mít opět navrch nad jakoukoli jinou výrobní technologií kdekoliv na světě. Představíme zcela novou úroveň.“

Do té doby se bude Tesla snažit oslovovat nové spotřebitele stávající řadou. Po listopadovém uvedení na trh se postupně rozjíždí také výroba nejnovějšího modelu Cybertruck. Tesla uvádí, že náběh pickupu pokrytého nerezovou ocelí bude pomalejší než u jiných vozů a zatím neuvedla roční prognózu prodejů.

Výroba elektromobilu Tesla Model Y v Gigafactory Texas Austin

Výroba elektromobilu Tesla Model Y v Gigafactory Texas Austin | foto: Tesla

BYD nedávno předstihl Teslu

Nové produkty jsou pro Teslu obzvlášť důležité, jelikož má poměrně omezenou řadu vozidel. I když prodeje SUV Model Y a sedanu Model 3 prudce vzrostly, ceny jsou v porovnání s vozidly čínské společnosti BYD, která se stala novým lídrem v oblasti trhu s elektromobily (tedy pokud počítáme výsledky za Q4 2023, nikoliv celý poslední rok, kde si vedení udržela Tesla – pozn. redakce), stále relativně vysoké.

Vzhledem k vysokým úrokovým sazbám a loňské inflaci musela Tesla dramaticky zlevnit svá vozidla. To ale snížilo ziskovost. Hrubá marže automobilky dosáhla za čtvrtletí 17,2 %. Důvodem nižšího zisku je podle Tesly snižování cen, vyšší výdaje na výzkum a vývoj a také nárůst výrobních cen modelu Cybertruck.

BYD Yangweng U7

Čínská auta už dávno nejsou jen k smíchu. (BYD Yangweng U7) | foto: BYD

Světové automobilky čelí existenčnímu ohrožení

Americká automobilka v současnosti čelí tvrdé konkurenci čínských výrobců, kteří jsou podle Muska automobilovými společnostmi s nejvyšší schopností konkurovat zavedeným světovým výrobcům.

„Pokud nebudou zavedena cla nebo jiné obchodní překážky, které by postup čínských automobilek zastavily, začnou tyto firmy mohutně expandovat do zahraničí,“ říká Elon Musk. Ten již zažil čínskou hrozbu z první ruky, když v předchozím čtvrtletí čínský BYD předběhl Teslu jako firmu s celosvětově nejvyššími prodeji elektromobilů.

„Upřímně řečeno, myslím si, že pokud nebudou vytvořeny obchodní bariéry, zničí to většinu ostatních automobilových společností na světě,“ říká Musk o čínských automobilkách.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."