7 hloupých mýtů a polopravd, kvůli kterým si lidé nechtějí koupit elektrokolo

Matyáš Kunst
  • Kolem elektrických kol koluje velké množství mýtů a polopravd
  • Vybrali jsme 7 argumentů, které odpůrci rádi používají
  • Jaký z nich vám přijde nejúsměvnější?
Proč lidé nechtějí koupit elektrokolo
Proč lidé nechtějí koupit elektrokolo

Narůstající popularita elektrokol s sebou přirozeně přináší hromadu mýtů a polopravd, které kolují veřejností. Mnoho lidí si tímto způsobem vytvoří zcela nesmyslné předsudky, kvůli kterým tento způsob dopravy zarytě odmítají z nejrůznějších důvodů. Dnes jsme pro vás vybrali 7 nejčastějších argumentů, kterými lidé jízdní kolo s elektrickým pohonem odmítají.

Elektrokola jsou příliš drahá

Nechápejte nás špatně. Elektrická kola rozhodně nejsou levnou záležitostí a při koupi kvalitnějšího modelu není problém přesáhnout hranici 100 tisíc korun. Zdá se však, že někteří stále neví, do jakého kontextu pořizovací cenu elektrokola zařadit.

Není hodno vedle sebe stavět jízdní kolo s elektrickým pohonem a bez něho. Mnohem více se ho sluší porovnat například s elektrickým skútrem, u kterého je z nějakého důvodu mnohem snažší pochopit vyšší pořizovací cenu.

Uvědomte si, že v městském provozu vám elektrokolo dokáže téměř plnohodnotně nahradit osobní auto a v mnoha ohledech je jízda na něm dokonce praktičtější. Zkuste se tedy odprostit od myšlenky, že kupujete jízdní kolo s pár drátkama, ale plnohodnotný dopravní prostředek do města či mimo něj, který vás je schopen dovézt téměř kamkoliv.

SPA Bicicletto, prémiové elektrokolo
SPA Bicicletto, prémiové elektrokolo

Vždyť elektrokolo jezdí samo

Chcete na elektrokole sportovat? A kdo vám brání? Tento argument vychází z neznalosti, nebo neochoty si o elektrickém pohonu cokoliv zjišťovat. V krátkosti vás ujistíme, že šlapat můžete i nadále. Na drtivé většině modelů si můžete vybrat ze tří různých režimů, přičemž tím zdaleka nejpopulárnějším je takzvaný „asistenční režim“. Ten nechá většinu práce na vás a pomáhat vám bude pouze bude-li to potřeba.

Elektromotor v sobě skrývá hned několik senzorů, které kontrolují aktivitu a podle toho dávkují výkon. Pochopitelně můžete elektrický pohon také zcela vypnout, ale v takovém případě počítejte s tím, že konstrukce je vlivem baterie a dalších komponentů znatelně těžší, takže vyšlápnout prudší kopec nebude žádná hračka.

Je příliš těžké a nepraktické

Nakousli jsme to, tak to pojďme vysvětlit se vším všudy. Ano, elektrokola jsou oproti standardním jízdním kolům znatelně těžší – v průměru až dvojnásobně. Tím se dostáváme na čísla přesahující 20, mnohdy i 25 kilogramů. Zapříčiněno to je především motorem, který běžně váží okolo 3 kilogramů a baterií, která bývá ještě o něco málo těžší.

To vše značí jediné – k elektrickému kolu si nemůžete dovolit to samé, jako k vašemu běžnému jízdnímu kolu. Ačkoliv motor může tuto vlastnost dokonale maskovat, při sjíždění prudkého kopce tvořeného z mokré rašeliny se vyšší váha ráda připomene.

Elektrokolo FLX Babymaker II
Elektrokolo FLX Babymaker II

Jízda na elektrickém kole je příliš složitá

Především osoby vyššího věku mohou mít pocit, že obsluhu elektrického kola nezvládnou. V hlavě si jízdu přirovnávají třeba k jízdě na motorce. To je však naprostý nesmysl. Pokud umíte ovládat televizi nebo mobilní telefon, máte vyhráno.

Proces vypadá asi následovně – přijdete k elektrokolu, jedním tlačítkem ho zapnete a rozjedete se, jako jste zvyklí. V tu chvíli sepne elektromotor a začne pomáhat dle vaší preference. Ke změně úrovně asistence zpravidla opět slouží jedno, maximálně dvě tlačítka. Poslední rozdíl oproti běžnému kolu je nutnost kontrolovat stav baterie na displeji, kterým disponuje každé elektrokolo.

Porušuji zákon?

Nebudeme vám v tom dělat zmatek. Pokud si koupíte elektrokolo z ověřeného obchodu a od ověřeného výrobce, můžete si být téměř jistí, že jízda na něm bude zcela legální.

Abychom to vysvětlili. Podle současné legislativy se na řidiče elektrických kol nahlíží stejně, jako na všechny ostatní řidiče nemotorových vozidel. Tedy v případě, že výkon elektromotoru není vyšší než 250 W a nepomůže vám zrychlovat nad 25 km/h. Drtivá většina výrobců proto omezuje svá elektrokola právě na tyto hodnoty. Přesto se před koupí doporučujeme poradit s prodejcem, abyste následně nebyli nepříjemně překvapeni.

Silniční elektrokolo Ducati Futa
Silniční elektrokolo Ducati Futa

Nabíjení je otrava

No jo, ale jak se taková věc vůbec nabíjí? Vlastně to není vůbec nic složitého. Všechny modely lze nabíjet ze standardní 230V zásuvky a běžná doba pro doplnění energie na 100 % se pohybuje v průměru od 5 do 10 hodin. Záleží na velikosti baterie, ale také počtu portů. Není tedy potřeba žádných speciálních dobíjecích stanic jak si někteří myslí.

Perlička na závěr

Sekali jsme se také s otázkou, zda může elektrokolo do deště. „Vždyť je tam přeci elektrika! Co když to vyskratuje?“ Inu, máme pro vás dobrou zprávu, výrobce myslel i na tento případ a proto se ujistil, aby se do pohonu voda nedostala.

Tedy za předpokladu, že se nerozhodnete opravit třeba elektromotor „na koleni“ a neporušíte tím voděodolnost. Také to je jeden z důvodů, proč existují autorizované servisy.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články