5 věcí, které mě na elektromobilech hrozně štve

  • Jaké nevýhody plynou z používání elektromobilů?
  • Proč mi před domem stále žádný elektromobil nestojí a jen tak nebude?
  • Ač dnes již máme schopné vozy, celé odvětví je stále v počátcích
Proč byste si neměli pořídit elektromobil Tesla Model 3?

Proč byste si neměli pořídit elektromobil Tesla Model 3?

Tak jako všechny vychytávky a technologie, i elektrické vozy nejsou napěchované pouze pozitivními položkami. Zatímco jejich výhody často převládají, rozhodně se najdou i takové, které používání a život s elektromobilem neulehčují. Co mě konkrétně na elektrických vozidlech irituje a vadí?


Kapitoly


Drahá veřejná nabíjecí síť. Bez domu si nepolepšíte

Může se zdát být jako klišé, ale elektromobil se nejvíce vyplatí majiteli, který mám rodinný dům a možnost vlastního nabíjení. Ideálně prostřednictvím fotovoltaické elektrárny. Náklady na provoz se pak dají snížit na velmi nízkou hodnotu. Se správným vozem lze jezdit i pod korunu za kilometr. Oproti tomu nutnost použití veřejné nabíjecí sítě jako jediného zdroje nabíjení může cenu povozu navýšit i o několik korun výše než spalovací vozy. Na sídlištní AC nabíječce pak strávíte věčnost.

Firma Elona Muska nabízí taktéž solární střechy domů

Firma Elona Muska nabízí solární střechy rodinných domů

Málo destination chargerů

Principem elektromobilů je mít vždy kapacitu baterie na takové úrovni, aby neomezovala dojezd, ale i takovou, abyste baterii zbytečně nezatěžovali. Ideální je tedy udržet baterii mezi 20 a 80 % kapacity. Kratší doba na nabíječkách pak pomůže i ostatním hladovým vozidlům. Jenže počet (i pomalejších) nabíjecích stanic v oblíbených destinacích neroste tak rychle, jak bychom si představovali. Pro řidiče a rodiny to tak stejně znamená udělat si další (neplánovanou) zastávku pro nabíjení. Elektromobil vás touto cestou nepřímo odnaučí spěchat.

Elektromobil při nabíjení

Elektromobil při nabíjení, ilustrační


Čtěte také: Výhody vs nevýhody. Je lepší nabíjet na AC nabíječce, nebo DC rychlonabíječce?


Nucený přechod ze strany Evropské Unie

Elektrické vozy a hybridní pohony přináší do automobilového průmyslu příjemnou diverzifikaci. Na spoustě míst dává využití elektrického pohonu jasný smysl a měl by být před spalovacími vozy upřednostněn, například v centrech velkých měst. Celoplošné nařízení Evropské Unie ale není vyřešené vhodným způsobem. Nucený přechod pro všechny automobilky ničí existující průmysl a znamená obrovské změny i úpadky. V současném stavu vývoje není navíc možné vyrábět dostupné elektromobily pro všechny skupiny zájemců. EU by neměla přesun regulovat, pouze směrovat. Od roku 2035 se měly uvést minimální podíly elektrického pohonu na silnicích, místo striktního zákazu prodeje nových spalovacích vozidel. V každém případě dojde ke snížení produkcí emisí.

Automobilka končí se spalovacími motory

Automobilka končí se spalovacími motory

Vysoká dálniční spotřeba

Na trhu se nabízí mnoho vozidel, které mají skvělou efektivitu svých motorů. Pohyb po městech si vyžádá pouhé minimum energie a vůz umí jezdit i pod 15 kWh na sto kilometrů. Bohužel i ten nejefektivnější elektromobil bude mít na dálkových přesunech zákonitě mnohem vyšší spotřebu než-li spalovací vůz. Vychází to jednoduše z charakteru práce elektrických motorů a jedno převodových systémů. S vyšší rychlostí přichází vyšší otáčky a tudíž i větší odběr energie. Řešením by snad bylo použití jiného motoru s odlišným vinutím a průměrem rotoru a tudíž nižšími otáčkami/spotřebou při dlouhých přesunech. Takový motor by se ale negativně podepsal na celkové hmotnosti vozu.

Audi e-tron Sportback, spotřeba

Audi e-tron Sportback, spotřeba

Konektory již standard mají, dojde i na baterie?

Výroba baterií pro uchování energie se obecně nazývá velkou zátěží pro životní prostředí. Jde o jeden z aspektů, které jsou elektrickému automobilovému průmyslu vyčítané. Výrobci baterií pracují na odlišných technologiích a na způsobech, jak se zbavit závislosti na drahých surovinách. Kromě rychlejších a efektivnějších způsobů nabíjení se ale hovoří i o možnosti výměny celých bateriových modulů. Takový směr razí i čínská automobilka Nio. Jenže baterie značky Škoda nebo Mercedes na stanicích Nio nevyměníte. Stálo by snad za to zavést standardizované rozměry a připojení baterií do vozidel? Mohly by se časem swapovací stanice stát druhým standardním způsobem pro “nabíjení” elektromobilů na dálkových trasách?

Nio Power Swap Station 2.0

Vylepšená swapovací stanice pro výměnu baterií, Nio Power Swap Station 2.0

Jaké máte zkušenosti s elektromobilem vy? Co vám na elektrických autech vadí a proč? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

5 věcí, které mě na elektromobilech hrozně štve

  • Jaké nevýhody plynou z používání elektromobilů?
  • Proč mi před domem stále žádný elektromobil nestojí a jen tak nebude?
  • Ač dnes již máme schopné vozy, celé odvětví je stále v počátcích
Proč byste si neměli pořídit elektromobil Tesla Model 3?

Proč byste si neměli pořídit elektromobil Tesla Model 3?

Tak jako všechny vychytávky a technologie, i elektrické vozy nejsou napěchované pouze pozitivními položkami. Zatímco jejich výhody často převládají, rozhodně se najdou i takové, které používání a život s elektromobilem neulehčují. Co mě konkrétně na elektrických vozidlech irituje a vadí?


Kapitoly


Drahá veřejná nabíjecí síť. Bez domu si nepolepšíte

Může se zdát být jako klišé, ale elektromobil se nejvíce vyplatí majiteli, který mám rodinný dům a možnost vlastního nabíjení. Ideálně prostřednictvím fotovoltaické elektrárny. Náklady na provoz se pak dají snížit na velmi nízkou hodnotu. Se správným vozem lze jezdit i pod korunu za kilometr. Oproti tomu nutnost použití veřejné nabíjecí sítě jako jediného zdroje nabíjení může cenu povozu navýšit i o několik korun výše než spalovací vozy. Na sídlištní AC nabíječce pak strávíte věčnost.

Firma Elona Muska nabízí taktéž solární střechy domů

Firma Elona Muska nabízí solární střechy rodinných domů

Málo destination chargerů

Principem elektromobilů je mít vždy kapacitu baterie na takové úrovni, aby neomezovala dojezd, ale i takovou, abyste baterii zbytečně nezatěžovali. Ideální je tedy udržet baterii mezi 20 a 80 % kapacity. Kratší doba na nabíječkách pak pomůže i ostatním hladovým vozidlům. Jenže počet (i pomalejších) nabíjecích stanic v oblíbených destinacích neroste tak rychle, jak bychom si představovali. Pro řidiče a rodiny to tak stejně znamená udělat si další (neplánovanou) zastávku pro nabíjení. Elektromobil vás touto cestou nepřímo odnaučí spěchat.

Elektromobil při nabíjení

Elektromobil při nabíjení, ilustrační


Čtěte také: Výhody vs nevýhody. Je lepší nabíjet na AC nabíječce, nebo DC rychlonabíječce?


Nucený přechod ze strany Evropské Unie

Elektrické vozy a hybridní pohony přináší do automobilového průmyslu příjemnou diverzifikaci. Na spoustě míst dává využití elektrického pohonu jasný smysl a měl by být před spalovacími vozy upřednostněn, například v centrech velkých měst. Celoplošné nařízení Evropské Unie ale není vyřešené vhodným způsobem. Nucený přechod pro všechny automobilky ničí existující průmysl a znamená obrovské změny i úpadky. V současném stavu vývoje není navíc možné vyrábět dostupné elektromobily pro všechny skupiny zájemců. EU by neměla přesun regulovat, pouze směrovat. Od roku 2035 se měly uvést minimální podíly elektrického pohonu na silnicích, místo striktního zákazu prodeje nových spalovacích vozidel. V každém případě dojde ke snížení produkcí emisí.

Automobilka končí se spalovacími motory

Automobilka končí se spalovacími motory

Vysoká dálniční spotřeba

Na trhu se nabízí mnoho vozidel, které mají skvělou efektivitu svých motorů. Pohyb po městech si vyžádá pouhé minimum energie a vůz umí jezdit i pod 15 kWh na sto kilometrů. Bohužel i ten nejefektivnější elektromobil bude mít na dálkových přesunech zákonitě mnohem vyšší spotřebu než-li spalovací vůz. Vychází to jednoduše z charakteru práce elektrických motorů a jedno převodových systémů. S vyšší rychlostí přichází vyšší otáčky a tudíž i větší odběr energie. Řešením by snad bylo použití jiného motoru s odlišným vinutím a průměrem rotoru a tudíž nižšími otáčkami/spotřebou při dlouhých přesunech. Takový motor by se ale negativně podepsal na celkové hmotnosti vozu.

Audi e-tron Sportback, spotřeba

Audi e-tron Sportback, spotřeba

Konektory již standard mají, dojde i na baterie?

Výroba baterií pro uchování energie se obecně nazývá velkou zátěží pro životní prostředí. Jde o jeden z aspektů, které jsou elektrickému automobilovému průmyslu vyčítané. Výrobci baterií pracují na odlišných technologiích a na způsobech, jak se zbavit závislosti na drahých surovinách. Kromě rychlejších a efektivnějších způsobů nabíjení se ale hovoří i o možnosti výměny celých bateriových modulů. Takový směr razí i čínská automobilka Nio. Jenže baterie značky Škoda nebo Mercedes na stanicích Nio nevyměníte. Stálo by snad za to zavést standardizované rozměry a připojení baterií do vozidel? Mohly by se časem swapovací stanice stát druhým standardním způsobem pro “nabíjení” elektromobilů na dálkových trasách?

Nio Power Swap Station 2.0

Vylepšená swapovací stanice pro výměnu baterií, Nio Power Swap Station 2.0

Jaké máte zkušenosti s elektromobilem vy? Co vám na elektrických autech vadí a proč? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."