Moderní technologie nám obecně přináší mnoho usnadnění, ale i pokročilejší možnosti jejich využití. Často se nám ale za technologickým postupem nechce vzdávat funkčních řešení. S elektrickými vozidly je to stejné. Ač si to kolikrát neuvědomujeme nebo nechceme, jde o další krok v automobilové budoucnosti. Osobně jsem příznivcem technologií bez rozdílu jejich původu. Zde je pět věcí, které se mi na elektromobilech líbí.
Kapitoly
V tomto případě nejde ani tak striktně o vozy s elektrickým pohonem. Ničemu dnes nebrání nainstalovat skvělé dálniční asistenty do osmiválcového motoru stejně tak jako do dvoumotorového elektra s pohonem všech kol. Trend dnešní doby ale spalovákům nepřeje, a tak se čím dál více autonomní systémy párují s lokálně bezemisními vozy. Pocit usednutí do vozu a automatické nastartování po sešlápnutí brzdy je příjemně futuristické a velmi pohodlné. Vůz, který je vždy připraven k jízdě prakticky v sekundu, kdy do něj nasednete. A vše úplně neslyšně. A to je jen začátek.
Když jedete se spalovákem doplnit palivo, obecně předpokládáte, že se na řadu dostanete ihned nebo maximálně v řádu jednotek minut. U nabíjecích stanic zatím takovou jistotu mít nemůžeme. Infrastruktura rozhodně není dokonalá, stále jde spíše o druhou stranu mince. Proto se mi velmi líbí, že v momentě, kdy začne být potřeba po doplnění energie větší a akutní, stačí pár kliknutí v aplikaci na telefonu nebo rychlým pohledem do navigace vozu a rázem je jasné, u které nabíječky a samotného stojanu je volné místo. K dokonalosti by mi snad chybělo jen možnost krátkodobé rezervace před přijetím na místo. Takové patnácti minutové okénko by přitom úplně stačilo.
Čtěte také: Vybrali jsme 3 nejlepší elektromobily, které mají dojezd přes 600 km
Tohle si snad zažil každý. Před dovolenou raději pětkrát oběhnout vozidlo, zkontrolovat, že je vše v pořádku a minimalizovat možnosti poruchy vozu během jízdy. Samozřejmě, karma se neptá, jestli jedete na nákup nebo do Norska, rozbít se může kdykoliv cokoliv. Ovšem jednoduchost elektrického pohonu v neskutečné míře snižuje pravděpodobnost mechanické poruchy. Společné vozům stále zbývá styk s vozovkou pomocí pneumatik, brzdový systém spojení řízení nápravy a volantu. I když, i zde už známe přenos síly pouze přes elektřinu.
Vlastnost, kterou nelze plošně aplikovat na všechny elektromobily. Jestliže si ovšem cíleně nepořizujete rodinnou dodávku nebo skutečně těžké SUV, vysoký výkon a okamžitý točivý moment udělá z většiny elektromobilů premianty ve zrychlení. I s nenápadným vozem dokážete ze semaforů vystřelit tak elegantně, že jakmile vám na tváři vznikne úsměv, musíte hledat brzdu kvůli rychlostním limitům. Není výjimkou, že i malé a levnější vozy disponují výkonem 120 nebo 150 kW. Takové stroje patří v říši fosilních polykačů už se slušnějším a rozhodně ne nejlevnějším.
Data, informace, souhrny a statistiky. To vše jsou aspekty, které sleduji u všech svých vozidel, ať se pohybují pomocí různých zdrojů pohonu. Elektrický pohon má ale obrovskou výhodu v poskytování přesných a podrobných statistik. Pokud si řidič nevede své vlastní tabulky ohledně spotřeby a jízdních dat spalováku někde v počítači, jsou palubní informace při nejlepším přibližné. Měření spotřeby v kilowattech je preciznější a mnoho výrobců nabízí skvělé sledovací obrazovky přímo ve vozech nebo alespoň prostřednictvím mobilních aplikací.
Jezdíte také s elektromobilem a máte jiné zkušenosti? Co máte na elektrických autech nejraději vy a proč? Napište nám do diskuze pod článkem.
Moderní technologie nám obecně přináší mnoho usnadnění, ale i pokročilejší možnosti jejich využití. Často se nám ale za technologickým postupem nechce vzdávat funkčních řešení. S elektrickými vozidly je to stejné. Ač si to kolikrát neuvědomujeme nebo nechceme, jde o další krok v automobilové budoucnosti. Osobně jsem příznivcem technologií bez rozdílu jejich původu. Zde je pět věcí, které se mi na elektromobilech líbí.
Kapitoly
V tomto případě nejde ani tak striktně o vozy s elektrickým pohonem. Ničemu dnes nebrání nainstalovat skvělé dálniční asistenty do osmiválcového motoru stejně tak jako do dvoumotorového elektra s pohonem všech kol. Trend dnešní doby ale spalovákům nepřeje, a tak se čím dál více autonomní systémy párují s lokálně bezemisními vozy. Pocit usednutí do vozu a automatické nastartování po sešlápnutí brzdy je příjemně futuristické a velmi pohodlné. Vůz, který je vždy připraven k jízdě prakticky v sekundu, kdy do něj nasednete. A vše úplně neslyšně. A to je jen začátek.
Když jedete se spalovákem doplnit palivo, obecně předpokládáte, že se na řadu dostanete ihned nebo maximálně v řádu jednotek minut. U nabíjecích stanic zatím takovou jistotu mít nemůžeme. Infrastruktura rozhodně není dokonalá, stále jde spíše o druhou stranu mince. Proto se mi velmi líbí, že v momentě, kdy začne být potřeba po doplnění energie větší a akutní, stačí pár kliknutí v aplikaci na telefonu nebo rychlým pohledem do navigace vozu a rázem je jasné, u které nabíječky a samotného stojanu je volné místo. K dokonalosti by mi snad chybělo jen možnost krátkodobé rezervace před přijetím na místo. Takové patnácti minutové okénko by přitom úplně stačilo.
Čtěte také: Vybrali jsme 3 nejlepší elektromobily, které mají dojezd přes 600 km
Tohle si snad zažil každý. Před dovolenou raději pětkrát oběhnout vozidlo, zkontrolovat, že je vše v pořádku a minimalizovat možnosti poruchy vozu během jízdy. Samozřejmě, karma se neptá, jestli jedete na nákup nebo do Norska, rozbít se může kdykoliv cokoliv. Ovšem jednoduchost elektrického pohonu v neskutečné míře snižuje pravděpodobnost mechanické poruchy. Společné vozům stále zbývá styk s vozovkou pomocí pneumatik, brzdový systém spojení řízení nápravy a volantu. I když, i zde už známe přenos síly pouze přes elektřinu.
Vlastnost, kterou nelze plošně aplikovat na všechny elektromobily. Jestliže si ovšem cíleně nepořizujete rodinnou dodávku nebo skutečně těžké SUV, vysoký výkon a okamžitý točivý moment udělá z většiny elektromobilů premianty ve zrychlení. I s nenápadným vozem dokážete ze semaforů vystřelit tak elegantně, že jakmile vám na tváři vznikne úsměv, musíte hledat brzdu kvůli rychlostním limitům. Není výjimkou, že i malé a levnější vozy disponují výkonem 120 nebo 150 kW. Takové stroje patří v říši fosilních polykačů už se slušnějším a rozhodně ne nejlevnějším.
Data, informace, souhrny a statistiky. To vše jsou aspekty, které sleduji u všech svých vozidel, ať se pohybují pomocí různých zdrojů pohonu. Elektrický pohon má ale obrovskou výhodu v poskytování přesných a podrobných statistik. Pokud si řidič nevede své vlastní tabulky ohledně spotřeby a jízdních dat spalováku někde v počítači, jsou palubní informace při nejlepším přibližné. Měření spotřeby v kilowattech je preciznější a mnoho výrobců nabízí skvělé sledovací obrazovky přímo ve vozech nebo alespoň prostřednictvím mobilních aplikací.
Jezdíte také s elektromobilem a máte jiné zkušenosti? Co máte na elektrických autech nejraději vy a proč? Napište nám do diskuze pod článkem.