Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

5 důvodů, proč Tesla (zatím) nevyrábí cenově dostupné elektromobily

  |  Martin Skořepa  |  11 komentářů

Výrobní cena elektromobilu by měla být v budoucnu nižší než výrobní cena spalovacího auta, díky novým výrobním postupům, nižšímu počtu součástek, ale hlavně velkovýrobě a dalšímu zlevňování baterií, které dnes tvoří největší nákladovou položku u elektroaut.

TIP: Tesla je existenční hrozbou pro tradiční automobilky

Potrvá to ještě roky

Nejen Tesla už v minulosti slibovala elektromobil, který bude opravdu cenově dostupný a bude si ho moci dovolit každý. Realita je ovšem zatím jiná a kdo chce pořizovat elektroauto z ekonomických důvodů, musí si to umět spočítat s provozními náklady, které jsou u elektromobilů nižší, takže se dlouhodobě mohou vyplatit, pokud budete mít větší nájezdy.

Nyní máme za sebou teprve nějakých 10 let novodobého vývoje elektrovozů, hnané vpřed především Teslou. Ta je od loňského roku největším výrobcem elektromobilů na světě, ovšem zatím ve svou pár továrnách (domovské Spojené státy, čerstvě pak Čína, a až nejdříve za rok Evropa) vyrábí ročně ani ne půl milionu vozů. Ve srovnání s ostatními a jejich roční produkcí je to zanedbatelné procento.

Situace by se měla změnit s dalším navyšováním sériové výroby elektromobilů. Tesla chce v příštích letech produkovat miliony elektroaut ročně, což by mělo přispět k vytouženému cíli – cenové paritě mezi pořízením elektromobilu a spalovacího auta. Bude záležet jen na zákazníkovi, kterému pohonu dá přednost, protože za obě auta zaplatí vesměs stejnou částku. Mluví se o tom, že by tento stav mohl přijít někdy v letech 2025 až 2028.

Už jsem tedy trochu napověděl, proč Tesla zatím nevyrábí cenově dostupné elektromobily. Vždyť za nejlevnější Model 3 dáte nejen v České republice něco přes milion, a to není částka, za kterou by se auto prodávala běžným zákazníkům. Jaké jsou důvody, proč jsou nejen Tesly, ale vlastně i jiné elektromobily zatím dražší než konvenční auta? A změní se to vůbec někdy?

Baterie, cena, funkcionalita

Klíčová je cena baterií. A i když klesá, tak je stále ještě vysoká a prodražuje tak vozidla. To je první důvod. Druhým důvodem jsou stále relativně malé výrobní kapacity, které pak prodražují výrobu, než kdyby se vyrábělo stejné vozidlo či sesterský typ v mnohonásobně vyšších počtech. Ale Tesla to ví a i proto sdílí Model Y velkou část dílů s Modelem 3. Aby se zlevnila výroba. Třetím důvodem jsou marže. U dražších produktů bývají vyšší a platí to i zde. Pokud Tesla prodá vyšší konfiguraci, vydělá na tom více, a proto by byla sama proti sobě, pokud by najednou začala prodávat elektromobil za polovic.

Čtvrtým důvodem je, že vlastně v tuto chvíli velmi potřebuje prodávat co nejvíce dražších modelů s autopilotem, aby získala co nejvíce dat z autonomní jízdy pro další vylepšování na cestě k plně autonomnímu ovládání. To má být koneckonců masterplan od Elona Muska, kdy někdy ve vzdálené budoucnosti budou moci autonomní auta jezdit v centrech a nebude potřeba, aby každý musel vlasnit své auto a s ním pak většinu času jen zabírat drahocené parkovací místo. Navíc Tesly by pak mohly začít vydělávat svým majitelům, kteří by je pronajímali ostatním jako robotaxi.

A jako pátý důvod jsem si připravil fakt, že u dražších produktů si zákazníci zpravidla více rozmýšlejí, jaký produkt si pořizují a v případě takové technologické novinky jako je Tesla ji klidně odpustí některé její nedostatky. Zkrátka musejí už počítat s tím, že jsou u něčeho nového, ne zcela vyzkoušeného a vnímat to celé jako beta verzi a součást něčeho většího. U dražších produktů jsou lidé kolikrát ochotnější některé menší nedostatky překousnout, protože funkcionalita je celkově lepší. Jak by se vám asi líbil elektromobil od Tesly, který by sice stál pod milion, ale ujel by jen 200 km, nabíjel se pomalu, nebo měl miniaturní úložný prostor jako třeba Smart?

ŠTÍTKY:,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
8 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
KerosinChodím měsíc v jedněch slipechVUpRomanHRocco Siffredi Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
žák 3-tí třídy
žák 3-tí třídy

Ten v tý Tesle v tý modrý košilce. To je Mokříš?

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Děkuji, nechci. Rád si do budoucna připlatím za spalovák.

Aleta Ocean
Aleta Ocean

spalovák je nejlepší

Harry
Harry

JO JO, také jsem slýchával větu : Drahý mobil nechci, stačí mi pevná linka za stovku měsíčně …

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Srovnáváte nesrovnatelné. Je to v naprosto odlišných řádech.

RomanH
RomanH

Pokrok nezastavíš :)

Kerosin
Kerosin

Já bych Rocca nepodcenoval, oni jestě doma perou na valše, koukaj na černobílou televizi a když chtějí někam jet vlakem, tak čekají až pojede ta historická parní lokomotýva. :-)

VUp
VUp

Za par let pujde benzinek na 60korunek pak to prijd napsat znovu

Chodím měsíc v jedněch slipech
Chodím měsíc v jedněch slipech

jo a elektrika taky ty chytráku!!

Kerosin
Kerosin

Jo jenže na rozdíl od benzínu a nafty, si elektřinu mužu vyrábět sám.

rock
rock

Ty důvody jsou vlastně jenom dva:
– proč by měli tlačit na snižování ceny, když mají problémy srazit výrobní náklady pod ty prodejní ceny, co mají teď?
– proč by měli tlačit na snižování ceny, když od nich lidi ochotně nakupují za draho (vivat Musk)?

Mobilní zobrazení