Severoamerický úřad pro bezpečnost na dálničních komunikacích (NHTSA) chce být připraven na autonomně řídící vozidla. I když v tomto případě se možná hodí spíše výraz “samořídící” vozy. A proto zveřejnil novinku, kterou zařadil do svých podmínek pro schvalování takových vozů. Vozy s takovou schopností nebudou muset být vybaveny volantem ani pedály.
Taková úprava byla provedena kvůli tomu, že současné předpisy častokrát pochopitelně zmiňují pojmy jako je sedadlo řidiče či volant i pedály k ovládání vozu, což je při schvalování autonomních vozidel irelevantní. Navíc se očekává, že tyto pro nás nepostradatelné součásti vozu časem skutečně z výbavy zmizí.
Jedná se o první pravidlo “nové generace”, které má určit jasný směr i pro úřad federální automobilové asociace pro bezpečnost vozidel. Vzhledem ke stále častějšímu schvalování podobných vozů je potřeba správně nastavit podmínky hned od počátku.
Čtěte také: Bezpečnost na prvním místě! Autonomní řízení od Tesly zvládne i složité manévry
NHTSA navíc zavedla automobilkám povinnost hlášení nehod způsobených autonomním “řidičem”. Stalo se tak poté, co povolila Tesle testování své plně automatické funkce pro řízení FSD na veřejných komunikacích. Jenže od doby spuštění tohoto programu se úřad příliš informací o jeho průběhu nedozvěděl. Povinná hlášení tomu mají předejít. Tesla se kvůli své mlčenlivosti dostala pod hledáček úřadu a musí nyní vysvětlit spoustu nenahlášených záležitostí.
Autonomní řízení se rozděluje do šesti úrovní. Ta první s číslem 0 neobsahuje žádné zásahy ze strany vozidla, vše je jen a pouze na řidiči. Úroveň 1 pak může obsahovat funkce jako je tempomat nebo parkovací asistent. Nejedná se však o parkovací čidla, ale o funkci, kde vůz umí sám na místo zaparkovat. Stupeň 2 již umí sám upravovat rychlost nebo sledovat okolí vozu pomocí kamer. Řidič ale stále musí být schopen rychle převzít řízení v případě nefunkčnosti systému.
Od úrovně 3 se pak řidič nemusí plně věnovat řízení. Vůz zvládá řízení sám, pokud jsou splněny podmínky pro jeho bezpečný provoz. Řadí se sem například systém pro jízdu v kolonách, kde vůz umí sám dobrzdit i se dál rozjet. Od čtvrté úrovně by pak vůz nemusel být vybaven volantem. V takovém voze není potřeba přítomnost pasažéra na místě řidiče. Vozy tohoto typu se v současné době testují, mezi nejznámější patří i zmíněná Tesla. Většina velkých automobilek již takové vozy testuje.
Čtěte také: Šéf Volkswagenu se rozpovídal o budoucnosti. V autonomním řízení chce být mezi nejlepšími
Poslední úroveň s číslem 5 je ale zatím pohádkou budoucnosti. Zatímco jsme zvyklí, že automobily nám ulehčují přesun kamkoliv, na páté úrovni se vlastně z každého vozu stane váš osobní sluha a pomocník, který bude vždy dostupný tam, kde jej budete zrovna potřebovat.
Stihli jste si již zvyknout alespoň na adaptivní tempomat nebo udržování jízdy v pruhu? Těšíte se na pohodlné cestování s knihou v ruce nebo byste řízení stoji nikdy nesvěřili? Podělte se o názor v diskuzi!
Severoamerický úřad pro bezpečnost na dálničních komunikacích (NHTSA) chce být připraven na autonomně řídící vozidla. I když v tomto případě se možná hodí spíše výraz “samořídící” vozy. A proto zveřejnil novinku, kterou zařadil do svých podmínek pro schvalování takových vozů. Vozy s takovou schopností nebudou muset být vybaveny volantem ani pedály.
Taková úprava byla provedena kvůli tomu, že současné předpisy častokrát pochopitelně zmiňují pojmy jako je sedadlo řidiče či volant i pedály k ovládání vozu, což je při schvalování autonomních vozidel irelevantní. Navíc se očekává, že tyto pro nás nepostradatelné součásti vozu časem skutečně z výbavy zmizí.
Jedná se o první pravidlo “nové generace”, které má určit jasný směr i pro úřad federální automobilové asociace pro bezpečnost vozidel. Vzhledem ke stále častějšímu schvalování podobných vozů je potřeba správně nastavit podmínky hned od počátku.
Čtěte také: Bezpečnost na prvním místě! Autonomní řízení od Tesly zvládne i složité manévry
NHTSA navíc zavedla automobilkám povinnost hlášení nehod způsobených autonomním “řidičem”. Stalo se tak poté, co povolila Tesle testování své plně automatické funkce pro řízení FSD na veřejných komunikacích. Jenže od doby spuštění tohoto programu se úřad příliš informací o jeho průběhu nedozvěděl. Povinná hlášení tomu mají předejít. Tesla se kvůli své mlčenlivosti dostala pod hledáček úřadu a musí nyní vysvětlit spoustu nenahlášených záležitostí.
Autonomní řízení se rozděluje do šesti úrovní. Ta první s číslem 0 neobsahuje žádné zásahy ze strany vozidla, vše je jen a pouze na řidiči. Úroveň 1 pak může obsahovat funkce jako je tempomat nebo parkovací asistent. Nejedná se však o parkovací čidla, ale o funkci, kde vůz umí sám na místo zaparkovat. Stupeň 2 již umí sám upravovat rychlost nebo sledovat okolí vozu pomocí kamer. Řidič ale stále musí být schopen rychle převzít řízení v případě nefunkčnosti systému.
Od úrovně 3 se pak řidič nemusí plně věnovat řízení. Vůz zvládá řízení sám, pokud jsou splněny podmínky pro jeho bezpečný provoz. Řadí se sem například systém pro jízdu v kolonách, kde vůz umí sám dobrzdit i se dál rozjet. Od čtvrté úrovně by pak vůz nemusel být vybaven volantem. V takovém voze není potřeba přítomnost pasažéra na místě řidiče. Vozy tohoto typu se v současné době testují, mezi nejznámější patří i zmíněná Tesla. Většina velkých automobilek již takové vozy testuje.
Čtěte také: Šéf Volkswagenu se rozpovídal o budoucnosti. V autonomním řízení chce být mezi nejlepšími
Poslední úroveň s číslem 5 je ale zatím pohádkou budoucnosti. Zatímco jsme zvyklí, že automobily nám ulehčují přesun kamkoliv, na páté úrovni se vlastně z každého vozu stane váš osobní sluha a pomocník, který bude vždy dostupný tam, kde jej budete zrovna potřebovat.
Stihli jste si již zvyknout alespoň na adaptivní tempomat nebo udržování jízdy v pruhu? Těšíte se na pohodlné cestování s knihou v ruce nebo byste řízení stoji nikdy nesvěřili? Podělte se o názor v diskuzi!