Že jsou elektromobily drahé? Teslista na provozu ušetřil třetinu ceny vozu

Pavel Škopek
  • Youtuber na provozních nákladech ušetřil 15 692 dolarů během pěti let
  • Za nabíjení doma a na cestách přitom utratil 4 573 dolarů
  • Se svou Teslou Model 3 z roku 2018 ujel zhruba 220 tisíc kilometrů
Elektromobil Tesla Model 3
Elektromobil Tesla Model 3

V případě elektromobilu platí jednoduchá poučka. Sice jsou stále ještě výrazně dražší než srovnatelná auta, ale vysokou vstupní investici vám vrátí výrazně nižšími provozními náklady. Pravdivost tohoto tvrzení potvrzuje i americký youtuber a influencer Andy Slye, který se podělil o své zkušenosti s pětiletým provozem Tesly Model 3 z roku 2018.

Na nabíjení elektromobilu ušetříte

Ve videu Slye srovnává náklady na dobíjení své Tesly s benzínovou Toyotou Camry ze stejného roku a tvrdí, že celkové náklady na benzín by při ujetí 136 000 mil (219 000 km) byly 15 692 dolarů. To v žádném případě nejsou drobné. Je to necelá třetina z 56 000 dolarů, které youtuber v roce 2018 za svůj Model 3 zaplatil, a od té doby ceny výrazně klesly.

Dnes by mohl získat Model 3 po daňové úlevě 7500 dolarů za přibližně 33 000 dolarů, což je ve skutečnosti méně než cena srovnatelné Toyoty Corolla nebo dokonce modelu Camry, které Slye používá pro srovnání. V Česku si na tak velkou daňovou úlevu nicméně běžný motorista musí nechat zajít chuť. Nejnovější Tesla Model 3 (2024) ve verzi Standard má u nás stanovenou cenu 1 053 990 Kč.

Nicméně musíme vzít i v úvahu náklady na dobíjení Tesly. Ve videu Slye vysvětluje, že během pěti let, kdy vlastní svou Teslu, v 94 % případů nabíjel doma a pouze v 6 % případů na cestách. Celkem tak za dobíjení utratil 4 573 dolarů. Jednoduchá matematika nám říká, že za 5 let tak ušetřil 11 119 dolarů. To je stále více než slušné. V průměru to vychází na 2 224 dolarů za rok.


Čtěte také: Nová funkce u Tesla Model 3 (2024) bude zachraňovat životy. Co Musk vymyslel?


Baterie u Tesly stále drží

Podle Slye s nájezdem 136 000 mil má jeho 5 let stará Tesla v podstatě stejný počet najetých kilometrů jako typické desetileté auto, protože průměrný americký řidič najede kolem 13 500 mil ročně. Přesto kapacita baterie jeho Modelu 3 během pěti let a po všech těch kilometrech klesla o pouhých 5 %. Jeho cílem je proto jezdit s ním ještě dalších pět let. Pak by mohla jeho úspora na benzínu dosáhnout 22 000 dolarů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články