Dle nové zprávy společnosti E Source čeká svět elektromobility značný problém. Během následujících čtyř let má dojít k nepříjemnému zvýšení nákladů na výrobu elektrických vozidel. Viníkem jsou problémy s nedostatkem materiálů potřebných k výrobě baterií do elektromobilů. Problému se dalo předejít, ovšem teď už je asi pozdě.
Zatímco poptávka po elektromobilech a tím pádem i po bateriích roste, tak těžba materiálů potřebných pro jejich výrobu dle firmy E Source stagnuje. Kvůli tomu by se mohla cena do roku 2026 vyšplhat až na 128 dolarů za kWh, což jsou zhruba 3 tisíce korun. Šlo by tak o 22% zdražení. Cena by mohla začít zase klesat až okolo roku 2031, přičemž by se mohla dostat na cca 90 dolarů za kWh.
„Jelikož cena lithia vzrostla za posledních osmnáct měsíců téměř o 900 %, tak jsme očekávali, že trhy zaplaví nespočet nových projektů týkajících se těžby lithia. Místo toho jsme se dočkali jen drobných investicí, které navíc většinově přicházejí z Číny, přičemž na čínský zásobovací řetězec i míří,“ říká firma pro CNBC.
Čtěte také: Škodovka spustila výrobu baterií pro elektromobily. Byli jsme u toho!
O potenciálním problému přitom v průběhu minulých let varovalo hned několik osobností. Mezi nimi je například i Elon Musk, který již v roce 2020 urgoval zvýšení extrakce niklu. Minulý měsíc k těžbě materiálů potřebných pro výrobu baterií vyzýval zase Jim Farley, který je CEO automobilky Ford. Problému jsme se tak mohli poměrně lehce vyhnout.
Očekávané zdražení výroby baterií ovlivní i cenu samotných elektromobilů. Do roku 2026 by tak mohlo dojít ke zvýšení cen o 1500 až 3000 dolarů za elektrovůz. To je v přepočtu asi 35 až 70 tisíc korun. Kromě cen by se dle analytické společnosti měly zhoršit i samotné prodeje, které by prý měly za 4 roky klesnout o 5 – 10 %.
Dle nové zprávy společnosti E Source čeká svět elektromobility značný problém. Během následujících čtyř let má dojít k nepříjemnému zvýšení nákladů na výrobu elektrických vozidel. Viníkem jsou problémy s nedostatkem materiálů potřebných k výrobě baterií do elektromobilů. Problému se dalo předejít, ovšem teď už je asi pozdě.
Zatímco poptávka po elektromobilech a tím pádem i po bateriích roste, tak těžba materiálů potřebných pro jejich výrobu dle firmy E Source stagnuje. Kvůli tomu by se mohla cena do roku 2026 vyšplhat až na 128 dolarů za kWh, což jsou zhruba 3 tisíce korun. Šlo by tak o 22% zdražení. Cena by mohla začít zase klesat až okolo roku 2031, přičemž by se mohla dostat na cca 90 dolarů za kWh.
„Jelikož cena lithia vzrostla za posledních osmnáct měsíců téměř o 900 %, tak jsme očekávali, že trhy zaplaví nespočet nových projektů týkajících se těžby lithia. Místo toho jsme se dočkali jen drobných investicí, které navíc většinově přicházejí z Číny, přičemž na čínský zásobovací řetězec i míří,“ říká firma pro CNBC.
Čtěte také: Škodovka spustila výrobu baterií pro elektromobily. Byli jsme u toho!
O potenciálním problému přitom v průběhu minulých let varovalo hned několik osobností. Mezi nimi je například i Elon Musk, který již v roce 2020 urgoval zvýšení extrakce niklu. Minulý měsíc k těžbě materiálů potřebných pro výrobu baterií vyzýval zase Jim Farley, který je CEO automobilky Ford. Problému jsme se tak mohli poměrně lehce vyhnout.
Očekávané zdražení výroby baterií ovlivní i cenu samotných elektromobilů. Do roku 2026 by tak mohlo dojít ke zvýšení cen o 1500 až 3000 dolarů za elektrovůz. To je v přepočtu asi 35 až 70 tisíc korun. Kromě cen by se dle analytické společnosti měly zhoršit i samotné prodeje, které by prý měly za 4 roky klesnout o 5 – 10 %.