Škodovka spustila výrobu baterií pro elektromobily. Byli jsme u toho!

  • Škoda Auto zahájila v Mladé Boleslavi výrobu baterií pro MEB platformu
  • Na linku vstupují jednotlivé moduly a na konci vyjíždí kompletní bateriový pack
  • Jak výroba probíhá a co má Škodovka v plánu do budoucna?
Baterie se 12 moduly o kapacitě 82 kWh

Baterie se 12 moduly o kapacitě 82 kWh | foto: vlastní

V hlavním závodě Škody Auto v Mladé Boleslavi se rozběhla výroba baterií pro MEB platformu. Zkompletované bateriové packy nejsou určeny jenom pro vozy Enyaq iV, ale také do sesterských vozů koncernu Volkswagen. Vznikají zde 3 verze, které se liší počtem bateriových modulů (8 – 55 kWh, 9 – 62 kWh či 12 – 82 kWh). Mimo Německo se jedná o jediný závod v Evropě, kde se baterie pro MEB platformu vyrábí.

Jak probíhá výroba baterií pro MEB elektromobily?

Na začátku výroby v hale M6 jsou jednotlivé moduly dodávané firmami LG a CATL. Ty se během výrobního procesu osazují do hliníkového rámu, tento proces zajišťuje plně automatická linka. Pod jednotlivými moduly je nanesena teplovodivá pasta, která pomáhá přenosu odpadního tepla, či naopak výhřevu baterie. Lidská ruka přichází na řadu až později na kontrolním pracovišti. Zde zaměstnanci provádí kontrolní měření a baterie míří dál, kde se do ní vsadí jednotlivé propojovací a komunikační kabely.

Dále dochází k nanesení těsnící hmoty kolem horního kraje rámu a zaklopení vrchní části hliníkovým krytem. Baterie prochází řadou testů a při výrobě se nabíjí na zhruba 24 % kapacity. Takto zkompletovaná bezmála 500kilogramová baterie (hmotnost 12modulové varianty) míří do skladu, kde je zásoba bateriových packů na dva dny výroby.


Čtěte také: Už je to tady! Škoda, Volkswagen a Cupra ukazují své levné elektromobily


Na jedné lince se vyrábí Octavie i Enyaq iV

Ze skladů jsou zkompletované baterie automaticky naloženy na elektrické nákladní vozy a odvezeny do 2 kilometry vzdálené haly M13, kde souběžně na jedné lince probíhá výroba všech verzí Octavií (benzín, nafta, CNG i plug-in hybrid) a plně elektrického Enyaqu iV a Enyaqu Coupé iV. Zde se nejdříve baterie potká s robotem, který ji položí na podvozkový rám, ten se pak pohybuje dál montážní linkou, kde probíhají další montážní činnosti.

Výsledkem je hotový podvozek, který čeká na spojení s karoserií, běžně se tomu v automobilové terminologii říká „svatba“. Ta probíhá zcela automaticky a robot zde přišroubuje také přední a zadní nápravu. V dalších částech výrobního procesu se kontrolují připojení jednotlivých komponent. Probíhá také nahrání softwaru do řídících jednotek ve vozidel, včetně baterie.

„Svatba“ hotového podvozku s karoserií

„Svatba“ hotového podvozku s karoserií | foto: Škoda Auto


Čtěte také: Škoda Auto konečně obnovuje výrobu elektrického modelu Enyaq iV!


Když vše projde kontrolou, může elektromobil poprvé „nastartovat“. Oživí se sepnutím servisního konektoru, po kterém sepnou stykače v baterii. Tím dochází k fyzickému propojení vysokonapěťové sítě vozidla s baterií a auto se poprvé vlastní silou rozjede a odjíždí dál na výstupní kontrolu kvality. Takto kompletní vůz je připraven na cestu k zákazníkovi.

Co má Škodovka dále v plánu?

V následujícím roce chtějí v Mladé Boleslavi spustit i druhou linku na výrobu baterií. Ročně pak budou schopni vyrobit na 380 tisíc bateriových systémů. Do roku 2030 chce Škoda Auto uvést minimálně 3 nové elektromobily, které mají být levnější a menší než současný Enyaq iV. Automobilka by novými modely vyplnila uvolněnou výrobní kapacitu po konci vozů se spalovacími motory, které nedostanou přímého nástupce.

Do stejného roku Škodovka počítá s tím, že zvýší podíl prodejů čistých elektromobilů v Evropě na 50 až 70 % v závislosti na vývoji trhu. Zanedlouho se v Kvasinách uvolní kapacita po začátku montáže nové generace Superbu Combi v bratislavské továrně Volkswagenu. Je také možné, že se některé vozy budou vyrábět v jiných závodech a u nás budou vznikat elektromobily například s logy Volkswagenu, Seatu či Cupry.

Velmi důležité rozhodnutí koncernu, které má také padnout koncem léta, je to o umístění závodu na výrobu samotných bateriových článků.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Škodovka spustila výrobu baterií pro elektromobily. Byli jsme u toho!

  • Škoda Auto zahájila v Mladé Boleslavi výrobu baterií pro MEB platformu
  • Na linku vstupují jednotlivé moduly a na konci vyjíždí kompletní bateriový pack
  • Jak výroba probíhá a co má Škodovka v plánu do budoucna?
Baterie se 12 moduly o kapacitě 82 kWh

Baterie se 12 moduly o kapacitě 82 kWh | foto: vlastní

V hlavním závodě Škody Auto v Mladé Boleslavi se rozběhla výroba baterií pro MEB platformu. Zkompletované bateriové packy nejsou určeny jenom pro vozy Enyaq iV, ale také do sesterských vozů koncernu Volkswagen. Vznikají zde 3 verze, které se liší počtem bateriových modulů (8 – 55 kWh, 9 – 62 kWh či 12 – 82 kWh). Mimo Německo se jedná o jediný závod v Evropě, kde se baterie pro MEB platformu vyrábí.

Jak probíhá výroba baterií pro MEB elektromobily?

Na začátku výroby v hale M6 jsou jednotlivé moduly dodávané firmami LG a CATL. Ty se během výrobního procesu osazují do hliníkového rámu, tento proces zajišťuje plně automatická linka. Pod jednotlivými moduly je nanesena teplovodivá pasta, která pomáhá přenosu odpadního tepla, či naopak výhřevu baterie. Lidská ruka přichází na řadu až později na kontrolním pracovišti. Zde zaměstnanci provádí kontrolní měření a baterie míří dál, kde se do ní vsadí jednotlivé propojovací a komunikační kabely.

Dále dochází k nanesení těsnící hmoty kolem horního kraje rámu a zaklopení vrchní části hliníkovým krytem. Baterie prochází řadou testů a při výrobě se nabíjí na zhruba 24 % kapacity. Takto zkompletovaná bezmála 500kilogramová baterie (hmotnost 12modulové varianty) míří do skladu, kde je zásoba bateriových packů na dva dny výroby.


Čtěte také: Už je to tady! Škoda, Volkswagen a Cupra ukazují své levné elektromobily


Na jedné lince se vyrábí Octavie i Enyaq iV

Ze skladů jsou zkompletované baterie automaticky naloženy na elektrické nákladní vozy a odvezeny do 2 kilometry vzdálené haly M13, kde souběžně na jedné lince probíhá výroba všech verzí Octavií (benzín, nafta, CNG i plug-in hybrid) a plně elektrického Enyaqu iV a Enyaqu Coupé iV. Zde se nejdříve baterie potká s robotem, který ji položí na podvozkový rám, ten se pak pohybuje dál montážní linkou, kde probíhají další montážní činnosti.

Výsledkem je hotový podvozek, který čeká na spojení s karoserií, běžně se tomu v automobilové terminologii říká „svatba“. Ta probíhá zcela automaticky a robot zde přišroubuje také přední a zadní nápravu. V dalších částech výrobního procesu se kontrolují připojení jednotlivých komponent. Probíhá také nahrání softwaru do řídících jednotek ve vozidel, včetně baterie.

„Svatba“ hotového podvozku s karoserií

„Svatba“ hotového podvozku s karoserií | foto: Škoda Auto


Čtěte také: Škoda Auto konečně obnovuje výrobu elektrického modelu Enyaq iV!


Když vše projde kontrolou, může elektromobil poprvé „nastartovat“. Oživí se sepnutím servisního konektoru, po kterém sepnou stykače v baterii. Tím dochází k fyzickému propojení vysokonapěťové sítě vozidla s baterií a auto se poprvé vlastní silou rozjede a odjíždí dál na výstupní kontrolu kvality. Takto kompletní vůz je připraven na cestu k zákazníkovi.

Co má Škodovka dále v plánu?

V následujícím roce chtějí v Mladé Boleslavi spustit i druhou linku na výrobu baterií. Ročně pak budou schopni vyrobit na 380 tisíc bateriových systémů. Do roku 2030 chce Škoda Auto uvést minimálně 3 nové elektromobily, které mají být levnější a menší než současný Enyaq iV. Automobilka by novými modely vyplnila uvolněnou výrobní kapacitu po konci vozů se spalovacími motory, které nedostanou přímého nástupce.

Do stejného roku Škodovka počítá s tím, že zvýší podíl prodejů čistých elektromobilů v Evropě na 50 až 70 % v závislosti na vývoji trhu. Zanedlouho se v Kvasinách uvolní kapacita po začátku montáže nové generace Superbu Combi v bratislavské továrně Volkswagenu. Je také možné, že se některé vozy budou vyrábět v jiných závodech a u nás budou vznikat elektromobily například s logy Volkswagenu, Seatu či Cupry.

Velmi důležité rozhodnutí koncernu, které má také padnout koncem léta, je to o umístění závodu na výrobu samotných bateriových článků.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."