Zaspali jsme v inovacích? Čínský BYD už testuje elektromobil s dojezdem 1 875 km

Matouš Vrchota
BYD Sealion 7 | foto: BYD
BYD Sealion 7 | foto: BYD

BYD testuje nové solid-state baterie. Dojezd elektromobilů dosahuje až 1 875 km a nabití 1 500 km trvá jen 12 minut. Sériová výroba začne už v roce 2027.

Kdepak příští dekádu, dočkáme se již přespříští rok

Doba revolučních solid-state baterií se kvapem blíží. Mnoho výrobců již testuje své prototypy v reálném provozu a výsledky jsou lepší, než se původně předpokládalo. Nejnovější testy podstoupila automobilka BYD.

Do hlavní role angažoval čínský gigant svůj jeden z nejprodávanějších modelů, Seal. Zatímco obecně se naděje vkládají do zvýšení bezpečnosti a hranice dojezdu k metě tisíce kilometrů, první dny testů ukazují, že BYD může s dojezdem mířit mnohem výše. Zatím se dostává na 1 875 kilometrů.

BYD má v měřítku uvedení prvního elektromobilu s „pevnými“ bateriemi počátkem roku 2027. Aby byla nová technologie řádně odzkoušená, zahájil vývoj deset let před tímto datem. Že se výrobce stále drží svého cíle a jeho plány se nijak neposunuly nedávno potvrdil i technický ředitel Sun Huajun.

Automobil značky BYD | foto: BYD
Automobil značky BYD | foto: BYD

Pevný elektrolyt dodá odvětví nový dech

Podrobné testování v reálných podmínkách probíhá již několik měsíců v řadě. BYD neplánuje pro novou technologii vyhradit pouze hrstku svých modelů, velmi brzy po uvedení by je chtěl začít nabízet jako variantu v naprosté většině vozidel. Nicméně se očekává, v prvních dvou letech bude dostupnost ještě značně omezená.

Do konce desetiletí by automobilka ráda dostala cenu na srovnatelnou úroveň s kapalnými bateriemi, především s těmi založených na lithiu a iontech. Do pozice průkopníka nové technologie by se měl zapsat samotný testovací model, tedy BYD Seal. Bude to zásadní výhoda oproti svému úhlavnímu konkurentovi, Tesle Modelu 3?

Nový rekord v rychlosti nabíjení

Plánovaná energetická hustota pevné baterie má dosáhnout ke 400 Wh/kg, což je přibližně dvakrát tolik, kolik nabídne současná technika Li-Ion článků. Obrovskou výhodou a možností získání světového prvenství je i rychlost nabíjení. Nové baterie dosahují rekordního přírůstku 1 500 kilometrů za bleskových 12 minut.

Je ale důležité brát v potaz, že údaje dojezdu jsou prezentované dle čínské metodiky CLTC. Evropanům bližší standardní WLTP by pravděpodobně hodnoty ponížil cirka o 30 procent. Jeho dosavadní vzestup se postaral o zisk prvenství mezi konkurenčními společnostmi a rychlá adaptace nového úložiště energie může tento postup ještě více umocnit.

Zdroj: Smzdm


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články