Zapomeňte na Henryho Forda. Tesla chce zcela překopat výrobní procesy aut

  • Známé pohyblivé výrobní linky jsou dnes již příliš neefektivní
  • Tesla chce vozy montovat až ve finálním procesu
  • Budou se moderní auta skládat jako LEGO?
Gigafactory ve Spojených státech

Gigafactory ve Spojených státech | foto: Tesla

Tesla plánuje silnou ofenzívu proti čínským výrobcům. Aby však mohla úspěšně bojovat s levným elektromobilem s cenou do 25 tisíc dolarů, musí drasticky změnit způsob výroby. O jak výraznou změnu se Tesla pokouší? Po sto letech standardizované výrobní lince Henryho Forda prý nezbude skoro nic.

Výrobní linka vzhůru nohama a kompletně naruby

Zatímco dodnes se na vozech pracuje s postupným příbytkem jednotlivých součástí, revoluční přístup Tesly chce proces zcela obrátit naruby. Během výroby vůbec nepoznáte, že se jedná o výrobu vozu. Vícero pracovníků bude schopných pracovat na menších součástech souběžně a teprve v konečné fázi se díly spojí dohromady jako LEGO a vytvoří finální vůz.

Tesla tento přístup nazývá jako unboxed, tedy rozbalený. Nejen Teslou, ale i nezávislými studiemi je dokázané, že nejméně efektivním a brzdícím procesem je lakování. Karoserie se svaří z jednotlivých dílů, osadí se dveřmi a poté se celé vozidlo lakuje ve vanách nebo stříká barvami. Celý proces je ale zdlouhavý a navíc plýtvá materiály. Lakování jednotlivých dílů má samo o sobě ušetřit až 50 % nákladů na barvení.

Zaměstnanec Tesly

Zaměstnanec Tesly | foto: Forbes


Čtěte také: Zlomový okamžik se blíží. Výroba elektroaut zlevní a začnou se dít věci


Až 50% úspora nákladů

Obrácený způsob výroby vozidel by mohl teoreticky ušetřit kolem 40 % oproti námi důvěrné známé technologii. Společnost Caresoft, která se zabývá průmyslovým benchmarkingem, strávila přes 200 tisíc hodin replikováním digitální simulace Muskového výrobního procesu. Ředitel společnosti, Mathew Vachaparampil, potvrdil, že modulární systém je dosažitelný, ale zatím reálné úspory dosahují spíše 33 než 50 %.

Muskův plán byl představen investorům již v roce 2020. Tehdy se měl již objevit i levný model značky. Bližší představy o fungování linky ale ani tehdy ředitel nepředstavil. Podobně jako vůz i časová osa pro testování revoluční linky je dosud neznámá. Ač se nový systém zdá být prokazatelně efektivní, i samotný výzkum a testování zabere notnou dávku času i finančních prostředků.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zapomeňte na Henryho Forda. Tesla chce zcela překopat výrobní procesy aut

  • Známé pohyblivé výrobní linky jsou dnes již příliš neefektivní
  • Tesla chce vozy montovat až ve finálním procesu
  • Budou se moderní auta skládat jako LEGO?
Gigafactory ve Spojených státech

Gigafactory ve Spojených státech | foto: Tesla

Tesla plánuje silnou ofenzívu proti čínským výrobcům. Aby však mohla úspěšně bojovat s levným elektromobilem s cenou do 25 tisíc dolarů, musí drasticky změnit způsob výroby. O jak výraznou změnu se Tesla pokouší? Po sto letech standardizované výrobní lince Henryho Forda prý nezbude skoro nic.

Výrobní linka vzhůru nohama a kompletně naruby

Zatímco dodnes se na vozech pracuje s postupným příbytkem jednotlivých součástí, revoluční přístup Tesly chce proces zcela obrátit naruby. Během výroby vůbec nepoznáte, že se jedná o výrobu vozu. Vícero pracovníků bude schopných pracovat na menších součástech souběžně a teprve v konečné fázi se díly spojí dohromady jako LEGO a vytvoří finální vůz.

Tesla tento přístup nazývá jako unboxed, tedy rozbalený. Nejen Teslou, ale i nezávislými studiemi je dokázané, že nejméně efektivním a brzdícím procesem je lakování. Karoserie se svaří z jednotlivých dílů, osadí se dveřmi a poté se celé vozidlo lakuje ve vanách nebo stříká barvami. Celý proces je ale zdlouhavý a navíc plýtvá materiály. Lakování jednotlivých dílů má samo o sobě ušetřit až 50 % nákladů na barvení.

Zaměstnanec Tesly

Zaměstnanec Tesly | foto: Forbes


Čtěte také: Zlomový okamžik se blíží. Výroba elektroaut zlevní a začnou se dít věci


Až 50% úspora nákladů

Obrácený způsob výroby vozidel by mohl teoreticky ušetřit kolem 40 % oproti námi důvěrné známé technologii. Společnost Caresoft, která se zabývá průmyslovým benchmarkingem, strávila přes 200 tisíc hodin replikováním digitální simulace Muskového výrobního procesu. Ředitel společnosti, Mathew Vachaparampil, potvrdil, že modulární systém je dosažitelný, ale zatím reálné úspory dosahují spíše 33 než 50 %.

Muskův plán byl představen investorům již v roce 2020. Tehdy se měl již objevit i levný model značky. Bližší představy o fungování linky ale ani tehdy ředitel nepředstavil. Podobně jako vůz i časová osa pro testování revoluční linky je dosud neznámá. Ač se nový systém zdá být prokazatelně efektivní, i samotný výzkum a testování zabere notnou dávku času i finančních prostředků.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."