Zaparkovaná Tesla se každý den vybije nejméně o 1 %. Kolik za to zaplatíte?

  • Elektromobily se stejně jako například mobily samovolně vybíjejí
  • V případě Tesly to může být i několik procent denně
  • Auto přitom může jen stát na místě
Tesla Model S v Beverly Hills

Tesla Model S v Beverly Hills, ilustrační | foto: Unsplash

Vlastnictví elektromobilu přináší mnoho výhod, včetně nižších provozních nákladů a menšího ekologického dopadu. Nicméně jednou z věcí, kterou by měli majitelé elektromobilů, konkrétně Tesly, zvážit, je samovybíjení baterie během parkování. V tomto článku se zaměříme na to, jak samovybíjení funguje, jaké jsou jeho náklady a co mohou majitelé udělat pro minimalizaci tohoto jevu.

Jak funguje samovybíjení?

Každá baterie, včetně těch v elektromobilech, postupně ztrácí energii, i když není aktivně používána. Tento proces se nazývá samovybíjení. U Tesly může být míra samovybíjení ovlivněna několika faktory.

Různé modely Tesly mohou mít odlišné míry samovybíjení, což znamená, že některé modely mohou ztrácet energii rychleji než jiné. Důležitým faktorem je také stáří baterie, protože starší baterie mají tendenci se vybíjet rychleji než nové. Extrémní teploty, ať už velmi vysoké nebo nízké, mohou rovněž zvýšit míru samovybíjení a negativně ovlivnit celkový výkon baterie.

Žrouti energie

Aktivní funkce ve vozidle, jako je režim Sentry, připojení k internetu nebo klimatizace (Psí režim, apod.), mohou výrazně zvýšit spotřebu energie, což vede k rychlejšímu vybíjení baterie. Majitelé Tesly by měli tyto faktory zvážit a případně upravit nastavení svého vozu, aby minimalizovali samovybíjení a udrželi baterii v co nejlepší kondici.

Co je rozhodně dobré si pohlídat, abyste neustále nekontrolovali svou Teslu přes mobilní aplikaci. Tím ji vždy probudíte ze spánku a spustíte se spousta procesů v autě, které jej budou zbytečně rychleji vybíjet. Doporučení od Tesly je takové, abyste na mobilu nezavírali aplikaci, ale zároveň abyste do ni nechodili zbytečně často.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Interiér nové Tesly | foto: vlastní


Čtěte také: Elektrická loď jako žádná jiná. Ujela téměř 800 kilometrů za jediný den


Míra samovybíjení

Tesla uvádí, že běžný úbytek energie v režimu parkování je přibližně 1 až 3 % denně. Pro konkrétní představu můžeme použít příklad s Teslou Model 3 Long Range, která má baterii o kapacitě přibližně 75 kWh.

  • Při 1% denní ztrátě: Vozidlo ztratí asi 0,75 kWh denně
  • Při 3% denní ztrátě: Vozidlo ztratí asi 2,25 kWh denně

Náklady na samovybíjení

Abychom mohli vypočítat náklady na samovybíjení, potřebujeme znát cenu elektřiny. Předpokládejme, že průměrná cena elektřiny v České republice je kolem 5 Kč za kWh.

  • Při 1% denní ztrátě: Spotřeba 0,75 kWh denně, což představuje náklady 3,75 Kč denně
  • Při 3% denní ztrátě: Spotřeba 2,25 kWh denně, což představuje náklady 11,25 Kč denně

Tyto náklady mohou sice vypadat nevýznamně, ale pokud je vozidlo zaparkováno delší dobu, mohou se rychle nasčítat. Například během jednoho měsíce může samovybíjení při 3 % denní ztrátě znamenat dodatečné náklady přes 300 Kč. A za rok je to potom 3 600 korun.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Mobilní aplikace Tesla | foto: vlastní

Jak minimalizovat samovybíjení?

Existuje několik způsobů, jak mohou majitelé Tesly minimalizovat samovybíjení jejich vozidla.

Vypnutí energeticky náročných funkcí, jako je režim Sentry a omezení připojení k internetu (tím, že například nebudete neustále probouzet Teslu kontrolou přes mobilní aplikaci), může výrazně snížit míru samovybíjení. Důležité je také parkovat vozidlo v garáži nebo ve stínu, což pomůže udržet baterii v optimální teplotě a tím snížit rychlost vybíjení.

Vypněte Teslu

V nastavení vozu se dá před jeho opuštěním také napájení zcela vypnout, a to tak, že na dotykové obrazovce klepněte na „Ovládací prvky“ –> „Bezpečnost“ –> „Vypnout napájení“. Vyčkejte nejméně dvě minuty a během této doby neprovádějte žádné akce. Následně je auto vypnuté a automaticky se znovu zapne napájení po sešlápnutí brzdového pedálu nebo klepnutí na dotykovou obrazovku. Spotřeba energie v tomto případě je téměř nulová, což se hodí třeba v případě, kdy auto zaparkujete na letišti před odletem na dovolenou.

Pokud je to možné, udržujte vozidlo připojené k nabíječce, což minimalizuje dopady samovybíjení. Pravidelná aktualizace softwaru vozidla může rovněž zlepšit energetickou účinnost a snížit míru samovybíjení, čímž přispěje k lepšímu výkonu a delší životnosti baterie.

Nejde jen o Teslu

Samovybíjení baterie je běžný jev u všech elektromobilů, včetně Tesly. I když se může zdát, že ztráta 1 % až 3 % energie denně není významná, může se v dlouhodobém horizontu projevit na dodatečných nákladech.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zaparkovaná Tesla se každý den vybije nejméně o 1 %. Kolik za to zaplatíte?

  • Elektromobily se stejně jako například mobily samovolně vybíjejí
  • V případě Tesly to může být i několik procent denně
  • Auto přitom může jen stát na místě
Tesla Model S v Beverly Hills

Tesla Model S v Beverly Hills, ilustrační | foto: Unsplash

Vlastnictví elektromobilu přináší mnoho výhod, včetně nižších provozních nákladů a menšího ekologického dopadu. Nicméně jednou z věcí, kterou by měli majitelé elektromobilů, konkrétně Tesly, zvážit, je samovybíjení baterie během parkování. V tomto článku se zaměříme na to, jak samovybíjení funguje, jaké jsou jeho náklady a co mohou majitelé udělat pro minimalizaci tohoto jevu.

Jak funguje samovybíjení?

Každá baterie, včetně těch v elektromobilech, postupně ztrácí energii, i když není aktivně používána. Tento proces se nazývá samovybíjení. U Tesly může být míra samovybíjení ovlivněna několika faktory.

Různé modely Tesly mohou mít odlišné míry samovybíjení, což znamená, že některé modely mohou ztrácet energii rychleji než jiné. Důležitým faktorem je také stáří baterie, protože starší baterie mají tendenci se vybíjet rychleji než nové. Extrémní teploty, ať už velmi vysoké nebo nízké, mohou rovněž zvýšit míru samovybíjení a negativně ovlivnit celkový výkon baterie.

Žrouti energie

Aktivní funkce ve vozidle, jako je režim Sentry, připojení k internetu nebo klimatizace (Psí režim, apod.), mohou výrazně zvýšit spotřebu energie, což vede k rychlejšímu vybíjení baterie. Majitelé Tesly by měli tyto faktory zvážit a případně upravit nastavení svého vozu, aby minimalizovali samovybíjení a udrželi baterii v co nejlepší kondici.

Co je rozhodně dobré si pohlídat, abyste neustále nekontrolovali svou Teslu přes mobilní aplikaci. Tím ji vždy probudíte ze spánku a spustíte se spousta procesů v autě, které jej budou zbytečně rychleji vybíjet. Doporučení od Tesly je takové, abyste na mobilu nezavírali aplikaci, ale zároveň abyste do ni nechodili zbytečně často.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Interiér nové Tesly | foto: vlastní


Čtěte také: Elektrická loď jako žádná jiná. Ujela téměř 800 kilometrů za jediný den


Míra samovybíjení

Tesla uvádí, že běžný úbytek energie v režimu parkování je přibližně 1 až 3 % denně. Pro konkrétní představu můžeme použít příklad s Teslou Model 3 Long Range, která má baterii o kapacitě přibližně 75 kWh.

  • Při 1% denní ztrátě: Vozidlo ztratí asi 0,75 kWh denně
  • Při 3% denní ztrátě: Vozidlo ztratí asi 2,25 kWh denně

Náklady na samovybíjení

Abychom mohli vypočítat náklady na samovybíjení, potřebujeme znát cenu elektřiny. Předpokládejme, že průměrná cena elektřiny v České republice je kolem 5 Kč za kWh.

  • Při 1% denní ztrátě: Spotřeba 0,75 kWh denně, což představuje náklady 3,75 Kč denně
  • Při 3% denní ztrátě: Spotřeba 2,25 kWh denně, což představuje náklady 11,25 Kč denně

Tyto náklady mohou sice vypadat nevýznamně, ale pokud je vozidlo zaparkováno delší dobu, mohou se rychle nasčítat. Například během jednoho měsíce může samovybíjení při 3 % denní ztrátě znamenat dodatečné náklady přes 300 Kč. A za rok je to potom 3 600 korun.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Mobilní aplikace Tesla | foto: vlastní

Jak minimalizovat samovybíjení?

Existuje několik způsobů, jak mohou majitelé Tesly minimalizovat samovybíjení jejich vozidla.

Vypnutí energeticky náročných funkcí, jako je režim Sentry a omezení připojení k internetu (tím, že například nebudete neustále probouzet Teslu kontrolou přes mobilní aplikaci), může výrazně snížit míru samovybíjení. Důležité je také parkovat vozidlo v garáži nebo ve stínu, což pomůže udržet baterii v optimální teplotě a tím snížit rychlost vybíjení.

Vypněte Teslu

V nastavení vozu se dá před jeho opuštěním také napájení zcela vypnout, a to tak, že na dotykové obrazovce klepněte na „Ovládací prvky“ –> „Bezpečnost“ –> „Vypnout napájení“. Vyčkejte nejméně dvě minuty a během této doby neprovádějte žádné akce. Následně je auto vypnuté a automaticky se znovu zapne napájení po sešlápnutí brzdového pedálu nebo klepnutí na dotykovou obrazovku. Spotřeba energie v tomto případě je téměř nulová, což se hodí třeba v případě, kdy auto zaparkujete na letišti před odletem na dovolenou.

Pokud je to možné, udržujte vozidlo připojené k nabíječce, což minimalizuje dopady samovybíjení. Pravidelná aktualizace softwaru vozidla může rovněž zlepšit energetickou účinnost a snížit míru samovybíjení, čímž přispěje k lepšímu výkonu a delší životnosti baterie.

Nejde jen o Teslu

Samovybíjení baterie je běžný jev u všech elektromobilů, včetně Tesly. I když se může zdát, že ztráta 1 % až 3 % energie denně není významná, může se v dlouhodobém horizontu projevit na dodatečných nákladech.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."