Volvo XC20 v přípravě? Švédové prý vyvíjejí menší SUV elektromobil
- Volvo má s elektrifikací velké plány
- Teď se dozvídáme, že v přípravě má i malé elektrické SUV
- Mohlo by jít o model Volvo XC20 či Volvo XC10

Už dříve jsme se dozvěděli, že Volvo plánuje v příštích pěti letech během každého roku přijít s novým elektromobilem a do roku 2025 pak chce, aby její elektromobily měly na celosvětových prodejích automobilky podíl nejméně 50 %, což je opravdu hodně ambiciózní cíl.
Dle zahraničního serveru Auto motor sport by jedním z nově příchozích elektrických vozů mohlo být Volvo XC20 (popř. XC10), tedy menší a cenově dostupnější sourozenec k současnému modelu XC40. Mělo by jít o malé SUV, postavené na nové platformě SEA od čínské mateřské společnosti Geely.
Co je platforma SEA?
Společnost Geely představila svou novou platformu SEA (Sustainable Experience Architecture) poměrně nedávno. Jedná se o čínskou obdobu platformy Volkswagen MEB – tj. o modulární škálovatelnou architekturu vhodnou pro elektrické vozy. Právě na až 6 variantách této platformu plánuje Geely do roku 2023 uvést na trh 15 různých modelů. Ty by měly pokrývat všechny možné automobilové segmenty, od dvoumístných sportovních automobilů až po dodávky nebo minibusy. Sériová verze konceptu Lynk & Co Zero Concept je prvním vozem skupiny, který je založen na této nové platformě.

Volvo také použije platformu SEA
Volvo, evropská dcera společnosti Geely, plánuje rovněž těžit z výhod modulárního systému SEA. Šéf společnosti Volvo Hakan Samuelsson nyní uvedl detaily. Britskému časopisu Auto Express potvrdil, že Volvo plánuje elektrické SUV nižší třídy než je XC40. To bude právě využívat architekturu SEA od Geely. „Budeme také používat SEA,“ řekl Samuelsson, protože platforma CMA používaná u modelu XC40, která je kompatibilní se spalovacími, elektrickými a hybridními pohony, není škálovatelná pro menší modely. Kromě toho je to jediný způsob, jak dosáhnout struktury nákladů, díky níž bude menší model Volvo ještě konkurenceschopnější.
„Pomocí SEA můžeme postavit velmi kvalitní Volvo,“ dodal Samuelsson. Potvrzuje také, že první malé Volvo bude SUV. Švéd však zatím nechal otevřenou otázku, zda jeho název bude ve skutečnosti XC20. Před nějakou dobou však Volvo registrovalo názvy modelů XC10 a XC20, takže je docela možné, že časem vznikne ještě jeden menší model Volva.
Flexibilní platforma
Platforma SEA společnosti Geely – podobně jako MEB společnosti Volkswagen – by měla být skutečným mistrem flexibility a umožňovat rychlé změny. Pojme baterie o kapacitě mezi 24 a 42 kWh a umožňuje velmi krátké převisy s dlouhým rozvorem (u automobilů až 3,20 metru). Výsledkem je možnost lepšího využití prostoru než například u Tesly Model 3. Umístění elektromotoru je možné vpředu a vzadu. Geely používá synchronní motory s permanentními magnety připojené k nápravě. Přední může produkovat výkon maximálně 150 kW (204 k), zatímco zadní až 200 kW (272 k). U podvozku se Číňané spoléhají na konstrukci MacPherson vpředu a pětiprvkovou nápravu vzadu. Volitelně lze použít vzduchové odpružení.

Cesta k úspěchu?
Volvo to v segmentu kompaktních vozů již zkoušelo (naposledy u modelu V40, který ale nebyl příliš úspěšný). Rostoucí popularita malých SUV a nová platforma Geely s odpovídající atraktivní strukturou nákladů ale nyní vytvářejí ty nejlepší podmínky pro úspěch tohoto projektu. Zatím však není zcela jasné, zda se vůz bude skutečně jmenovat XC20. Nechme se překvapit.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 41 článků.