Volvo hází Polestar přes palubu. Výrobce elektroaut mají zachránit Číňané
- Polestar se zbavuje širší vazby na Volvo, otěže přebírá Geely
- U Volva jde o žádaný krok, na který reagoval i růst hodnoty akcií
- Polestar bude propouštět a připravuje nový business plán

Divize osobních vozidel Volvo Cars oficiálně oznámila, že končí s financováním holdingu Polestar Automotive Holding. Hlavní zodpovědnost tak předává majoritnímu akcionáři a vlastníkovi obou automobilek, čínské společnosti Geely. Krátce po oznámení stouply akcie Volva o více než 30 procent.
Polestar kazil Volvu výsledky
Původem švédská automobilka vlastní zhruba 48 procent podílu výrobce luxusních elektrických vozidel. Dlouhodobě je ale za takto těsnou vazbu kritizována nejen z řad investorů. Polestar se již delší dobu trápí a tahá Volvo s sebou dolů. Náročné bylo pro značku nejen samotné uvedení na trh, ale ani další roky se nevyvíjely příliš pozitivně.
Cenová válka, kterou minulý rok rozpoutala Tesla, se rovněž podepsala na dalším těžkém období. Vedení v lednu oznámilo, že se jim hospodářsky nepodařilo dosáhnout ani na snížené cíle roku 2023. Od vstupu automobilky na akciový trh v polovině roku 2022 spadla hodnota akcií o 83 procent. Majitel Geely nicméně tento krok Volva vítá a potvrzuje, že bude nadále zodpovědný za finanční i operativní podporu značky.

Čtěte také: Šéf automobilky Volvo si je naprosto jistý, že elektromobily zvítězí
Geely háže záchranný kruh. Do roka by měl být Polestar opět soběstačný
Geely neplánuje snížení drženého podílu u Volva, ačkoliv by takový krok mnoho investorů podpořilo. Polestar bude muset snížit počet zaměstnanců, hovoří se zhruba o 450 osobách. Jde o 15 procent ze všech pracovníků celosvětově. Nový obchodní plán by chtěl více spoléhat na vlastní výrobu a snížit počet externích subdodavatelů. Cílem Polestaru je dostat se do černých čísel během příštího roku. Jedním z řešení by mohl být kompletní odkup čínskou skupinou a zařazení do vlastního portfolia značek.
Volvu se mezitím začalo výborně dařit. V závěrečném čtvrtletí minulého roku dosáhlo vyššího než očekávaného výsledku. Meziročně zvýšilo vlastní hodnotu o 3,9 miliard na 6,7 miliard švédských korun. Optimistické odhady přitom hovořily o 6,5 miliardách. Podíl elektrických modelů stoupl o 4 procenta, a to jen mezi třetím a čtvrtým kvartálem. Výkonný ředitel je přesvědčený o tom, že podíl elektromobilů bude i nadále růst i přes mírně stagnující globální zájem o nové elektrické vozy.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.