Volkswagen vyjadřuje nové obavy pro rok 2035. Bude dostatek baterií?

Matouš Vrchota
  • Zákaz prodeje spalovacích aut v roce 2035 může narazit na další překážku
  • Stále ale není jisté, zda tou dobou bude dostatečné množství baterií pro vozidla
  • Zákaz pravděpodobně bude možné obejít v hybridních vozech

Volkswagen poskytl bližší vyjádření ohledně nové legislativy Evropského parlamentu k chystanému zákazu prodeje spalovacích vozidel počínaje rokem 2035. Podle expertů výrobce není vůbec garantované, že tou dobou bude dostatek baterií pro tak velkou produkci nových elektromobilů.

Zákaz spalovacích motorů dostává trhliny

Situace kolem baterií eskaluje téměř denně. Ceny atakují nové rekordy, surové materiály se nestačí dodávat a ani tak se jich nedostane příliš mnoho. Volkswagen proto vyjadřuje své obavy, že zařídit potřebnou dodávku baterií pro elektrické vozy může být i za dvanáct let velký výzva.

Prohlášení výkonného ředitele bylo vydáno krátce po zveřejnění středečního rozhodnutí Evropského parlamentu. Předmětem nebylo pouze utlumit a zakázat prodej spalovacích vozidel. Legislativní návrh mnohem více specifikuje „boj“ s klimatickými změnami, jehož součástí je i úprava složení vozového parku.

Výroba v závodě Cvikov započala
Výroba v závodě Cvikov započala

Čtěte také: Šéf Volkswagenu se chvástá, že do pár let předběhne Teslu v prodejích elektromobilů


Přechod je stále možný, ale bude náročný

Evropská komise buduje stavbu nové legislativy již od minulého roku. Původní záměr byl utlumit produkci škodlivých emisí ještě v tomto desetiletí. I když se podoba ještě upravuje, je téměř jisté, že zákon bude schválen a uveden do praxe.

Podle Volkswagenu jsou takové cíle proveditelné. Bude důležité výrazně posílit výrobu baterií, nikoliv výrobu vozidel jako takových. Výrobce je srozuměn s plány Evropské komise a s konečným datem přejde na prodeje vozů jezdících výhradně na alternativní pohony. Jak dlouho se pak bude hovořit o elektřině jako alternativním pohonu je zatím otázkou.

Rivian R1T se oficiálně začíná vyrábět
Rivian R1T se oficiálně začíná vyrábět

Čtěte také: Na Formuli 1 dopadá snižování uhlíkové stopy. Do čtyř let budou bezemisní!


I přes protest zůstává rok 2035 platným datem

Zákaz se týká pouze prodejů nových vozidel. Ojetá vozidla a ta v provozu bude stále legálně možné používat. Pro automobilky je to ale novou výzvou, protože se poprvé hovoří o konkrétním datu, se kterým musí výrobci pracovat. Mnoho navíc čelí potížím se získáním materiálů potřebných pro výrobu baterií. Nejen to vývoj, výrobu i montáž elektrických vozidel zpomaluje.

Pár států v čele se Slovenskem a Itálií se pokusilo zákaz oddálit alespoň o pět let. Po šestnáctihodinovém jednání ale nakonec žadatelé ustoupili. Žádají ale Brusel, aby za čtyři roky znovu zhodnotili, zda se bude zákaz týkat i hybridních vozidel. Návrh zákona je postavený tak, že by eventuálně neměl bránit prodeji takových vozidel za předpokladu, že nebudou produkovat žádné škodlivé emise.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články