Na Formuli 1 dopadá snižování uhlíkové stopy. Do čtyř let budou bezemisní!
- I seriál Formule 1 chce snižovat svoji uhlíkovou stopu
- Podnik si dal za cíl být od 2030 uhlíkově neutrální
- Primárním cílem je přesun na 100% syntetické palivo

Mnoho ekologicky smýšlejících spoluobčanů se stále podivuje nad tím, jak se i v dnešní době můžeme bavit spalováním fosilních paliv jen tak pro zábavu na automobilových a motocyklových okruzích. A nehovoří pouze o amatérských soutěžích, nýbrž i o takzvané královně motorsportu, Formuli 1.
Formule 1 už nyní koketuje se syntetickým palivem
Stejně tak je stále v povědomí veřejnosti, že logistika, energie spotřebovaná při závodním víkendu i další aspekty jsou velmi nákladné nejen finančně, ale i produkcí emisí škodlivých plynů. Jenže ono to tak jednoduché není.
Monoposty již nyní spalují částečně syntetické palivo a jak FIA, tak zúčastněné týmy usilovně pracují na tom, aby začátkem další éry Formule 1 (od roku 2026) pohánělo vozy stoprocentně syntetické palivo. Na nové struktuře seriál pracuje s největším dodavatelem fosilních paliv na světě, saúdskoarabskou společností Aramco.

Čtěte také: Porsche vnímá udržitelnou budoucnost jinak, potenciál vidí i v syntetických palivech
Fosilní paliva nahradí plně syntetická. Tankovat byste jej mohli i vy!
Vyvíjená novinka má navíc fungovat systémem drop-in. Ta zajišťuje, že motory spalující toto palivo mohou kdykoliv pracovat i na běžně dostupném benzínu z čerpacích stanic. Nezapomeňme, že mnoho technologií původně vyrobených pro formule dnes běžně využíváme i v našich vozidlech.
Stále tu tedy existuje vcelku velká pravděpodobnost, že se syntetická paliva dostanou i do běžného komerčního použití. To by byla velká úleva nejen pro zaryté odpůrce elektromobility, ale i pro ty, kteří budou mít potíž si elektrické vozidlo dovolit.
A abyste si nemysleli, že se Formule 1 syntetickým palivem snaží zakrýt jinak obrovskou spotřebu paliv a energie, již nyní jsou všechny kanceláře i zázemí napájeny ze 100% obnovitelných zdrojů. Díky vzdálenému řízení obrazových a přenosových dat se dále podařilo velkou mírou snížit množství běžně přepravovaného nákladu.

Čtěte také: Formule 1 se proháněla rozespalou Prahou, něco podobného udělala i Formule E
Seriál čeká více „ekologických“ úprav
Aby se snížila uhlíková stopa ještě dříve, od příštího roku chce seriál uvést regionální přesuny mezi jednotlivými závody. V praxi se tak nebude létat bezmyšlenkovitě po celém světě, ale závody budou v kalendáři seřazeny tak, aby mezi nimi byly co nejmenší vyžadované přesuny.
Fanoušky tak může navíc těšit větší konzistence ve vysílacích časech. Celý seriál Formule 1 chce být uhlíkově neutrální do roku 2030.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.