Vojenská junta v Myanmaru rozjíždí elektromobilovou revoluci

Pavel Škopek
Nabíjení elektrického auta | foto: Freepik
Nabíjení elektrického auta | foto: Freepik

Myanmar lídrem v elektromobilitě? Díky vládním opatřením prudce roste počet elektromobilů, ale chybějící infrastruktura představuje riziko.

Nečekaný ráj pro elektromobily

Myanmar, známý spíše svými politickými turbulencemi, se nyní překvapivě stává lídrem v oblasti elektromobility. Díky iniciativám vládnoucí vojenské junty došlo k výraznému nárůstu registrací elektromobilů, které se více než ztrojnásobily na 6 166 vozidel ke konci roku 2024.

Tento prudký růst je důsledkem cílených vládních opatření. Zatímco v jiných zemích se přechod k elektromobilitě odehrává postupně, Myanmar masivně podporuje elektrická vozidla odstraněním dovozních cel a omezením importu aut se spalovacími motory. Hlavní motivací vlády je snaha snížit závislost na dovozu paliv a stabilizovat měnové rezervy.

Elektrická auta, zejména z Číny, se proto stala dostupnější alternativou i přes stále vysoké ceny. Například kompaktní elektromobil čínské automobilky BYD stojí podle serveru KrASIA v Myanmaru přes 150 milionů kyatů (1,7 milionu korun), což je srovnatelné s luxusním ojetým spalovacím vozem. Přesto se díky omezené nabídce konvenčních aut elektromobily těší rostoucí popularitě, přičemž jejich podíl na trhu neustále roste.

Nabíjení elektromobilu Opel Rocks-e | foto: Opel
Nabíjení elektromobilu Opel Rocks-e | foto: Opel

Překotný rozvoj nemusí být vždy dobrý

Jestliže v Myanmaru roste elektromobilita skokově, v Evropské unii a České republice je tempo přechodu pozvolnější. V lednu 2025 bylo v EU registrováno 124 341 nových osobních bateriových elektrických vozidel, což představuje meziroční nárůst o 34 % a podíl 15 % na všech registracích. V České republice bylo ve stejném období registrováno 981 elektromobilů, což je meziroční nárůst o 107,4 %, s podílem 5,1 % na celkových registracích.

I když růst v Evropě pokračuje, zkušenosti některých států ukazují, že příliš rychlá elektrifikace může přinést nečekané problémy. Zářným příkladem je Etiopie, která loni zavedla absolutní zákaz dovozu spalovacích aut. Výsledkem byl masivní příliv levných elektromobilů, ale bez dostatečné infrastruktury a servisu se mnoho vozů stalo nepoužitelnými. To vedlo k nespokojenosti veřejnosti a návratu k ojetým vozidlům se spalovacími motory.

Podobná rizika hrozí i v Myanmaru, kde většina elektromobilů pochází z paralelního importu bez podpory výrobců. Nedostatečná infrastruktura, chybějící servisní zázemí a omezená dostupnost náhradních dílů by mohly vést k obdobným problémům jako v Etiopii. Poučení pro Evropu je jasné – přechod na elektromobilitu musí být plánovaný, postupný a doprovázený potřebnou infrastrukturou.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články