Vodíkové auto od Alpine může změnit svět motorsportu. Funguje zajímavě

Vodíkový supersport Alpine Alpenglow Hy6

Vodíkový supersport Alpine Alpenglow Hy6 | foto: Alpine

Svět vysokovýkonného motorsportu je neodmyslitelně spjatý s vůní benzínu. Alpine však ukazuje, že to jde i jinak a ekologicky. Jeho závodní supersport Alpenglow Hy6 pohání nový vodíkový motor V6.

Poprvé se představil v roce 2022 jako koncept a letos už byl už na Pařížském autosalonu k vidění jako funkční prototyp. S výkonem 730 koní, což je více než dvojnásobek oproti předchozí čtyřválcové verzi, se předvedl veřejnosti i na letošním ročníku závodu 24 hodin Le Mans. Nabízí přitom vizi budoucnosti závodů s vysokými otáčkami a nízkými emisemi.

Vodík v motoru spaluje

Na rozdíl od většiny vodíkových vozů, které používají palivové články k výrobě elektřiny chemickým procesem, Alpenglow Hy6 zachovává klasický formát spalovacího motoru. Palivové články vyžadují baterii a elektromotor, zatímco Hy6 využívá vodík k pohonu dvakrát přeplňovaného V6 motoru a dosahuje snížených emisí, aniž by opustil klasický zážitek z vnitřního spalování.

Šestiválcový motor o objemu 3,5 litru vznikl v úzké spolupráci s francouzským závodním týmem ORECA a spojuje čistší technologii s brutálním výkonem, který je obvykle spojován s benzinovými agregáty. Tento jedinečný přístup umožňuje, aby závodnímu vozu poskytl nejen neuvěřitelný tah, ale i nový rozměr ekologického přístupu k vysokovýkonným motorům, který si zachovává tradiční mechanický pocit.

Alpenglow Hy6 je přitom víc než jen koncept, který by ukazoval, jak by vodíkové motory mohly vypadat v budoucnosti motorsportu. S výkonem 740 koní při 7 600 otáčkách za minutu a točivým momentem 770 Nm při 5 000 otáčkách nabízí vyšší výkon na litr než exkluzivní benzinový model Alpine A110 R Ultime a dosahuje rychlosti přes 330 km/h. Podle Bruna Famina, viceprezidenta Alpine Motorsports, tento nový V6 motor ukazuje směr k udržitelné budoucnosti závodění, která přináší nejen vysoký výkon, ale i zvukové vzrušení pro jezdce a diváky.

Spalovací vodíkový motor supersportu Alpine Alpenglow Hy6

Spalovací vodíkový motor supersportu Alpine Alpenglow Hy6 | foto: Alpine

Kdy se představí v závodech?

U konceptů, jako je tento, je těžké odhadnout, kdy a jak se technologie nakonec uplatní v reálném světě. Přesto je zřejmé, že touha vidět na závodních tratích více vozů poháněných vodíkem v blízké budoucnosti roste. Závodní stáj Alpine Racing očekává, že motoristické organizace ACO a FIA povolí vodíková vozidla na závodech 24 hodin Le Mans od roku 2028.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Vodíkové auto od Alpine může změnit svět motorsportu. Funguje zajímavě

Vodíkový supersport Alpine Alpenglow Hy6

Vodíkový supersport Alpine Alpenglow Hy6 | foto: Alpine

Svět vysokovýkonného motorsportu je neodmyslitelně spjatý s vůní benzínu. Alpine však ukazuje, že to jde i jinak a ekologicky. Jeho závodní supersport Alpenglow Hy6 pohání nový vodíkový motor V6.

Poprvé se představil v roce 2022 jako koncept a letos už byl už na Pařížském autosalonu k vidění jako funkční prototyp. S výkonem 730 koní, což je více než dvojnásobek oproti předchozí čtyřválcové verzi, se předvedl veřejnosti i na letošním ročníku závodu 24 hodin Le Mans. Nabízí přitom vizi budoucnosti závodů s vysokými otáčkami a nízkými emisemi.

Vodík v motoru spaluje

Na rozdíl od většiny vodíkových vozů, které používají palivové články k výrobě elektřiny chemickým procesem, Alpenglow Hy6 zachovává klasický formát spalovacího motoru. Palivové články vyžadují baterii a elektromotor, zatímco Hy6 využívá vodík k pohonu dvakrát přeplňovaného V6 motoru a dosahuje snížených emisí, aniž by opustil klasický zážitek z vnitřního spalování.

Šestiválcový motor o objemu 3,5 litru vznikl v úzké spolupráci s francouzským závodním týmem ORECA a spojuje čistší technologii s brutálním výkonem, který je obvykle spojován s benzinovými agregáty. Tento jedinečný přístup umožňuje, aby závodnímu vozu poskytl nejen neuvěřitelný tah, ale i nový rozměr ekologického přístupu k vysokovýkonným motorům, který si zachovává tradiční mechanický pocit.

Alpenglow Hy6 je přitom víc než jen koncept, který by ukazoval, jak by vodíkové motory mohly vypadat v budoucnosti motorsportu. S výkonem 740 koní při 7 600 otáčkách za minutu a točivým momentem 770 Nm při 5 000 otáčkách nabízí vyšší výkon na litr než exkluzivní benzinový model Alpine A110 R Ultime a dosahuje rychlosti přes 330 km/h. Podle Bruna Famina, viceprezidenta Alpine Motorsports, tento nový V6 motor ukazuje směr k udržitelné budoucnosti závodění, která přináší nejen vysoký výkon, ale i zvukové vzrušení pro jezdce a diváky.

Spalovací vodíkový motor supersportu Alpine Alpenglow Hy6

Spalovací vodíkový motor supersportu Alpine Alpenglow Hy6 | foto: Alpine

Kdy se představí v závodech?

U konceptů, jako je tento, je těžké odhadnout, kdy a jak se technologie nakonec uplatní v reálném světě. Přesto je zřejmé, že touha vidět na závodních tratích více vozů poháněných vodíkem v blízké budoucnosti roste. Závodní stáj Alpine Racing očekává, že motoristické organizace ACO a FIA povolí vodíková vozidla na závodech 24 hodin Le Mans od roku 2028.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."