Víte, jak bude nejspíš vypadat konec spalovacích aut?

Roman Macháč
  • Pravděpodobně se nevyhneme konci spalovacích aut, jak ovšem může přepnutí na elektromobily fungovat?
  • Auta na fosilní palivo čeká postupný pokles prodejů, dokud se nepropadnou na samotné dno
  • Vývoj člověk opravdu nezastaví, automobilky si jsou toho vědomy a zbrojí do boje
Elektrický vůz při nabíjení
Elektrický vůz při nabíjení

Možná jste si už někdy položili otázku, co se stane, když země, ve které žijeme, začne výrazně prosazovat elektromobilitu. Příklad si můžeme všichni vzít z ne tak vzdáleného Norska, které si dalo za cíl naprosto ukončit dovoz a prodej všech aut se spalovacími motory do roku 2025. Stejný postup samozřejmě uplatit ve všech zemích nejde, zvlášť u nás, nicméně pojďme se zasnít s pomocí dostupných norských dat a říct si, jak bude nejspíš pád spalováků vypadat i jinde.

V Norsku se spalovací vozy jeví jako dinosauři

Vůbec poprvé v historii můžeme vidět trh, kde rapidně klesají prodeje konvenčních aut. Ze dvou třetin všech prodejů se během pěti let dostaly spalováky na jednotky procent. Všechny nové osobní vozy na benzín tvoří 2,7 % a ty naftové 4,8 %. Dohromady tak dostáváme číslo 7,5 %, které jasně naznačuje, že auta na fosilní palivo už nejsou v Norsku žádoucí a už vůbec ne vyhledávaná. Jistě, Norsko je poměrně specifická země díky svému bohatství, ulévám na dani a prosazováním čisté energie. Zároveň si jsou ale vědomi hodnoty přírodního bohatství, o které jako planeta Země nechceme přijít.

Graf registrací elektrických aut vs. fosilní vozy
Graf registrací elektrických aut vs. fosilní vozy

Z koho si vzít příklad?

Skandinávská země může pro všechny ostatní státy fungovat jako příklad, jak se správně ubírat směrem elektrifikace. Byť Norsko mohlo udělat cestou nějaké chyby, přeměna z fosilů na auta do zásuvky je plynulá a plánovaná. Ostatní země tak mají možnost brát tuto zemičku jako takový experiment, ze kterého se poučí anebo jej popřípadě okopíruje s nutnými změnami, které se budou lišit v každém státu.

K dispozici jsou tuny dat, které stačí vzít a aplikovat tu správnou vědeckou metodu. U každé země navíc dosadíme časovou linku, která bude unikátní v rámci trhu. Smělé odhady tvrdí, že většina států by se mohla dostat na stejné místo jako Norsko do dvaceti let. A některé dokonce pod deset let.

Nissan Leaf drží největší počet registrací v Norsku
Nissan Leaf drží největší počet registrací v Norsku

Pád spalovacích aut je nevyhnutelný

Norsko s pár miliony obyvateli se právě chystá přesáhnout obrovský milník – 500 000 elektrických vozů na silnici. Podle odhadů by se tam mohli dostat už během pár měsíců v roce 2021, čemuž nasvědčují i další statistiky. Víte, že se v Norsku v roce 2020 prodalo více elektromobilů než spalovacích aut?

Kumulativní prodej nových osobních elektromobilů je už teď okolo 300 000 vozů, Plug-in hybridy poletují kolem čísla 135 000 vozů a dalších 50 000 čistě elektrických aut bylo importováno jako ojetiny. S ročním prodejem přes 100 000 nových aut se celková flotila transformuje na čistou, tichou a elektrickou budoucnost.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.


Komentáře


Nejnovější články