Vietnam zakazuje spalovací motorky. Poté přijdou na řadu i automobily

Zákaz spalovacích motorů, to není jen téma v EU. Vietnam se rozhodl, že nejdříve zakáže spalovací motorky a o rok později zřejmě i osobní automobily.
Vietnam se vydává na ambiciózní cestu
Asijská města jsou proslulá svým ruchem a obrovským provozem. Alespoň s první částí hodlá nyní bojovat lidnatý Vietnam. Cílem je snížit ruch a to především způsobený dopravními prostředky. Proto nyní zahajuje pilotní projekt, při kterém zakáže použití spalovacích motocyklů. Zatím tedy v rušném centru Hanoje.
Kromě hluku je totiž potřeba snížit i produkované emise. Zákaz omezí pohyb spalovacích motocyklů ve vybraných částech metropole. Uživatelé se jich tedy nemusí zbavovat, jen při svých cestách musí zvolit takový dopravní prostředek, aby byli bez potíží vpuštěni do samotného centra města.
Omezení začne platit od července 2026. Počítá se s tím, že omezené oblasti se budou rok od roku rozšiřovat a nedlouho po motocyklech zahrnou i osobní vozy. Po Hanoji budou podobná opatření zvažovat i města Ho Chi Minh a Da Nang. Ty aktuálně vyhodnocují prováděné studie a měření intenzit hluku a zplodin.

Čtěte také: EU pohřbí sportovní auta v podobě, v jaké je známe. Chce zakázat karbon
Za dvacet let zde nepotkáte jedinou spalovací motorku
V dlouhodobějším horizontu je v plánu vydat celkový zákaz používání spalovacích motocyklů. Zatím se míří na rok 2045. Vietnam je synonymem pro jednostopou jízdu, k dnešnímu dni se v zemi eviduje přes 72 milionů skútrů, motocyklů i dalších jednostopých vozidel. Jde tedy o masivní pokus o změnu.
Jak o první testovací oblasti v Hanoji byly vybrány čtvrtě Hoan Kiem a Ba Dinh. Ty se nachází uvnitř prvního městského okruhu. Myšlenka omezení vjezdu a vynucení změny typu pohonu za čistší není ve Vietnamu nová, v samosprávách se o možnostech hovoří již léta. Tento pilotní program je ale konečně první vlaštovkou, která má ukázat, jak na změnu budou reagovat občané.
Elektroskútry a motocykly naštěstí nejsou pro Vietnamce žádnou novinkou. Přímo místní značky WinFast či Selex Motors jsou dobře zavedené a tak je potřeba akorát zapracovat na další expanzi. VinFast prodal jen z kraje minulého roku přes 140 tisíc skútrů, druhá zmíněný podporuje kauzu rychlou výstavbou stanic s výměnnými bateriemi. Zatím ale oba kombinovaně pokrývají sotva pět procent domácího trhu.
Zdroj: Electrek
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.









