Velmi nízké cíle. Prodeje elektrické Toyoty bZ4X mají být tragické i v letošním roce

Matouš Vrchota
  • Toyota svůj elektrický vůz aktuálně nijak nepropaguje
  • Během letošního roku neočekávají zvýšený zájem
  • Výrobce stále preferuje své hybridní vozy před plnou elektřinou
Nová Toyota bZ4X
Nová Toyota bZ4X

Toyota se do světa bateriových elektromobilů nezapsala velmi úspěšně. Na jejím prvním modelu, SUV bZ4X, je skutečně poznat, že automobilka nesdílí stejné přesvedčení jako ostatní výrobci. S její rozšířenou a kvalitní modelovou řadou hybridních aut se ale není úplně čemu divit. Vzhledem k několika svolávacím akcím, potížím s uložením kol i pozastavenému prodeji si Toyota pro letošní rok dává velmi nízké prodejní cíle.

Předražená výroba a prakticky neexistující zájem

V minulém roce prodala japonská automobilka pouze 1 200 kusů Toyoty bZ4X. Přitom téměř tisíc kusů se prodalo až v posledním čtvrtletí. Pozastavení výroby se na tom samozřejmě velkou mírou podílí. Podle reportáže serveru Car and Driver Toyota nastavila velmi nízko své očekávání pro letošní rok. V celkových číslech je to meziroční nárůst o 700 %. Proč si automobilka takové velikosti nastavila cíl tak nízko?

Společnost otevřeně přiznává, že se do masové výroby elektromobilů příliš nehrne. Navíc výrobní náklady jsou enormní. Podle odlišných zdrojů je prý výrobce schopný z množství materiálu potřebného k výrobě jednoho kusu modelu bZ4X vyrobit šest plug-in hybridních SUV RAV4 nebo devadesát Priusů. To jsou neskutečná čísla a jen to odůvodňuje postoj vedení. Navíc kdokoliv, kdo má i minimální zkušenost s hybridy od Toyoty, jistě ví, jak spolehlivě a úsporně jejich vozy pracují.

Toyota RAV4 Plug-in hybrid (2020)
Toyota RAV4 Plug-in hybrid (2020)

Čtěte také: Nejsou díly. Toyota na nezvykle dlouhou dobu přeruší výrobu aut v Kolíně


Nová kampaň bude, ale až bude teplo

Jenže i přes nízké prodejní cíle není vůbec jisté, zda se je podaří naplnit. Za účelem zvýšení zájmu i povědomí o bateriovém SUV rozjíždí Toyota novou marketingovou kampaň. Nečekejte ale hned mediální kampaň. Její spuštění se plánuje až během druhého kvartálu. Takový odklad zajisté příliš nepomůže k brzkému navýšení prodejů. Nebo má Toyota důvod, proč nechce propagovat elektromobil během chladnějších měsíců?

Snížený dojezd, vyšší ceny elektřiny nebo absence rychlonabíjení v nižších teplotách by zajisté pár zájemců odradit mohlo. Toyota vždy mívala zajímavé a úderné kampaně, a tak nezbývá než doufat, že bude stát za to si na tu novou počkat. Všem ale bude jasné, že se zatím nechtějí vzdát své dlouholeté zkušenosti s hybridy a elektrický trh bude pro automobilku ještě na dlouho jen a pouze na vedlejší koleji.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články