V čem je fígl? Tohle je důvod, proč mají čínské Tesly delší dojezd než ty evropské

Matouš Vrchota
Nová Tesla Model Y Juniper z boku a zezadu | foto: Tesla
Nová Tesla Model Y Juniper z boku a zezadu | foto: Tesla

Proč má Tesla v Číně delší dojezd než v Evropě? Není to větší baterií, ale metodikou měření, která uměle navyšuje čísla. Jak to funguje?

Rozdílný dojezd u elektromobilů Tesla

Na první pohled se může zdát, že Tesly, které pořídíte v Číně, mají větší baterii a ujedou vyšší porci kilometrů mezi nabíjením. V praxi to tak ale není a vy se určitě ptáte, v čem je zakopaný pes. Nejde ani tak o marketingový tah, při kterém vyšší dojezd vypadá lákavěji, ale o způsob, kterým země deklarují kapacitu baterií.

Stačí nakouknout do oficiálního konfigurátoru a zjistíte, že v USA udává nový Model Y Juniper odhadovaný dojezd 320 mil (514,9 km), na pevninské Číně se dojezd zvýší až na 719 kilometrů a v Evropě klesne na realističtějších 568 km. U těchto zemí jsme srovnali úvodní edici Launch Series, která se na všech trzích nabízí s prodlouženým dojezdem a pohonem všech kol.

Co tedy může za to, že vozy údajně ujedou v různých částech světa jinou porci kilometrů? Rozdíl je v použitých metodikách, kterými se (nejen) dojezd posuzuje. Evropa může poděkovat komplexnějšímu testování WLTP, který má za cíl platit celosvětově, ovšem zatím se tak nestalo. V Jižní Koreji, Indii nebo Japonsku už ale na WLTP narazíte.

Tesla Model Y v evropském konfigurátoru | foto: Roman Macháč
Tesla Model Y v evropském konfigurátoru | foto: Roman Macháč

Z množství metodik se vám zatočí hlava

Metodika zohledňuje cykly řízení se zaměřením na produkci škodlivých zplodin či spotřebu paliva při co nejvíce reálném použití. Oproti dřívějšímu standardu NEDC se tedy nespoléhá jen na laboratorní prostředí a upřesnila vícero parametrů včetně realističtějšího navýšení rychlosti.

Čína momentálně používá k měření metodu CLTC. Její hodnoty jsou odlišné, jelikož se při testování zaměřují na místní řidičský styl a chtějí nahradit nedostatečné výsledky standardu NEDC. V platnosti je teprve od roku 2021. Na rozdíl od WLTP, který posuzuje vozidla bez rozdílu typu pohonu, CLTC se zaměřuje jen na hybridy či elektromobily.

Mimo domácí Čínu je ale na nový způsob posuzování nahlíženo velmi opatrně, jelikož již bylo dokázáno, že výsledků nelze v běžných podmínkách dosáhnout. Oproti realističtějším metodám WLTP nebo severoamerickému EPA jsou hodnoty i o třetinu optimističtěji nasazené. Ani EPA ale nemá natolik podrobně stanovené testy jako WLTP a proto i tyto hodnoty jsou o něco více zavádějící.

Tesla Model Y Juniper (2025) naživo zepředu | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) naživo zepředu | foto: Luboš Srb

Žádný fígl, jen hra s čísly

Pojďme si to v krátkosti shrnout a odpovědět na otázku v titulku článku. Důvodem, proč mají elektromobily Tesla v Číně delší deklarovaný dojezd než v Evropě, není větší baterie, ale odlišné testovací metodiky. Zatímco v Evropě se používá přísnější WLTP, který lépe odpovídá reálným podmínkám, v Číně se měří podle standardu CLTC.

Ten má méně přísné podmínky, což vede k optimističtějším výsledkům – až o třetinu vyšším oproti WLTP. To znamená, že ačkoli jsou vozy technicky stejné, čísla na papíře se liší právě kvůli způsobu měření.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články