USA vs Čína: Kdo vyhrává boj v elektrifikaci dopravy?

Samuel Novotný
  • Obchodní válka a obecné soupeření se mezi Čínou a Amerikou čím dál více vyostřuje
  • Nejdříve americké zákazy Huawei, poté čínské zákazy Tesly
  • Pojďme se však podívat, jak jsou na tom oba státy z pohledu elektromobility
Amerika a Čína
Amerika a Čína

Amerika a Čína spolu soupeří již pěknou řadu let, přičemž za tu dobu již došlo z obou stran k různým sankcím či zákazům. K těm nejaktuálnějším patří americké omezování společnosti Huawei. Naopak Čína zase označila Teslu za státní bezpečnostní hrozbu, načež zakázala používání elektromobilů Tesly ve státní sféře.

Pojďme se nyní podívat na to, jak si státy vedou v oblasti elektromobility. Kdo kolik do zelené dopravy investuje? Plánuje Amerika nějaké kroky, kterými změní svůj pasivní přístup k elektromobilům?

Čína, investiční ráj elektromobilů

Z pohledu investování do elektromobility je Čína mnohem přívětivější než Amerika. Za rok 2019 Amerika získala investice do elektromobility v hodnotě pouze 35 miliard dolarů, což je sotva 10 % celosvětových investic zaměřených na elektromobilitu. Za to Čína sama investovala do elektromobility asi 60 miliard dolarů. Tyto peníze byly pak využity například pro dotování nákupu elektrovozů.

Byd a Toyota, čínské elektromobily
Byd a Toyota, čínské elektromobily

Kromě toho se také Čína neustále snaží přesvědčit výrobce elektrických vozů, aby vyvíjely své technologie právě v Číně. Za poslední příklad můžeme označit firmy Toyota a BYD, které mají v Číně během následujících pěti let vyvíjet baterie do elektromobilů a sportovní elektrické sedany.

Jaké jsou prodeje elektromobilů?

Pokud se podíváme na počet prodaných elektrických vozidel, tak je ihned jasné, kdo koho poráží. Zatímco v Americe se za rok 2020 prodalo asi 295 000 elektromobilů, tak v Číně se jich prodalo až čtyřikrát více. Konkrétně se v Číně za minulý rok prodalo 1 300 000 elektrovozů. Zde je však důležité podotknout, že Čína je mnohem větší země s větším počtem obyvatel.

Amerika se pomalu probouzí

Přestože byl doposud přístup Ameriky k elektromobilitě spíše laxní, tak se zdá, že si svou opožděnost začíná uvědomovat. Už jen snaha o to, aby byly americké vládní vozy elektrické, je dobrým krokem vpřed. Kromě toho také Joe Biden oznámil, že chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkově neutrální Ameriky.


Autor článku

Samuel Novotný - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 851 článků.


Komentáře


Nejnovější články