Tuhle chybu dělají v zimě i zkušení řidiči. Vyvarujte se tučné pokutě

Matouš Vrchota
  • V zimě jsou situace, které mohou prověřit i ty nejzkušenější řidiče
  • Někdy stačí jen špatným způsobem zahřívat auto a hrozí vám pokuta
  • V horším případě se vám zvednou i servisní náklady
Automobil v zimě
Automobil v zimě

I když jsou první listopadové dny ještě relativně teplé, mnohé již teploty kolem patnácti stupňů lákají k zapnutí topení uvnitř svých vozidel. V zimním období se pak velmi často setkáváme se zaparkovanými a nastartovanými vozidly, které si majitelé nechávají vytopit, případně rozmrazit před zahájením cesty.

Pozor na zahřívání auta v zimě

Víte ale, že takové “volnoběžné” zahřívání automobilu je zakázané a vozu dokonce škodí? U spalovacích aut si na to rozhodně dejte pozor, protože vám za to hrozí pokuta, u elektromobilů je to něco, co z pohledu techniky ani zákona vlastně nehraje roli (elektromobil si můžete rozmrazit i před cestou – pozn. redakce), a u hybridů je to jak u kterého modelu, protože některé mají slabší baterii a také v takovém případě spouštějí agregát (a tedy vám za to hrozí pokuta – pozn. redakce).

Pokud si vůz nastartujete na pár krátkých minut, než jej stihnete oběhnout se škrabkou a smetáčkem, neděje se ještě nic tak hrozného a po usednutí budete rádi, pokud na vás vůbec začne foukat alespoň vlažný vzduch. V takovém případě dáte motoru šanci se drobně vzpamatovat a napumpovat do oběhu olej. Jízdně si ale nepolepšíte.

Nejlepšího výsledku dosáhnete, když vůz zahřejete plynulou jízdou. Rovnoměrně pak zahříváte nejen motor a interiér, ale i další velmi důležité součásti, jako například převodovku. Tu stáním před domem k jízdě skutečně nepřipravíte. Za takové jednání vám totiž v krajním případě hrozí i pokuta až 2 000 korun. V zákoně je totiž uvedeno, že řidič nesmí své okolí obtěžovat zbytečným ponecháním motoru v chodu na volnoběh.

Elektromobil mnohdy rozmrazíte během chvíle
Elektromobil mnohdy rozmrazíte během chvíle

Čtěte také: Údržba auta před zimou. 7 věcí, na které nesmí zapomenout žádný řidič


Elektromobily to mají jednodušší

Pokuta není ale jediný výdaj, který vám při takovém jednání u spalovacích (a některých hybridních) aut hrozí. Díky nízkým otáčkám se systém zahřívá pomalu a přispívá k většinu opotřebení součástek. Častokrát tak s vidinou větší šetrnosti k vozu chceme dosáhnout lepší teploty v kabině při odjezdu a nevědomky si jej ničíme o to spíše.

Nejlepší variantou jak si ušetřit ranní odmrazování a odmlžování včetně vytápění interiéru, tak stále zůstává instalace nezávislého topení. Většina automobilek tuto možnost ke svým vozům přidává. Existují i nezávislé systémy, které si můžete do vozu nechat doinstalovat. U elektromobilů se jedná prakticky o standardní vybavení. Samostatný tepelný okruh ale spotřebovává energii a pokud vůz před odjezdem nenabíjíte, musíte počítat se sníženým dojezdem, protože nějaká ta energie padne na vyhřátí kabiny.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články