Trvalo to 10 let: elektromobil MINI Cooper SE je konečně venku!

Malý elektrický ďábel se nám poprvé v podobě prototypu ukázal již před deseti lety, nicméně tehdy posloužil jen jako vzor pro první elektromobil od BMW. Doba ovšem pokročila a žádala si, aby také Britové pod bavorskou taktovkou přišli s modernizovaným sériově vyráběným modelem, který bude disponovat plně elektrickým pohonem.

Staronový elektromobil

Nový MINI Cooper SE je tedy postavený víceméně na základech již několikrát vylepšeného elektromobilu BMW i3 (test) a sdílí s ním velkou část komponent a technologií. O pohon předních kol (který je tolik typický pro britskou značku) se postará elektromotor s výkonem až 135 kW (184 koní) a okamžitým točivým momentem až 270 Nm. Automobilka dále vyzdvihuje inovativní systém jízdní dynamiky s řídicí jednotkou protiprokluzového systému umístěnou u regulačního členu, což propůjčuje novému MINI Cooper SE obzvláště intenzivní podobu nezaměnitelné agility, známou jako pocit z jízdy jako v motokáře.

Dojezd 200+ km, slušné zrychlení

Baterie je zabudovaná v podvozku, a tak neomezuje zavazadlový prostor a také snižuje již tak nízké těžiště a zlepšuje celkové jízdní vlastnosti. Ovšem její kapacita je 32,6 kWh, což už je méně než u nejnovějšího modelu BMW i3s (test) vybaveného větší 42kWh baterií a znamená tak reálně o něco kratší dojezd elektromobilu na jedno nabití. Zástupci MINI tvrdí, že jejich první sériově vyráběný elektromobil ujede 235 až 270 km dle normy WLTP, reálně to tedy nejspíše bude o něco méně. A známe i další specifikace, např. zrychlení z 0 na 60 km/h trvá jen 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h pak 7,3 sekund, maximální rychlost je omezena na 150 km/hod. Mateřské BMW však upozorňuje, že veškeré údaje jsou zatím ještě předběžné a mohou se změnit.

Pokud jde o nabíjení, MINI Cooper SE je možné dobíjet klasicky ze zásuvky, ovšem to potrvá déle než celou noc. Praktičtější je využití wallboxu s výkonem až 11 kW, což pak znamená dobití elektromobilu na 80 % za 2,5 hodiny, na 100 % pak za 3,5 hodiny. Nebo přes rychlonabíječku o výkonu až 50 kW, kdy zkrátíte dobu nabití na 80 % kapacity baterie na 35 minut. Vyšší dobíjecí výkony Cooper nezvládá. Vzhledem k tomu, že jde o menší auto vhodné primárně do města, to však nemusí být zásadní problém.

Tip: Elektrické Mini si poradí i s dopravním letadlem

Menší, ale příjemná vylepšení

Naopak BMW zapracovalo na jiných vlastnostech, které jistě majitelé ocení – MINI Cooper SE je první elektromobil ze skupiny BMW, který konečně umí měnit úroveň rekuperace, ovšem jen ze dvou úrovní (mění se tlačítkem vedle volantu), a můžete tak jezdit takzvaně s jedním pedálem. Dále vzhledem k bezhlučnému provozu připravila automobilka akustickou ochranu chodců, jde o výrazný zvuk vytvořený speciálně pro MINI Cooper SE, který je generován prostřednictvím systému reproduktorů. A potěší také možnost ovládání přes aplikaci MINI Connected ve smartphonu, se kterou lze sledovat stav nabíjení, dojezd, nebo na dálku elektromobil předvyklimatizovat/předvytopit nebo třeba i spustit světla či klakson. Tedy ve světě elektromobilů nic nového pod sluncem, ovšem to nic nemění na tom, že jde o příjemné a praktické vylepšení.

Cena a dostupnost

Nový MINI Cooper SE se začne prodávat v roce 2020, předobjednávky bude možné uskutečnit o něco dříve. Cena by měla být pod 900 tisíc korun, tedy v přibližně podobné cenové hladině jako v případě vybavenějších současných variant MINI Cooper se spalovacím motorem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Trvalo to 10 let: elektromobil MINI Cooper SE je konečně venku!

Malý elektrický ďábel se nám poprvé v podobě prototypu ukázal již před deseti lety, nicméně tehdy posloužil jen jako vzor pro první elektromobil od BMW. Doba ovšem pokročila a žádala si, aby také Britové pod bavorskou taktovkou přišli s modernizovaným sériově vyráběným modelem, který bude disponovat plně elektrickým pohonem.

Staronový elektromobil

Nový MINI Cooper SE je tedy postavený víceméně na základech již několikrát vylepšeného elektromobilu BMW i3 (test) a sdílí s ním velkou část komponent a technologií. O pohon předních kol (který je tolik typický pro britskou značku) se postará elektromotor s výkonem až 135 kW (184 koní) a okamžitým točivým momentem až 270 Nm. Automobilka dále vyzdvihuje inovativní systém jízdní dynamiky s řídicí jednotkou protiprokluzového systému umístěnou u regulačního členu, což propůjčuje novému MINI Cooper SE obzvláště intenzivní podobu nezaměnitelné agility, známou jako pocit z jízdy jako v motokáře.

Dojezd 200+ km, slušné zrychlení

Baterie je zabudovaná v podvozku, a tak neomezuje zavazadlový prostor a také snižuje již tak nízké těžiště a zlepšuje celkové jízdní vlastnosti. Ovšem její kapacita je 32,6 kWh, což už je méně než u nejnovějšího modelu BMW i3s (test) vybaveného větší 42kWh baterií a znamená tak reálně o něco kratší dojezd elektromobilu na jedno nabití. Zástupci MINI tvrdí, že jejich první sériově vyráběný elektromobil ujede 235 až 270 km dle normy WLTP, reálně to tedy nejspíše bude o něco méně. A známe i další specifikace, např. zrychlení z 0 na 60 km/h trvá jen 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h pak 7,3 sekund, maximální rychlost je omezena na 150 km/hod. Mateřské BMW však upozorňuje, že veškeré údaje jsou zatím ještě předběžné a mohou se změnit.

Pokud jde o nabíjení, MINI Cooper SE je možné dobíjet klasicky ze zásuvky, ovšem to potrvá déle než celou noc. Praktičtější je využití wallboxu s výkonem až 11 kW, což pak znamená dobití elektromobilu na 80 % za 2,5 hodiny, na 100 % pak za 3,5 hodiny. Nebo přes rychlonabíječku o výkonu až 50 kW, kdy zkrátíte dobu nabití na 80 % kapacity baterie na 35 minut. Vyšší dobíjecí výkony Cooper nezvládá. Vzhledem k tomu, že jde o menší auto vhodné primárně do města, to však nemusí být zásadní problém.

Tip: Elektrické Mini si poradí i s dopravním letadlem

Menší, ale příjemná vylepšení

Naopak BMW zapracovalo na jiných vlastnostech, které jistě majitelé ocení – MINI Cooper SE je první elektromobil ze skupiny BMW, který konečně umí měnit úroveň rekuperace, ovšem jen ze dvou úrovní (mění se tlačítkem vedle volantu), a můžete tak jezdit takzvaně s jedním pedálem. Dále vzhledem k bezhlučnému provozu připravila automobilka akustickou ochranu chodců, jde o výrazný zvuk vytvořený speciálně pro MINI Cooper SE, který je generován prostřednictvím systému reproduktorů. A potěší také možnost ovládání přes aplikaci MINI Connected ve smartphonu, se kterou lze sledovat stav nabíjení, dojezd, nebo na dálku elektromobil předvyklimatizovat/předvytopit nebo třeba i spustit světla či klakson. Tedy ve světě elektromobilů nic nového pod sluncem, ovšem to nic nemění na tom, že jde o příjemné a praktické vylepšení.

Cena a dostupnost

Nový MINI Cooper SE se začne prodávat v roce 2020, předobjednávky bude možné uskutečnit o něco dříve. Cena by měla být pod 900 tisíc korun, tedy v přibližně podobné cenové hladině jako v případě vybavenějších současných variant MINI Cooper se spalovacím motorem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."