V letošních amerických prezidentských volbách se nehraje pouze o to, kdo na příští čtyři roky zasedne v Bílém domě, ale i o budoucnost elektromobility v USA. Alespoň to tak vypadá ze siláckých výroků, kterými v předvolební kampani nešetří bývalý prezident Donald Trump, který by se rád po čtyřleté pauze do Oválné pracovny vrátil. Zvlášť rád se strefuje do přechodu na elektromobilitu a elektromobily jako takové. Jejich prodej by v případě svého vítězství dokonce chtěl zakázat, jak uvádí server Gizmodo.
Přestože ještě v roce 2020 tvrdil, že elektromobily mají jeho plnou podporu, už loni v září ve své kampani prohlásil, že se je třeba jich zbavit. Ve svých komentářích a vystoupeních se elektromobilům, stejně jako klimatickým změnám, často vysmívá a šíří o nich dezinformace. A nejen to, nedávno například dal manažerům největších amerických ropných firem soukromou nabídku, že za miliardu dolarů do jeho kampaně zařízne po svém zvolení veškeré státní pobídky pro elektromobily společně s desítkami ekologických pravidel a politik prezidenta Bidena a zabrání přijetí nových.
Ani přes Trumpova silácká slova není jisté, že by se mu podařilo otočit kormidlo zpět k fosilním palivům. Tato politika se může ukázat jako nepopulární i mezi republikánskými voliči, protože výroba elektromobilů podnítila růst pracovních míst a investice v jižních státech. Například Hyundai investuje 13 miliard dolarů do výroby elektromobilů v Georgii, kde Donald Trump v roce 2020 těsně prohrál o 12 000 hlasů. Tím, že Trump ohrožuje živobytí amerických modrých límečků, může v těchto státech závislých na výrobě způsobit více škody než užitku.
Automobilové prostředí je navíc dnes úplně jiné než v roce 2016, kdy Trump získal svůj první prezidentský mandát. Navzdory jeho maximálnímu úsilí se trh s elektromobily v posledních osmi letech výrazně rozrostl. Zatímco v roce 2016 se v USA prodalo pouze 159 139 elektromobilů, v roce 2024 by mělo toto číslo podle předpokladů překročit 1,5 milionu. Elektromobily by tak dosáhly 10% podílu na prodejích nových automobilů v USA. Zdá se, že elektromobily jsou stejně populární mezi republikánskými i demokratickými spotřebiteli. Počty registrací elektromobilů v republikánských baštách Texasu a Floridě zaostávají pouze za Kalifornií.
Čtěte také: Lidé nejsou normální! Auta od Tesly točí nepochopitelné chování řidičů
I kdyby byl Trump skutečně v listopadu zvolen a opravdu šlápl na brzdu daňových úlev pro elektromobily, nemusí to znamenat nic zásadního. Trh se již může nacházet v bodě zlomu, kdy přeskočil propast mezi prvními nadšenci a běžnými spotřebiteli. Podle analytiků se bude široké přijetí elektromobilů i nadále vyvíjet bez ohledy na kroky Donalda Trumpa, i když možná pomalejším tempem.
V letošních amerických prezidentských volbách se nehraje pouze o to, kdo na příští čtyři roky zasedne v Bílém domě, ale i o budoucnost elektromobility v USA. Alespoň to tak vypadá ze siláckých výroků, kterými v předvolební kampani nešetří bývalý prezident Donald Trump, který by se rád po čtyřleté pauze do Oválné pracovny vrátil. Zvlášť rád se strefuje do přechodu na elektromobilitu a elektromobily jako takové. Jejich prodej by v případě svého vítězství dokonce chtěl zakázat, jak uvádí server Gizmodo.
Přestože ještě v roce 2020 tvrdil, že elektromobily mají jeho plnou podporu, už loni v září ve své kampani prohlásil, že se je třeba jich zbavit. Ve svých komentářích a vystoupeních se elektromobilům, stejně jako klimatickým změnám, často vysmívá a šíří o nich dezinformace. A nejen to, nedávno například dal manažerům největších amerických ropných firem soukromou nabídku, že za miliardu dolarů do jeho kampaně zařízne po svém zvolení veškeré státní pobídky pro elektromobily společně s desítkami ekologických pravidel a politik prezidenta Bidena a zabrání přijetí nových.
Ani přes Trumpova silácká slova není jisté, že by se mu podařilo otočit kormidlo zpět k fosilním palivům. Tato politika se může ukázat jako nepopulární i mezi republikánskými voliči, protože výroba elektromobilů podnítila růst pracovních míst a investice v jižních státech. Například Hyundai investuje 13 miliard dolarů do výroby elektromobilů v Georgii, kde Donald Trump v roce 2020 těsně prohrál o 12 000 hlasů. Tím, že Trump ohrožuje živobytí amerických modrých límečků, může v těchto státech závislých na výrobě způsobit více škody než užitku.
Automobilové prostředí je navíc dnes úplně jiné než v roce 2016, kdy Trump získal svůj první prezidentský mandát. Navzdory jeho maximálnímu úsilí se trh s elektromobily v posledních osmi letech výrazně rozrostl. Zatímco v roce 2016 se v USA prodalo pouze 159 139 elektromobilů, v roce 2024 by mělo toto číslo podle předpokladů překročit 1,5 milionu. Elektromobily by tak dosáhly 10% podílu na prodejích nových automobilů v USA. Zdá se, že elektromobily jsou stejně populární mezi republikánskými i demokratickými spotřebiteli. Počty registrací elektromobilů v republikánských baštách Texasu a Floridě zaostávají pouze za Kalifornií.
Čtěte také: Lidé nejsou normální! Auta od Tesly točí nepochopitelné chování řidičů
I kdyby byl Trump skutečně v listopadu zvolen a opravdu šlápl na brzdu daňových úlev pro elektromobily, nemusí to znamenat nic zásadního. Trh se již může nacházet v bodě zlomu, kdy přeskočil propast mezi prvními nadšenci a běžnými spotřebiteli. Podle analytiků se bude široké přijetí elektromobilů i nadále vyvíjet bez ohledy na kroky Donalda Trumpa, i když možná pomalejším tempem.