Toyota testuje automobil, který odsává CO2 z atmosféry. Ale ještě se neradujte
- Toyota testuje auto, které během jízdy odsává z atmosféry CO2
- Japonci se nechtějí vzdát spalovacích motorů
- Namísto toho hledá Toyota optimální řešení pro snížení emisí

Elektromobily jsou bezpochyby velmi zajímavé stroje, ale realita dojezdu, vyšší pořizovací cena a řada neznámých je stále brzdí ve větším rozmachu. I proto je řada lidí i automobilových výrobců k čistě bateriovým vozidlům mnohdy skeptická.
Toyota prosazuje zachování spalovacích motorů
Není žádným tajemstvím, že japonská automobilka Toyota čistě bateriovým elektromobilům příliš nefandí a proto přichází se zajímavým a poněkud atypickým nápadem. Automobilka se pustila do testování vozidla s vestavěnými filtry, které zachycují během jízdy oxid uhličitý, tedy látku, která způsobuje globální oteplování. Jinými slovy, zdá se, že řidiči by mohli mít všechno: budou řídit svá auta na fosilní paliva a přitom budou vysávat ze vzduchu tolik CO2, že jim mohou být odpuštěny jejich klimatické hříchy.
Vzduchové filtry, které společnost namontovala do přední části Corolly GR s vodíkovým motorem, dokonce využívají odpadní teplo z motoru pro jednorázové vstřikování CO2 do kapaliny. Problém je ale v tom, že systém v současnosti zachycuje pouze zlomek emisí pocházejících z těchto motorů. Filtry přemění během 20 kol na testovací trati pouhých přibližně 20 gramů CO2, což je na hony vzdáleno stovkám gramů, které motory vypouštějí při spalování jediného litru benzínu.

Čtěte také: Toyota je stále ze všech výrobců aut nejpilnější v registraci patentů
Japonská značka bateriím nevěří
Je možné, aby byl systém natolik účinný, aby způsobil smysluplné snížení emisí vozidel? To zatím není jasné. Ale projekt je současně dalším znamením, že Toyota nechce opustit svou dosavadní (neelektrickou) strategii. Představitelé společnosti se v posledních měsících vyjádřili, že si myslí, že tržní podíl elektrických vozidel bude v budoucnu tvořit maximálně 30 procent prodaných vozů. Tento pesimismus se potvrzuje v klesajících počtech prodejů elektrických vozidel, které jdou ruku v ruce s ukončováním daňových úlev a snižováním cen, které mají podpořit prodej.
Není pochyb o tom, že elektrická vozidla přinášejí kromě některých pozitiv také nové problémy. Letošní (americká) zima přinesla řadu zpráv o tom, že elektrická vozidla nedokážou udržet nabití nebo se v mrazivých teplotách vůbec nenabíjejí, což naznačuje, že ne všechny oblasti jsou pro ně vhodné. Kdyby Toyota dokázala vyrobit spalovací auta skutečně zelená, asi bychom se nestačili divit. Ale uvěříme tomu až v okamžiku, kdy se objeví výsledek, který to potvrdí.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".