Toyota chce s pomocí AI prodloužit dojezd elektromobilů. Jak?
- Vývojová divize Toyoty představila novou technologii
- Speciální algoritmus dokáže vylepšit návrhy nových modelů
- Jednou z možností je optimalizace aerodynamiky

Toyota Research Institute (TRI) je speciální organizační jednotkou automobilky Toyota, zaměřenou na vývoj produktů a technologií, které mohou zlepšit kvalitu života jednotlivců i společnosti. Divize v úterý představila svou nejnovější inovaci. Výzkumníci odhalili novou generativní techniku umělé inteligence, která může zlepšit proces navrhování vozidel a poskytnout konstruktérům přístup k novým funkcím.
Nové funkce pomohou urychlit vývoj nových vozidel
Ředitel divize Human Interactive Driving Division společnosti TRI Avinash Balachandran, jehož tým na technologii pracuje, řekl: „Generativní nástroje umělé inteligence se často používají jako inspirace pro design, ale nemohou zvládnout složité technické a bezpečnostní aspekty, které jsou součástí skutečného designu automobilů.“ I to je důvodem, proč inženýři často odmítají prvotní designové návrhy, jelikož jsou nuceni pracovat s nejrůznějšími technickými limity. Procesy opakované optimalizace také často zpomalují přechod k výrobě a prodejům.
Balachandran tvrdí, že nový nástroj umělé inteligence to změní a dodává: „Technika spojuje tradiční technické přednosti Toyoty se schopnostmi moderní generativní umělé inteligence. Umělá inteligence implementuje přímo do procesu návrhu technická data, například odpor vzduchu, světlou výšku nebo rozměry.“ Pomocí speciálních technik mohou také návrháři upravovat své počáteční náčrty. Designéři například mohou pracovat s textem, měnit tvar karoserie a podobně.

Čtěte také: Umělá inteligence se nám rozpovídala o elektromobilech. Co je podle ní nejzajímavější?
Aerodynamika je důležitým faktorem dojezdu
Tým se současně zaměřil na využití umělé inteligence ke zlepšení aerodynamiky, která je kritickým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilů. Začlenění uvedených technik by mohlo Toyotě pomoci navrhovat elektromobily efektivněji. To potvrzuje i prezident Toyota BEV, Takero Kato, který říká, že snížení odporu je zásadní podmínkou pro zlepšení aerodynamiky elektromobilů a pro maximalizaci jejich dojezdu.
Inovace přichází necelý týden poté, co Toyota odhalila nové technologie pro urychlení vývoje a výroby elektromobilů. V letech 2026 až 2028 plánuje japonský výrobce představit řadu baterií pro elektromobily nové generace, o nichž společnost tvrdí, že umožní zdvojnásobení dojezdu v porovnání se současným elektrickým modelem bZ4X.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".