Tohle spalovákům moc nejde! Výhoda elektromobilů, kterou poznáte až v nouzi

Matouš Vrchota
  • Elektromobily mají výborné schopnosti generovat teplo pro případ zimního uvíznutí
  • I při komfortním nastavení teploty je průměrný úbytek 5 % kapacity baterie za hodinu
  • Spalovací vozidla v tomto směru nemají vlastně žádnou převažující výhodu
Zimní kolona ve Spojených státech
Zimní kolona ve Spojených státech

Severní Amerika se v posledních týdnech potýká s velkými přívaly sněhových bouří. Často se tak tvoří kalamity na silnicích a řidiči při nich tráví dlouhé hodiny v kolonách. Charles Lane se ve článku pro Washington Post rozepsal o tom, jak se při takových kalamitách mohou majitelé elektromobilů dostat do potíží.

Zmiňuje při tom klesající kapacitu baterií při velmi nízkých teplotách, horší schopnost vozu vytápět interiér po delší dobu a v neposlední řadě i náročné procesy na odtah a nabití vybitého elektromobilu v takových kolonách. Vždyť na rozjetí spalovacího vozidla stačí kanystr s palivem…

Elektromobily jsou mnohem schopnější, než si lidé myslí

S postojem pana Charlese ale velké množství lidí nesouhlasí a označují jeho postoj za velmi zaujatý. Ani data z dřívějších podobných dopravních situací nenaznačují, že by snad elektromobily snášely dlouhé stání v kolonách hůře než jejich spalovací protějšky.

Příznivci fosilních paliv nejspíše budou argumentovat tím, že jejich vozy dokáží produkovat teplo do kabiny po mnohem delší dobu než elektromobil a i s minimálním množstvím paliva se pak dostanou k blízké čerpací stanici, kde jednoduše doplní nadrž do plna a mohou pokračovat dále.

Aby takový argument měl i nějakou hodnotu, udává se, že Toyota RAV4 s benzínovým motorem a plnou nádrží by za normálních podmínek ujela kolem 700 kilometrů na jednu nádrž, nebo v kolonách poskytne i přes 30 hodin vytápění. Ale i spalovacím vozům se může vybít baterie.


Nepřehlédněte: Jak si poradí elektromobil s vytápěním v mrazivé koloně? To byste neuhodli


Kolona aut
Kolona aut

Pan Lane pak tvrdí, že elektromobil poskytne komfortní temperování interiéru v nízkých teplotách maximálně na 20 hodin. Jenže zde se elektromobily dostávají na velmi zajímavé hodnoty, které hrají v jejich prospěch.

Spousta vozidel, včetně Tesly Model 3, se umí v podobných případech přepnout do “kempovacího” módu. Dokáže pak s velkou efektivitou udržet příjemnou teplotu v kabině. V mrazivých podmínkách se udává míra vybití kolem 2 % za hodinu. To potvrzuje i několik majitelů tohoto elektromobilu na sociálních sítích.

Plná baterie poskytne komfort posádce i na 30 hodin provozu

V severní Kalifornii provedl jeden řidič skoro až extrémní příklad, jak lze Teslu v Camp módu použít. Teplotu nastavil na nejvyšší hodnotu, ve voze pak bylo kolem 29 stupňů Celsia. To je rozhodně více, než by bylo potřeba udržovat pro komfortní přetrvání vánice, či kolony. Tesla si při tomto vytápění vzala 6 % baterie za hodinu. Venku v tu dobu nejspíše nebylo tolik mrazivo, ale i tak to dává zajímavou představu o schopnostech topení moderních elektromobilů.

Takových výsledků ale nedosahují pouze Tesly. Chevrolet Bolt s baterií o kapacitě 60-66 kWh spotřebuje za hodinu topení 2-5 kWh. Volkswagen ID.4 dokonce hlásí úbytek pouhých 2 % při spuštěné klimatizaci a zábavním systému pro posádku. Topení by spotřebu nejspíše zvedlo maximálně na dvojnásobek. I s takovou spotřebou se elektromobil dostane přes 20 hodin topení i se zabavením cestujících.

Argumentovat tedy špatnou schopností elektromobilů přečkat extrémní počasí a ponechání posádky napospas není úplně na místě. Nikomu nepřejeme trávit dlouhé hodiny v zácpách v zimě ani v létě, ať už jste řidiči elektromobilu či nikoliv. Pravdou ale je, že elektromobil je v poskytování komfortu a bezpečí na tom minimálně stejně tak dobře, jako běžné spalovací vozidlo.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články