Očekávání od nového, prvního skutečně elektrického rodinného vozu z dílen Volkswagenu jsou více než vysoká. Jeho inspirace a odkaz na legendární model T2 je znatelná v mnoha směrech. Důležité je ale zmínit, že inspirací to také končí. A je to vlastně dobře. Vůz nemá s modelovou řadou Transporter, Caravelle, Multivan společného téměř nic. Člověk se nemůže ubránit srovnání, ale po pár dnech s ID. Buzzem pochopí, že hloubkové srovnání uživateli brání v objevení pravého kouzla elektrického MPV.
Konstrukce | MPV, rozměry: 4712 × 2212 × 1951 mm, hmotnost: 2471 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy |
Výkon | 150 kW, točivý moment 310 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 77 kWh, udávaný dojezd 425 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 170 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 20,6 kWh/100 km |
Výbava | Výbava Pro, pokročilé jízdní asistenty, ACC s funkcí travel assist, el. ovládáné dveře a víko kufru, navigce Discover Pro, el. sklopné tažné, LED světlomety IQ.Light LED Matrix |
Cena testovacího modelu | 2 075 683 Kč (základní cena od 1 593 854 Kč) |
Volkswagen ID. Buzz je na první pohled pozitivní vozidlo. Jeho téměř kolmá přední maska připomíná smějící se obličej a ten váš (obličej) bude po seznámení s ním vypadat podobně. Důvodů je hned několik a postupně se k tomu dostaneme. Absence běžné kapoty názorně ukazuje velké výhody elektrického pohonu. Prostorová nenáročnost nabízí zajímavé možnosti uložení životně důležitých funkcí do menšího prostoru a automobilky tak získají nový designový prostor.
Aspoň taková by měla být praxe. Když poprvé usednete do Buzzu, zjistíte, že všechny ty důležité díly pohonu se jen posunuly směrem do interiéru. Důkazem toho je nekonečně dlouhá přístrojová deska s vysokou hranou a překvapivě malé čelní sklo. A zde se člověk právě nevyhne srovnání. Kdo měl kdy možnost sednout do vozů řady T, ví, že posed za volantem je vysoký, velmi návykový a rozhled okolo se velmi přibližuje dokonalosti. ID. Buzz je v tomto směru mnohem více umírněný a mnohem více přebírá aspekty osobního MPV.
Výhled čelním sklem je značně omezený a překvapivě nízký. Pozice řidiče je posazena hlouběji do interiéru a přes zrcátko, středovou stropní konzoli čidel není příliš dobře vidět na návěstí a semafory. Zvyknete si tak vozidlo zastavit i o dva metry dříve, než v kterémkoliv jiném osobním voze. A to je trochu škola. Přitom by stačilo, aby Volkswagen do vozu přenesl oblíbenou funkci z Mercedesu. Při pomalé jízdě by se na displeji mohl zobrazit širokoúhlý náhled křižovatky se semafory.
Když se pak ale pohledem do zrcátka nebo otočením hlavy podíváte dovnitř vozu, připomenete si, proč jste si tento vůz ale pořídili a na užší průzor si rychle zvyknete. Čím ale Buzz rozhodně vyniká, je vnitřní prostor pro posádku i mnoho úložného prostoru. V době testu byla k dispozici zatím stále jen krátká standardní verze s pěti sedadly. To není nutně to, nad čím by bylo potřeba se pozastavit. Většina rodin více míst pro cestující nepotřebuje a máte díky tomu zaručeno, že budete mít vždy naprostý dostatek místa pro zavazadla nebo případně i pro vaše domácí mazlíčky. Naplnit totiž kufr o kapacitě 1,69 m³ zabere už trochu času i přemýšlení.
Vaši spolucestující se ale budou cítit velmi komfortně a bavit se budou i mladí cestovatelé. Volkswagen rozšiřuje elektrifikaci nejen pojezdu bočních dveří pro komfortní přístup, ale v každých dveřích najdete i praktické přihrádky pro nabíjení elektroniky včetně USB-C konektoru. Rozhodně doporučuji do vozu nakoupit zásobu těchto kabelů s nejrůznějšími koncovkami, protože USB-C na vás číhá na všech různých zákoutích. Řidič má dvě zástrčky dostupné nad pravým kolenem, u šuplíku s bezdrátovým nabíjením telefonu. Spolujezdec i cestující v zadní řadě vždy ve zmíněných dveřích a další najdete dokonce v kufru na místě pro třetí řadu sedadel.
Skoro to vypadá, že se Volkswagen v několik aspektech inspiroval u Simply Clever řešení známých z české Škody, protože jedno velmi praktické místo pro konektor je i u stropního modulu senzorů pro připojení bezpečnostní kamery. Naprosto vám tak odpadnou potíže s vedením dlouhých kabelů okolo okna a permanentní obsazení jedné 12V zásuvky. Když jsem zmínil šikovné doplňky, je třeba se ještě vrátit do zavazadlového prostoru.
Za příplatek si můžete do vozu přikoupit multiflexboard. Ten má za úkol vyrovnat vysokou hranu sklopených sedadel. Získáte pak rovnou plochu, na které se rozhodně i vyspíte. Tato deska, vyrobená ve stejném dekoru jako celý interiér, rozdělí kufr na dvě police, přičemž ta spodní se hodí z uskladnění nabíjecích kabelů a dalších drobností výbavy, kterou nechcete vozit viditelně v prostoru. Multiflexboard je v komunitě okolo Transportéru velmi známý artikl, mnohdy jde o důležitou položku u spacích vestaveb. Bez ní si totiž ve standardní délce rozvoru komfortně nelehnete.
Nákup můžete zajistit pomocí dvoudílných skládacích „růžků“ se suchým zipem. Jednoduše je dáte diagonálně k přepravovanému nákladu a ten se pak během jízdy nepohle ani o píď. Dokonale jednoduché řešení. Pár háčků pak poslouží stejně jako vždy, stačí na ně zaháknout nákupní tašky. Volkswagen konečně přidal dvojici LED lampiček i na víko kufru. Osvětlený přístup do kufru vás vždy večer potěší. Jestliže si připlatíte za bezkontaktní přístup do kufru kopnutím pod nárazník, překvapí vás jeho přesnost a citlivost i pohodlná funkce pro zavření dalším kopnutím. Osobně jsem zvědavý, kolik podobných vychytávek dostane Škoda Vision 7S.
Jestli by se dalo interiéru ale něco vytknout, je zpracování některých plastů. Ty rády vyskakují ze svého uchycení. Boční dveře s elektrickým pojezdem jsou při odjištění velmi hlučné. Ke spícímu dítěti se bezhlučně z venku nedostanete. Když se při otevřených bočních dveřích podíváte na místa svárů, nebudete mít pochyb o tom, že jste již viděli elegantnější práci. Rádi bychom byli přesvědčení o tom, že takhle nevypadají všechny kusy Buzzu. Sváry velikosti kanadské borůvky nedělají vozu příliš dobré jméno.
Volkswagen u vozu láká na uhlíkově neutrální výrobu. Její součástí jsou i plasty a polstrování vyrobené šetrně k životnímu prostředí. Proti takovému postoji rozhodně nic nemám, ve voze skutečně pravou kůži nepotřebuji. Popravdě by se mi ani do stylu ID. Buzz nehodila. Sedadla obecně jsou pohodlná, mají decentní boční vedení a ekologická látka je příjemná na omak. Pokud si jen zvolíte světlou kombinaci, počítejte s častějším čistěním. Jakmile jsou sedáky mírně osezené, barvy ztratí svojí pestrost a je potřeba o ně více pečovat.
Pojďme se ale konečně posadit za volant a prozkoumat to nejdůležitější místo ve voze. Určitě si dejte na čas s nastavením sedadla. Vůz je lepší řídit z vyšší pozice pro co nejoptimálnější rozhled a dostupnost ovládacích prvků. Ovladače na volantu jsou jasné, dobře přístupné a pokud znáte jízdu s Volkswageny od roku 2015, jejich rozvržení pro vás nebude nijak inovativní. Osobně bych preferoval volant bez dotykové funkce. Klasická tlačítka by mi za jízdy dodala více jistoty a netahala by tolik oči od vozovky. Volant je typicky koncernový a najdete jej i u jiných modelů značky.
Kdo dosud nejel v elektrickém voze řad ID, bude zaskočen umístěním voliče „převodovky“. Ta totiž nahradila klasickou pravou páčku pod volantem s ovládáním stěračů. Když už jde o takovou inovaci, zvolil Volkswagen rozumnou velikost i tuhost ovládání. Páčku totiž budete často používat kvůli přepínání rekuperace (režim D/B), a to zvládnete i prsty bez nutnosti sundat ruce z volantu. Levá páčka pak kombinuje všechny potřebné funkce pro stírání, ostřik i klasické funkce blinkru a dálkových světel. Nejdříve se to zdá být chaotické, zde je ale německá logika na místě a vše funguje jak má s příjemnou přesností.
Infotainment je naprosto typický jako u ostatních vozů značky. Ovládání tedy není nijak odlišné, vše je přesně tam, kde byste to očekávali. Displej je kolmo orientovaný do interiéru, takže jej vidí všichni členové posádky stejně. To by bylo vhodné řešení, kdyby displej nabídl multimediální funkce i právě pro zbytek cestujících. Tak se ale nestalo a řidič nemá ideální výhled na celou plochu. Aspoň mírné vytočení z osy by výrazně pomohlo.
Displej navíc nahrazuje v mnohém i budíky před řidičem. I takové úkony jako je nulování počítadel kilometrů provádíte z centrální konzole. Displej před řidičem vás informuje pouze i rychlost, nájezdu, stavu baterie, odstupu ACC, navigačních pokynech, případně aktuální či dlouhodobé spotřebě. Jde vlastně o takový Head-up displej před volantem. To nejdůležitější poskytne vždy a obsáhlejší informace si musíte najít v klidu na velkém displeji.
Řidiči za jízdy slouží ještě další nenápadný prvek, aby nemusel s každou kontrolou sledovat středový displej. Pod horní hranou přístrojové desky se nachází LED lišta, která svými animacemi a barvami dokáže nahradit mnoho signálů a pokynů. Dynamicky postupujícími linkami umí upozornit na blížící se odbočku, při nepozornosti řidiče výstražně bliká pro převzetí řízení. Umí dále upozornit na příchozí hovor nebo blížící se překážku. Jde o příjemný doplněk chytře umístěný v zorném poli řidiče. Lepší už by snad byl jen celoplošný Head-up displej.
Co si ale rozhodně zaslouží pochvalu je citlivost asistenčních systémů. Ať si zapnete na cestě adaptivní tempomat, travel assist v dopravní zácpě nebo udržování v jízdním pruhu, vůz pracuje s precizností velmi zkušeného řidiče. Pohyby volantu jsou natolik plynulé a adekvátní, že by se vám chtělo dát si ruce křížem a jen sledovat jízdu. V takovém voze bude jednou autonomní jízda skutečnou symfonií. Zde bych měl snad jen jednu výtku. Ve voze vyrobeném v roce 2023 bych snad jen čekal lepší rozlišení parkovací kamery. Ta mi připomíná rozlišení z prvních telefonů s vestavěným foťákem. Snad jde jen o nedokonalost softwaru, kterou půjde spravit jednou aktualizací OTA.
Volkswagen ID. Buzz je zatím poháněný jedním elektromotorem se synchronním permanentním magnetem o výkonu 150 kW. Výkonu má vůz dostatek, ovšem rozpohybovat dvě a půl tuny provozní hmotnosti není žádný med. Vůz rozhodně není laděný pro sportovní jízdu a majitel s tím musí počítat. Na dálnici je pružné zrychlení rozhodně slušné, v rychlém pruhu se ale budete chtít vyskytovat jen v potřebných momentech. Mnohem lépe se vůz cítí při běžných povolených rychlostech a konstantní jízdě. I tak budete na dálnicích překvapeni jeho spotřebou. Při čistě dálniční jízdě běžnou rychlostí musíte počítat se spotřebou 27-30 kWh na sto kilometrů.
Z udávaného dojezdu kolem 400 km musíte u dlouhých přesunů dobrou čtvrtinu ubrat. A to za předpokladu, že na takovou jízdu nabijete do plna. Při ctění nejlepších praktik pro zachování co nejlepší kondice baterie se budete běžně pohybovat kolem 270 – 300 kilometrů dojezdu. Pro přesuny po městě a okreskách je to dobré, při dovolených budete nuceni stavět častěji. Nikdy se vám ale nestane, že byste řídili až do vašeho limitu a vždy bude dost příležitostí k protažení nebo výměně řidiče.
Při jízdě po okreskách nebo při kombinovaném provozu se budete pohybovat kolem 21 kilowatthodin. Klidná městská jízda si pak řekne o 16 – 18 kWh na 100 kilometrů. To jsou hodnoty, které zase v ohledu na vysokou hmotnost jsou velmi slušné. A jak je známé, rychlá dálniční jízda nehovoří ve prospěch elektrického pohonu nikdy. Dlouhodobě se tak dá s vozem jezdit kolem 23 – 25 kWh/100 km, což hodnotím vesměs pozitivně.
Z pohledu vlastníka velkého Volkswagenu T6 Caravelle je těžké bránit se nějakému srovnání. Je proto potřeba vůz brát jako zcela odlišný a i se tak k němu chovat. Oceňuji stále velmi bohatý vnitřní prostor a vylepšenou ergonomii ovládání i množství odkládacích prostor. Vůz skvěle svítí a opět nabízí i LED světlomety s funkcí natáčení do zatáček. Obecně jsou mé výhrady směrem k vozu drobnějšího charakteru. Zásadní věci má Volkswagen vyřešené dobře.
Standardní 77kWh baterie je zatím obecně limit, který Volkswagenu brání ve větším dojezdu. Snad se i tohle časem upraví a bude vůz nabízený se silnějším úložištěm energie. Už ze své podstaty jde o vůz na dlouhé cestování a mít jistou „pětistovku“ by bylo naprosto dostačující. Ač jsem velkým příznivcem i dlouholetým klientem značky, u modelu ID. Buzz budu velmi zvědavý, co přinese za pár let v omlazené verzi po faceliftu. Vzhledově bych snad ani nic neměnil, s novější technikou ale může jít o velkého hráče. Cenově se navíc nevymyká zajetým standardům vozů této kategorie.
Současný spalovací nebo hybridní Multivan pořídíte od 1 369 930 korun. ID. Buzz ve verzi Pro (zatím jediná dostupná verze v ČR) startuje svůj ceník od 1 593 854 korun. To nejsou tak zásadní rozdíly. Samozřejmě, pokud si chcete dopřát pohodlí a moderní asistenty, cena umí více než rozumně stoupnout. Výjimkou pak nejsou ceny přesahující dva miliony korun, podobně jako v případě námi testované verze (2 075 683 korun vč. DPH).
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Netradiční vzhled a velikost masky vozu | Nedokonalosti zpracování interiéru |
Variabilita a prostornost interiéru | „Porodní“ bolesti modelu |
Kombinovaná spotřeba | Kratší dálniční dojezd |
IQ.Light LED Matrix světlomety | Nepříjemný úhel centrálního displeje |
Očekávání od nového, prvního skutečně elektrického rodinného vozu z dílen Volkswagenu jsou více než vysoká. Jeho inspirace a odkaz na legendární model T2 je znatelná v mnoha směrech. Důležité je ale zmínit, že inspirací to také končí. A je to vlastně dobře. Vůz nemá s modelovou řadou Transporter, Caravelle, Multivan společného téměř nic. Člověk se nemůže ubránit srovnání, ale po pár dnech s ID. Buzzem pochopí, že hloubkové srovnání uživateli brání v objevení pravého kouzla elektrického MPV.
Konstrukce | MPV, rozměry: 4712 × 2212 × 1951 mm, hmotnost: 2471 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy |
Výkon | 150 kW, točivý moment 310 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 77 kWh, udávaný dojezd 425 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 170 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 20,6 kWh/100 km |
Výbava | Výbava Pro, pokročilé jízdní asistenty, ACC s funkcí travel assist, el. ovládáné dveře a víko kufru, navigce Discover Pro, el. sklopné tažné, LED světlomety IQ.Light LED Matrix |
Cena testovacího modelu | 2 075 683 Kč (základní cena od 1 593 854 Kč) |
Volkswagen ID. Buzz je na první pohled pozitivní vozidlo. Jeho téměř kolmá přední maska připomíná smějící se obličej a ten váš (obličej) bude po seznámení s ním vypadat podobně. Důvodů je hned několik a postupně se k tomu dostaneme. Absence běžné kapoty názorně ukazuje velké výhody elektrického pohonu. Prostorová nenáročnost nabízí zajímavé možnosti uložení životně důležitých funkcí do menšího prostoru a automobilky tak získají nový designový prostor.
Aspoň taková by měla být praxe. Když poprvé usednete do Buzzu, zjistíte, že všechny ty důležité díly pohonu se jen posunuly směrem do interiéru. Důkazem toho je nekonečně dlouhá přístrojová deska s vysokou hranou a překvapivě malé čelní sklo. A zde se člověk právě nevyhne srovnání. Kdo měl kdy možnost sednout do vozů řady T, ví, že posed za volantem je vysoký, velmi návykový a rozhled okolo se velmi přibližuje dokonalosti. ID. Buzz je v tomto směru mnohem více umírněný a mnohem více přebírá aspekty osobního MPV.
Výhled čelním sklem je značně omezený a překvapivě nízký. Pozice řidiče je posazena hlouběji do interiéru a přes zrcátko, středovou stropní konzoli čidel není příliš dobře vidět na návěstí a semafory. Zvyknete si tak vozidlo zastavit i o dva metry dříve, než v kterémkoliv jiném osobním voze. A to je trochu škola. Přitom by stačilo, aby Volkswagen do vozu přenesl oblíbenou funkci z Mercedesu. Při pomalé jízdě by se na displeji mohl zobrazit širokoúhlý náhled křižovatky se semafory.
Když se pak ale pohledem do zrcátka nebo otočením hlavy podíváte dovnitř vozu, připomenete si, proč jste si tento vůz ale pořídili a na užší průzor si rychle zvyknete. Čím ale Buzz rozhodně vyniká, je vnitřní prostor pro posádku i mnoho úložného prostoru. V době testu byla k dispozici zatím stále jen krátká standardní verze s pěti sedadly. To není nutně to, nad čím by bylo potřeba se pozastavit. Většina rodin více míst pro cestující nepotřebuje a máte díky tomu zaručeno, že budete mít vždy naprostý dostatek místa pro zavazadla nebo případně i pro vaše domácí mazlíčky. Naplnit totiž kufr o kapacitě 1,69 m³ zabere už trochu času i přemýšlení.
Vaši spolucestující se ale budou cítit velmi komfortně a bavit se budou i mladí cestovatelé. Volkswagen rozšiřuje elektrifikaci nejen pojezdu bočních dveří pro komfortní přístup, ale v každých dveřích najdete i praktické přihrádky pro nabíjení elektroniky včetně USB-C konektoru. Rozhodně doporučuji do vozu nakoupit zásobu těchto kabelů s nejrůznějšími koncovkami, protože USB-C na vás číhá na všech různých zákoutích. Řidič má dvě zástrčky dostupné nad pravým kolenem, u šuplíku s bezdrátovým nabíjením telefonu. Spolujezdec i cestující v zadní řadě vždy ve zmíněných dveřích a další najdete dokonce v kufru na místě pro třetí řadu sedadel.
Skoro to vypadá, že se Volkswagen v několik aspektech inspiroval u Simply Clever řešení známých z české Škody, protože jedno velmi praktické místo pro konektor je i u stropního modulu senzorů pro připojení bezpečnostní kamery. Naprosto vám tak odpadnou potíže s vedením dlouhých kabelů okolo okna a permanentní obsazení jedné 12V zásuvky. Když jsem zmínil šikovné doplňky, je třeba se ještě vrátit do zavazadlového prostoru.
Za příplatek si můžete do vozu přikoupit multiflexboard. Ten má za úkol vyrovnat vysokou hranu sklopených sedadel. Získáte pak rovnou plochu, na které se rozhodně i vyspíte. Tato deska, vyrobená ve stejném dekoru jako celý interiér, rozdělí kufr na dvě police, přičemž ta spodní se hodí z uskladnění nabíjecích kabelů a dalších drobností výbavy, kterou nechcete vozit viditelně v prostoru. Multiflexboard je v komunitě okolo Transportéru velmi známý artikl, mnohdy jde o důležitou položku u spacích vestaveb. Bez ní si totiž ve standardní délce rozvoru komfortně nelehnete.
Nákup můžete zajistit pomocí dvoudílných skládacích „růžků“ se suchým zipem. Jednoduše je dáte diagonálně k přepravovanému nákladu a ten se pak během jízdy nepohle ani o píď. Dokonale jednoduché řešení. Pár háčků pak poslouží stejně jako vždy, stačí na ně zaháknout nákupní tašky. Volkswagen konečně přidal dvojici LED lampiček i na víko kufru. Osvětlený přístup do kufru vás vždy večer potěší. Jestliže si připlatíte za bezkontaktní přístup do kufru kopnutím pod nárazník, překvapí vás jeho přesnost a citlivost i pohodlná funkce pro zavření dalším kopnutím. Osobně jsem zvědavý, kolik podobných vychytávek dostane Škoda Vision 7S.
Jestli by se dalo interiéru ale něco vytknout, je zpracování některých plastů. Ty rády vyskakují ze svého uchycení. Boční dveře s elektrickým pojezdem jsou při odjištění velmi hlučné. Ke spícímu dítěti se bezhlučně z venku nedostanete. Když se při otevřených bočních dveřích podíváte na místa svárů, nebudete mít pochyb o tom, že jste již viděli elegantnější práci. Rádi bychom byli přesvědčení o tom, že takhle nevypadají všechny kusy Buzzu. Sváry velikosti kanadské borůvky nedělají vozu příliš dobré jméno.
Volkswagen u vozu láká na uhlíkově neutrální výrobu. Její součástí jsou i plasty a polstrování vyrobené šetrně k životnímu prostředí. Proti takovému postoji rozhodně nic nemám, ve voze skutečně pravou kůži nepotřebuji. Popravdě by se mi ani do stylu ID. Buzz nehodila. Sedadla obecně jsou pohodlná, mají decentní boční vedení a ekologická látka je příjemná na omak. Pokud si jen zvolíte světlou kombinaci, počítejte s častějším čistěním. Jakmile jsou sedáky mírně osezené, barvy ztratí svojí pestrost a je potřeba o ně více pečovat.
Pojďme se ale konečně posadit za volant a prozkoumat to nejdůležitější místo ve voze. Určitě si dejte na čas s nastavením sedadla. Vůz je lepší řídit z vyšší pozice pro co nejoptimálnější rozhled a dostupnost ovládacích prvků. Ovladače na volantu jsou jasné, dobře přístupné a pokud znáte jízdu s Volkswageny od roku 2015, jejich rozvržení pro vás nebude nijak inovativní. Osobně bych preferoval volant bez dotykové funkce. Klasická tlačítka by mi za jízdy dodala více jistoty a netahala by tolik oči od vozovky. Volant je typicky koncernový a najdete jej i u jiných modelů značky.
Kdo dosud nejel v elektrickém voze řad ID, bude zaskočen umístěním voliče „převodovky“. Ta totiž nahradila klasickou pravou páčku pod volantem s ovládáním stěračů. Když už jde o takovou inovaci, zvolil Volkswagen rozumnou velikost i tuhost ovládání. Páčku totiž budete často používat kvůli přepínání rekuperace (režim D/B), a to zvládnete i prsty bez nutnosti sundat ruce z volantu. Levá páčka pak kombinuje všechny potřebné funkce pro stírání, ostřik i klasické funkce blinkru a dálkových světel. Nejdříve se to zdá být chaotické, zde je ale německá logika na místě a vše funguje jak má s příjemnou přesností.
Infotainment je naprosto typický jako u ostatních vozů značky. Ovládání tedy není nijak odlišné, vše je přesně tam, kde byste to očekávali. Displej je kolmo orientovaný do interiéru, takže jej vidí všichni členové posádky stejně. To by bylo vhodné řešení, kdyby displej nabídl multimediální funkce i právě pro zbytek cestujících. Tak se ale nestalo a řidič nemá ideální výhled na celou plochu. Aspoň mírné vytočení z osy by výrazně pomohlo.
Displej navíc nahrazuje v mnohém i budíky před řidičem. I takové úkony jako je nulování počítadel kilometrů provádíte z centrální konzole. Displej před řidičem vás informuje pouze i rychlost, nájezdu, stavu baterie, odstupu ACC, navigačních pokynech, případně aktuální či dlouhodobé spotřebě. Jde vlastně o takový Head-up displej před volantem. To nejdůležitější poskytne vždy a obsáhlejší informace si musíte najít v klidu na velkém displeji.
Řidiči za jízdy slouží ještě další nenápadný prvek, aby nemusel s každou kontrolou sledovat středový displej. Pod horní hranou přístrojové desky se nachází LED lišta, která svými animacemi a barvami dokáže nahradit mnoho signálů a pokynů. Dynamicky postupujícími linkami umí upozornit na blížící se odbočku, při nepozornosti řidiče výstražně bliká pro převzetí řízení. Umí dále upozornit na příchozí hovor nebo blížící se překážku. Jde o příjemný doplněk chytře umístěný v zorném poli řidiče. Lepší už by snad byl jen celoplošný Head-up displej.
Co si ale rozhodně zaslouží pochvalu je citlivost asistenčních systémů. Ať si zapnete na cestě adaptivní tempomat, travel assist v dopravní zácpě nebo udržování v jízdním pruhu, vůz pracuje s precizností velmi zkušeného řidiče. Pohyby volantu jsou natolik plynulé a adekvátní, že by se vám chtělo dát si ruce křížem a jen sledovat jízdu. V takovém voze bude jednou autonomní jízda skutečnou symfonií. Zde bych měl snad jen jednu výtku. Ve voze vyrobeném v roce 2023 bych snad jen čekal lepší rozlišení parkovací kamery. Ta mi připomíná rozlišení z prvních telefonů s vestavěným foťákem. Snad jde jen o nedokonalost softwaru, kterou půjde spravit jednou aktualizací OTA.
Volkswagen ID. Buzz je zatím poháněný jedním elektromotorem se synchronním permanentním magnetem o výkonu 150 kW. Výkonu má vůz dostatek, ovšem rozpohybovat dvě a půl tuny provozní hmotnosti není žádný med. Vůz rozhodně není laděný pro sportovní jízdu a majitel s tím musí počítat. Na dálnici je pružné zrychlení rozhodně slušné, v rychlém pruhu se ale budete chtít vyskytovat jen v potřebných momentech. Mnohem lépe se vůz cítí při běžných povolených rychlostech a konstantní jízdě. I tak budete na dálnicích překvapeni jeho spotřebou. Při čistě dálniční jízdě běžnou rychlostí musíte počítat se spotřebou 27-30 kWh na sto kilometrů.
Z udávaného dojezdu kolem 400 km musíte u dlouhých přesunů dobrou čtvrtinu ubrat. A to za předpokladu, že na takovou jízdu nabijete do plna. Při ctění nejlepších praktik pro zachování co nejlepší kondice baterie se budete běžně pohybovat kolem 270 – 300 kilometrů dojezdu. Pro přesuny po městě a okreskách je to dobré, při dovolených budete nuceni stavět častěji. Nikdy se vám ale nestane, že byste řídili až do vašeho limitu a vždy bude dost příležitostí k protažení nebo výměně řidiče.
Při jízdě po okreskách nebo při kombinovaném provozu se budete pohybovat kolem 21 kilowatthodin. Klidná městská jízda si pak řekne o 16 – 18 kWh na 100 kilometrů. To jsou hodnoty, které zase v ohledu na vysokou hmotnost jsou velmi slušné. A jak je známé, rychlá dálniční jízda nehovoří ve prospěch elektrického pohonu nikdy. Dlouhodobě se tak dá s vozem jezdit kolem 23 – 25 kWh/100 km, což hodnotím vesměs pozitivně.
Z pohledu vlastníka velkého Volkswagenu T6 Caravelle je těžké bránit se nějakému srovnání. Je proto potřeba vůz brát jako zcela odlišný a i se tak k němu chovat. Oceňuji stále velmi bohatý vnitřní prostor a vylepšenou ergonomii ovládání i množství odkládacích prostor. Vůz skvěle svítí a opět nabízí i LED světlomety s funkcí natáčení do zatáček. Obecně jsou mé výhrady směrem k vozu drobnějšího charakteru. Zásadní věci má Volkswagen vyřešené dobře.
Standardní 77kWh baterie je zatím obecně limit, který Volkswagenu brání ve větším dojezdu. Snad se i tohle časem upraví a bude vůz nabízený se silnějším úložištěm energie. Už ze své podstaty jde o vůz na dlouhé cestování a mít jistou „pětistovku“ by bylo naprosto dostačující. Ač jsem velkým příznivcem i dlouholetým klientem značky, u modelu ID. Buzz budu velmi zvědavý, co přinese za pár let v omlazené verzi po faceliftu. Vzhledově bych snad ani nic neměnil, s novější technikou ale může jít o velkého hráče. Cenově se navíc nevymyká zajetým standardům vozů této kategorie.
Současný spalovací nebo hybridní Multivan pořídíte od 1 369 930 korun. ID. Buzz ve verzi Pro (zatím jediná dostupná verze v ČR) startuje svůj ceník od 1 593 854 korun. To nejsou tak zásadní rozdíly. Samozřejmě, pokud si chcete dopřát pohodlí a moderní asistenty, cena umí více než rozumně stoupnout. Výjimkou pak nejsou ceny přesahující dva miliony korun, podobně jako v případě námi testované verze (2 075 683 korun vč. DPH).
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Netradiční vzhled a velikost masky vozu | Nedokonalosti zpracování interiéru |
Variabilita a prostornost interiéru | „Porodní“ bolesti modelu |
Kombinovaná spotřeba | Kratší dálniční dojezd |
IQ.Light LED Matrix světlomety | Nepříjemný úhel centrálního displeje |