Škoda Enyaq už si čtyři roky na trhu elektromobilů stihla vydobýt solidní pozici. Nabízí totiž rozumný poměr ceny a užitné hodnoty, praktičnost a v neposlední řadě i líbivý design. Jenže co když chcete ještě víc? Co když toužíte po luxusu a exkluzivitě, ale nechcete nutně sahat po prémiových značkách? Odpovědí je Škoda Enyaq ve vrcholné výbavě Laurin & Klement.
Tato verze, která se v nabídce objevila teprve před necelým rokem, posouvá Enyaq na novou úroveň a nabízí zážitek, který se blíží o třídu vyšším vozům. Jak se s tímto cílem Škoda poprala? Zaslouží i vyšší cenovku? Milovníci manažerských Volkswagenů by měli zbystřit. Enyaq toho má hodně co nabídnout.
Konstrukce | SUV kupé, rozměry: 4653 × 1879 × 1621 mm, hmotnost: 2260 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy |
Výkon | 210 kW, točivý moment 545 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 77 kWh, udávaný kombinovaný dojezd 556 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 175 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 16,0 kWh/100 km |
Výbava | Výbava L&K, Asistovaná jízda 2.5, Matrix LED, podsvícená maska, 20″ litá kola, panoramatická střecha, audio Canton, virtuální kokpit, head-up s AR, SmartLink+ |
Cena testovacího modelu | 1 653 779 Kč (základní cena od 1 604 900 Kč) |
Verze Laurin & Klement již několik desetiletí označuje to nejlepší, co si můžete od Škodovky přát. Stále si vybavuji první generaci oktávky, když přišla s luxusními koženými sedadly, automatickou převodovkou a nespočet drobnými vychytávkami. Doba pokročila, a to, co jsme tehdy považovali za součást nadstandardní výbavy, je dnes součástí každého vozu v téměř základní výbavě. I proto musela Škoda zvýšit nároky a napěchovat Enyaq novými vymoženostmi. Některé jsou trochu okázalé, jak například podsvícená maska, jiné jsou velmi praktické a zvyká se na jejich přítomnost velmi snadno. V mnoha ohledech vůz dohnal i mateřský Volkswagen, konkrétně model ID.7. Například zpracování interiéru je skutečně kvalitní a příjemné na dotek.
Jsem příznivcem praktických vozidel, sám bych si nejspíše vůz stavby SUV kupé nepořizoval. Ovšem ve spojení s nejvyšší výbavou jde o velmi ucelený zážitek. Vůz ve mě evokuje exkluzivitu BMW, Enyaq v této karosářské verzi připomíná německou řadu 5 ve verzi GT. Osobně se mi Enyaq líbí více a to i vnitřním uspořádáním. Je to ovšem dané typem pohonu. Zatímco u BMW si budete užívat zvukový a motorový projev šestiválce, elektrická Škodovka dokáže učarovat v jiných aspektech. Velkým překvapením pro mě byla efektivita provozu. K tomu se dostaneme poté, co zhodnotíme vzhled vozu.
Fanoušci české automobilky často vyzdvihují verze RS. Ty dodávají vozům skvělý dravý design a zvýší výkon pro sportovnější jízdu. Enyaq si některé tyto prvky vypůjčil. Vnější vzhled je krásný. Zachovává typické škodovácké prolisy na nárazníku vedené přes kapotu i boční dveře. Záď vozu vše naopak uhlazuje a zjednodušuje. Pro někoho mohou být zadní partie fádní, za mě elegantně ukončují široký rozptyl vozu a podtrhují jeho univerzálnost. Jestli v exteriéru stojí něco za vyzdvihnutí, jsou to špičkové Matrix LED světlomety. V nejvyšší výbavové verzi umí pracovat zcela automaticky. Přepínání denního a potkávacího světla je skvělé, reakce asistenta dálkových světel reaguje rychle a vypínání segmentů proti oslnění zaručí bezpečnost protijedoucího vozu při minimálním snížení vaší vlastní viditelnosti. Na testování takové funkce je zimní období přímo skvělé, protože si jí člověk užije do sytosti.
Vůz vás efektně přivítá při příchodu, animovaná maska chladiče má několik režimů. S podobnou pompou nabíhají i zadní sdružené LED svítilny. Je to krásný doplněk, který bývá často zahnutý až u vozů vyšších tříd. Zde příjemně zpestří příchod a nabudí vás radostí k jízdě. Laurinku dostanete standardně s velkými hliníkovými disky. Na výběr máte mezi 20 a 21 palcovým průměrem. Běžně vzhled těchto disků s jinými verzemi neseženete. Vůbec byste s nimi neodhadovali, že jde stále o střední SUV, opticky vůz o třídu povýší. Osobně bych jen snížil prosvětlení masky, podobně jak to Škoda vyřešila u nejnovější generace Kodiaqu. Drobně by to snížilo okázalost a Enyaq by působil více střídmě jako zbytek portfolia značky.
Ač jsou Škodovky známé jako praktická vozidla pro rodinu, které přes týden zajistí rozvoz do práce a školních institucí, o víkendu převezou vybavení na chalupu a jednou za pár let vás bez potíží přestěhují, u Enyaqu kupé musíme být s takovou charakteristikou více opatrní. U klasické karoserie bych nepochyboval, kupé je přeci jen více stylovější a předpokládá, že na stěhování budete mít jinou partu pracovníků. Po usednutí se dostanete do jiného světa. Rozložení prvků je skutečně na úrovni prémiového vozu a budete sem chtít usedat s myšlenkou na příjemnou a pohodlnou jízdu. Fyzických tlačítek opět ubylo, zůstala pouze lišta s nejdůležitějšími funkcemi pod centrálním displejem a řadou středových výdechů. Osobně by se mi zde líbila nová řada multifunkčních ovladačů Smart Dials, třeba i ve zmenšené verzi s dvěma ovladači. Rozložení infotainmentu je ale rozumné a pokud znáte předchozí verze systému nebo současnou verzi ve Volkswagenech, budete spokojeni.
Volant a rozložení prvků je typické pro poslední ročníky všech škodovek a je plně vyhovující. Vždy jsem byl příznivcem vlastní páčky pro regulaci tempomatu a zde se opět potvrzuje, jak skvělý prvek to je. Včetně ovládání adaptivní funkce a vzdálenosti odstupu. Levá půlka multifunkčního volantu je díky tomu skvěle vyhrazená pro jízdní asistenty a výhřev koženého věnce volantu regulovatelného ve třech úrovních.
Součástí výbavy L&K je také prémiové obšívání kožených sedadel s funkcí výhřevu. Ten najdete na všech čtyřech sedadlech. Přední řada je navíc vybavena odvětráváním a základní masážní funkcí. Zatímco ve Volkswagenu po zapnutí masáže tlačítkem na boku sedadla můžete pokračovat v nastavení a režimech na obrazovce, v Enyaqu si musíte vystačit s jedním stylem. Pro zpestření jízdy nebo k drobnému protažení na cestě to ale postačí. Vysoká míra přítomnosti doplňkových asistentů se navíc postará o to, že budete kilometry silnic polykat ve velkém a únava se dostaví až mnohem později.
V komfortu a bezpečnosti pomáhá i poprvé zahrnutý head-up displej s rozšířenou realitou. Když jsem jej poprvé viděl v ID.7, těšil jsem se až se s ním opět někde projedu. Nenapadlo mě ale, že se tak stane již brzy poté za volantem Škodovky. Toto zjištění je velmi příjemné a mám pocit, že systém fungoval opět o něco lépe. To bude ale nejspíš dané tím, že testovací ID.7 byl pouze předprodukční model bez dokončených aktualizací.
Dynamické navigační šipky, ohraničení jízdního pruhu, i odpočet k nejbližší odbočce patří mezi nejvýraznější prvky této funkce a ušetří mnoho kontrolních pohybů očí mezi vozovkou a digitálními přístroji. Díky schopnému head-up displeji mohla Škoda zmenšit kapličku digitálních budíků a zbylé funkce svěřit i centrálnímu infotainmentu. Na displeji za volantem i na 5,3” displeji stále vidíte kriticky důležité údaje. I když zde můžete sledovat i tradiční informace o spotřebě a jízdních data, pohodlněji a s doplňující grafikou je lepší je sledovat na centrální obrazovce s velkou úhlopříčkou třináct palců. Škoda zachovala i pádla pod volantem, které ve třech stupních regulují sílu rekuperace. Tu můžete nastavovat pouze v jízdním režimu D, při B nebo aktivní Asistované jízdě si míru rekuperace řídí vůz automaticky.
Středový tunel již tradičně nabízí velké možnosti uložení drobností. Loketní opěrka je hluboká s vícero vložkami a schránkami. Pod lištou fyzických tlačítek je umístěná bezdrátová nabíječka na telefon, která jednak telefon skutečně dobije a díky pogumování drží telefon na místě. Telefon se přitom nepřehřívá. Jediné, na co jsem si nemohl za celou dobu zvyknout je práce s miniaturním voličem jízdního směru. Absence parkovací polohy nebo tlačítka je pro mě velkým nezvykem. Řešením je zatažení elektronické ruční brzdy, případně s auto holdem vypnutí systému tlačítkem na sloupku řízení. Stal jsem se navíc příznivcem voliče pod volantem a těším se, že i nová generace Enyaqu půjde snad stejným směrem.
Cestující v zadní řadě si budou připadat velmi váženě. K vysokému komfortu a příjemně tvarovaným sedákům přispívá si bohatá výbava. Roletky v oknech bych považoval za standardní, skvělé jsou další odkládací přihrádky, hluboké a velké kapsy ve výplni dveří i odnímatelný středový box, který prodlužuje středový tunel. Drobnosti se vám tak nebudou válet po podlaze. Přední sedadla dostaly do výbavy i menší kapsy pro odložení mobilních telefonů. Dlouhé jízdy si mohou pasažéři zpříjemnit výhledem velkým pevným panoramatickým střešním oknem. Standardem je dvojice USB-C zásuvek a možnost zabudování 230V zásuvky pro běžné domácí spotřebiče.
Do zavazadlového prostoru se dostanete několika způsoby. Nechybí ani možnost virtuálního pedálu. Kupé má oproti klasickému SUV objem snížený o pouhých 15 litrů na 570 litrů. Nabíjecí kabely ale můžete díky velkým bočním kapsám i dvojitému dnu uklidit a využít prostor pro zavazadla. Pod přední kapotu ale bohužel žádné drobnosti neumístíte.
Pojďme ale na slíbené jízdní vlastnosti. Kdo měl možnost Enyaqem jezdit nebo se alespoň svézt ví, že v tomto ohledu má Škoda velmi dobrý základ. Adaptivní tlumiče DCC+ dodají ještě více na jízdním pohodlí a zajistí pevnou a nehoupavou jízdu po všech typech silnic. Vůz se cítí skvěle jak na dálnici, tak na okreskách. Při rychlých přesunech překvapí tichem a výbornými aerodynamickými vlastnostmi. Tvar karoserie přispívá k nižší spotřebě. Dálniční jízda ve standardních rychlostních mezích znamená spotřebu kolem 22 kWh/100 km. Ač má elektromotor pohánějící zadní nápravu výkon 210 kW, vyloženě sportovní výkon od vozu nečekejte.
Pružné zrychlení je ale skvělé a při předjíždění umí dodat na sebevědomí. Je skvělé, že se nemusíte omezit pouze na pomalou a nudnou jízdu v pravém pruhu mezi kamiony. Ani vyšší rychlost vás nezruinuje. Je ale třeba počítat s úměrně vyšší spotřebou. Ukazatel dojezdu ubývá s rozumem a v horní polovině jede skutečně 1:1 s realitou. Na dálnici potřebujete rezervu zhruba 20 procent. Jakmile ale dálnici opustíte, dojezd jako by zamrzl. Možnost časté rekuperace i nižšího rychlostního limitu dělá u Enyaqu divy. Dlouhé kilometry českých okresek projedete a budete se divit, když vám po dvaceti kilometrech dojezd ubude o jednotky.
Taková jízda se pak pohybuje dle přístrojů i na hranici 15 kWh/100 km. Během týdenního testování jsem za displeji často pozoroval hodnoty kolem 16,5 kWh/100 km. Ve městě jde pak o kombinaci obou hodnot, nejčastěji kolem 18 kWh/100 km, s plynulým provozem spotřeba opět klesá k 16 kWh/100 km. To jsou na střední SUV s těžkou baterií 77 kWh velmi pěkné hodnoty. Ve spojení s domácím nabíjení se může počáteční investice začít vracet dříve než byste očekávali. Díky volitelnému tepelnému čerpadlu vyhřejete v zimě vůz před jízdou během pár minut a nebude vám vadit ani chybějící škrabka na okna, která bohužel zmizela z typického místa pod víčkem nádrže. U elektromobilů ji Škoda totiž na toto místo již nedává.
Pokud budete potřebovat využít nejvyšší nabíjecí výkon, nezapomeňte si včas zapnout předehřev baterie. To zařídíte na dvě kliknutí v nabídce, ale musíte tak učinit sami. Zadání cíle v navigaci tuto funkci samo nespustí. Stane se tak pouze v případě, že je váš cíl dále než očekávaný dojezd baterie. Teprve v takovém vám výchozí navigace najde doporučenou nabíjecí zastávku. Teoreticky umí současný modernizovaný model nabíjet výkonem až 175 kW. Ukazatel předehřevu se během testování dostal na 169 kW. Dosažitelná tedy hodnota je. Musí jí ale předcházet delší jízda. Standardní DC nabíjení 50 kW je dostupné téměř okamžitě.
Koncern zapracoval i na stabilitě operačního systému. Vzhledem k mnoha potížích, které majitelé Enyaqu znají, je dobré, že se na nápravě neustále pracuje. Za celou dobu testování nedošlo k žádnému nestandardnímu chování. Naopak si dovolím tvrdit, že i ve srovnání s ID.7 je systém stabilnější, je rychlý, velmi dobře nastavitelný a upravitelný. Čtení dopravních značek je opět o stupeň spolehlivější. Obzvlášť pokud se necháte rádi vozit s Asistovanou jízdou 2.5, reakce na změny rychlostních limitů je příjemně klidná a pozvolná. Stejně tak lze pochválit udržování v jízdním pruhu. Jde o příjemné zprávy, avšak u vozu s takovou výbavou a cenovkou byste neměli jiné chování očekávat.
I když Enyaq není příliš dlouhé vozidlo, s délkou 4,6 metru může být pro některé řidiče takové vozidlo náročnější zaparkovat. Parkovací asistent se o to s radostí sám postará. Funkce byla opět vylepšená a celý proces je zase o něco snazší. Na vás zbývá už jen najít dostatečně velké parkovací místo.
Závěrem mohu pouze zhodnotit, že nyní už plně rozumím tomu, proč je Enyaq natolik populární nejen v naší zemi, ale i za hranicemi. Ač je jasné, že nejvyšší stupeň výbavy nebude nejvíce prodávaný, ve srovnání s jinými značkami lze při zachování vysoké míry komfortu a prémiového pocitu ušetřit nemalé prostředky.
Vzhled vozu není natolik okázalý jako u některých vozidel, které hned na první pohled dávají na odiv svůj původ a hodnotu. Je ale dobré, že Škoda myslí na všechny druhy zákazníků. Enyaq lze totiž pořídit i za poloviční cenu vrcholného modelu. S cenou 1,6 milionu ovšem dostanete adekvátní míru bezpečnosti, komfortu i luxusu.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Skvělé pracoviště řidiče | Příliš výrazná světelná maska |
Vylepšený operační systém | Dlouhé nahřívání baterie |
Rychlost nabíjení | Navigace neumí zapnout přípravu baterie |
Skvělá spotřeba i jízda po okreskách |
Škoda Enyaq už si čtyři roky na trhu elektromobilů stihla vydobýt solidní pozici. Nabízí totiž rozumný poměr ceny a užitné hodnoty, praktičnost a v neposlední řadě i líbivý design. Jenže co když chcete ještě víc? Co když toužíte po luxusu a exkluzivitě, ale nechcete nutně sahat po prémiových značkách? Odpovědí je Škoda Enyaq ve vrcholné výbavě Laurin & Klement.
Tato verze, která se v nabídce objevila teprve před necelým rokem, posouvá Enyaq na novou úroveň a nabízí zážitek, který se blíží o třídu vyšším vozům. Jak se s tímto cílem Škoda poprala? Zaslouží i vyšší cenovku? Milovníci manažerských Volkswagenů by měli zbystřit. Enyaq toho má hodně co nabídnout.
Konstrukce | SUV kupé, rozměry: 4653 × 1879 × 1621 mm, hmotnost: 2260 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy |
Výkon | 210 kW, točivý moment 545 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 77 kWh, udávaný kombinovaný dojezd 556 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 175 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 16,0 kWh/100 km |
Výbava | Výbava L&K, Asistovaná jízda 2.5, Matrix LED, podsvícená maska, 20″ litá kola, panoramatická střecha, audio Canton, virtuální kokpit, head-up s AR, SmartLink+ |
Cena testovacího modelu | 1 653 779 Kč (základní cena od 1 604 900 Kč) |
Verze Laurin & Klement již několik desetiletí označuje to nejlepší, co si můžete od Škodovky přát. Stále si vybavuji první generaci oktávky, když přišla s luxusními koženými sedadly, automatickou převodovkou a nespočet drobnými vychytávkami. Doba pokročila, a to, co jsme tehdy považovali za součást nadstandardní výbavy, je dnes součástí každého vozu v téměř základní výbavě. I proto musela Škoda zvýšit nároky a napěchovat Enyaq novými vymoženostmi. Některé jsou trochu okázalé, jak například podsvícená maska, jiné jsou velmi praktické a zvyká se na jejich přítomnost velmi snadno. V mnoha ohledech vůz dohnal i mateřský Volkswagen, konkrétně model ID.7. Například zpracování interiéru je skutečně kvalitní a příjemné na dotek.
Jsem příznivcem praktických vozidel, sám bych si nejspíše vůz stavby SUV kupé nepořizoval. Ovšem ve spojení s nejvyšší výbavou jde o velmi ucelený zážitek. Vůz ve mě evokuje exkluzivitu BMW, Enyaq v této karosářské verzi připomíná německou řadu 5 ve verzi GT. Osobně se mi Enyaq líbí více a to i vnitřním uspořádáním. Je to ovšem dané typem pohonu. Zatímco u BMW si budete užívat zvukový a motorový projev šestiválce, elektrická Škodovka dokáže učarovat v jiných aspektech. Velkým překvapením pro mě byla efektivita provozu. K tomu se dostaneme poté, co zhodnotíme vzhled vozu.
Fanoušci české automobilky často vyzdvihují verze RS. Ty dodávají vozům skvělý dravý design a zvýší výkon pro sportovnější jízdu. Enyaq si některé tyto prvky vypůjčil. Vnější vzhled je krásný. Zachovává typické škodovácké prolisy na nárazníku vedené přes kapotu i boční dveře. Záď vozu vše naopak uhlazuje a zjednodušuje. Pro někoho mohou být zadní partie fádní, za mě elegantně ukončují široký rozptyl vozu a podtrhují jeho univerzálnost. Jestli v exteriéru stojí něco za vyzdvihnutí, jsou to špičkové Matrix LED světlomety. V nejvyšší výbavové verzi umí pracovat zcela automaticky. Přepínání denního a potkávacího světla je skvělé, reakce asistenta dálkových světel reaguje rychle a vypínání segmentů proti oslnění zaručí bezpečnost protijedoucího vozu při minimálním snížení vaší vlastní viditelnosti. Na testování takové funkce je zimní období přímo skvělé, protože si jí člověk užije do sytosti.
Vůz vás efektně přivítá při příchodu, animovaná maska chladiče má několik režimů. S podobnou pompou nabíhají i zadní sdružené LED svítilny. Je to krásný doplněk, který bývá často zahnutý až u vozů vyšších tříd. Zde příjemně zpestří příchod a nabudí vás radostí k jízdě. Laurinku dostanete standardně s velkými hliníkovými disky. Na výběr máte mezi 20 a 21 palcovým průměrem. Běžně vzhled těchto disků s jinými verzemi neseženete. Vůbec byste s nimi neodhadovali, že jde stále o střední SUV, opticky vůz o třídu povýší. Osobně bych jen snížil prosvětlení masky, podobně jak to Škoda vyřešila u nejnovější generace Kodiaqu. Drobně by to snížilo okázalost a Enyaq by působil více střídmě jako zbytek portfolia značky.
Ač jsou Škodovky známé jako praktická vozidla pro rodinu, které přes týden zajistí rozvoz do práce a školních institucí, o víkendu převezou vybavení na chalupu a jednou za pár let vás bez potíží přestěhují, u Enyaqu kupé musíme být s takovou charakteristikou více opatrní. U klasické karoserie bych nepochyboval, kupé je přeci jen více stylovější a předpokládá, že na stěhování budete mít jinou partu pracovníků. Po usednutí se dostanete do jiného světa. Rozložení prvků je skutečně na úrovni prémiového vozu a budete sem chtít usedat s myšlenkou na příjemnou a pohodlnou jízdu. Fyzických tlačítek opět ubylo, zůstala pouze lišta s nejdůležitějšími funkcemi pod centrálním displejem a řadou středových výdechů. Osobně by se mi zde líbila nová řada multifunkčních ovladačů Smart Dials, třeba i ve zmenšené verzi s dvěma ovladači. Rozložení infotainmentu je ale rozumné a pokud znáte předchozí verze systému nebo současnou verzi ve Volkswagenech, budete spokojeni.
Volant a rozložení prvků je typické pro poslední ročníky všech škodovek a je plně vyhovující. Vždy jsem byl příznivcem vlastní páčky pro regulaci tempomatu a zde se opět potvrzuje, jak skvělý prvek to je. Včetně ovládání adaptivní funkce a vzdálenosti odstupu. Levá půlka multifunkčního volantu je díky tomu skvěle vyhrazená pro jízdní asistenty a výhřev koženého věnce volantu regulovatelného ve třech úrovních.
Součástí výbavy L&K je také prémiové obšívání kožených sedadel s funkcí výhřevu. Ten najdete na všech čtyřech sedadlech. Přední řada je navíc vybavena odvětráváním a základní masážní funkcí. Zatímco ve Volkswagenu po zapnutí masáže tlačítkem na boku sedadla můžete pokračovat v nastavení a režimech na obrazovce, v Enyaqu si musíte vystačit s jedním stylem. Pro zpestření jízdy nebo k drobnému protažení na cestě to ale postačí. Vysoká míra přítomnosti doplňkových asistentů se navíc postará o to, že budete kilometry silnic polykat ve velkém a únava se dostaví až mnohem později.
V komfortu a bezpečnosti pomáhá i poprvé zahrnutý head-up displej s rozšířenou realitou. Když jsem jej poprvé viděl v ID.7, těšil jsem se až se s ním opět někde projedu. Nenapadlo mě ale, že se tak stane již brzy poté za volantem Škodovky. Toto zjištění je velmi příjemné a mám pocit, že systém fungoval opět o něco lépe. To bude ale nejspíš dané tím, že testovací ID.7 byl pouze předprodukční model bez dokončených aktualizací.
Dynamické navigační šipky, ohraničení jízdního pruhu, i odpočet k nejbližší odbočce patří mezi nejvýraznější prvky této funkce a ušetří mnoho kontrolních pohybů očí mezi vozovkou a digitálními přístroji. Díky schopnému head-up displeji mohla Škoda zmenšit kapličku digitálních budíků a zbylé funkce svěřit i centrálnímu infotainmentu. Na displeji za volantem i na 5,3” displeji stále vidíte kriticky důležité údaje. I když zde můžete sledovat i tradiční informace o spotřebě a jízdních data, pohodlněji a s doplňující grafikou je lepší je sledovat na centrální obrazovce s velkou úhlopříčkou třináct palců. Škoda zachovala i pádla pod volantem, které ve třech stupních regulují sílu rekuperace. Tu můžete nastavovat pouze v jízdním režimu D, při B nebo aktivní Asistované jízdě si míru rekuperace řídí vůz automaticky.
Středový tunel již tradičně nabízí velké možnosti uložení drobností. Loketní opěrka je hluboká s vícero vložkami a schránkami. Pod lištou fyzických tlačítek je umístěná bezdrátová nabíječka na telefon, která jednak telefon skutečně dobije a díky pogumování drží telefon na místě. Telefon se přitom nepřehřívá. Jediné, na co jsem si nemohl za celou dobu zvyknout je práce s miniaturním voličem jízdního směru. Absence parkovací polohy nebo tlačítka je pro mě velkým nezvykem. Řešením je zatažení elektronické ruční brzdy, případně s auto holdem vypnutí systému tlačítkem na sloupku řízení. Stal jsem se navíc příznivcem voliče pod volantem a těším se, že i nová generace Enyaqu půjde snad stejným směrem.
Cestující v zadní řadě si budou připadat velmi váženě. K vysokému komfortu a příjemně tvarovaným sedákům přispívá si bohatá výbava. Roletky v oknech bych považoval za standardní, skvělé jsou další odkládací přihrádky, hluboké a velké kapsy ve výplni dveří i odnímatelný středový box, který prodlužuje středový tunel. Drobnosti se vám tak nebudou válet po podlaze. Přední sedadla dostaly do výbavy i menší kapsy pro odložení mobilních telefonů. Dlouhé jízdy si mohou pasažéři zpříjemnit výhledem velkým pevným panoramatickým střešním oknem. Standardem je dvojice USB-C zásuvek a možnost zabudování 230V zásuvky pro běžné domácí spotřebiče.
Do zavazadlového prostoru se dostanete několika způsoby. Nechybí ani možnost virtuálního pedálu. Kupé má oproti klasickému SUV objem snížený o pouhých 15 litrů na 570 litrů. Nabíjecí kabely ale můžete díky velkým bočním kapsám i dvojitému dnu uklidit a využít prostor pro zavazadla. Pod přední kapotu ale bohužel žádné drobnosti neumístíte.
Pojďme ale na slíbené jízdní vlastnosti. Kdo měl možnost Enyaqem jezdit nebo se alespoň svézt ví, že v tomto ohledu má Škoda velmi dobrý základ. Adaptivní tlumiče DCC+ dodají ještě více na jízdním pohodlí a zajistí pevnou a nehoupavou jízdu po všech typech silnic. Vůz se cítí skvěle jak na dálnici, tak na okreskách. Při rychlých přesunech překvapí tichem a výbornými aerodynamickými vlastnostmi. Tvar karoserie přispívá k nižší spotřebě. Dálniční jízda ve standardních rychlostních mezích znamená spotřebu kolem 22 kWh/100 km. Ač má elektromotor pohánějící zadní nápravu výkon 210 kW, vyloženě sportovní výkon od vozu nečekejte.
Pružné zrychlení je ale skvělé a při předjíždění umí dodat na sebevědomí. Je skvělé, že se nemusíte omezit pouze na pomalou a nudnou jízdu v pravém pruhu mezi kamiony. Ani vyšší rychlost vás nezruinuje. Je ale třeba počítat s úměrně vyšší spotřebou. Ukazatel dojezdu ubývá s rozumem a v horní polovině jede skutečně 1:1 s realitou. Na dálnici potřebujete rezervu zhruba 20 procent. Jakmile ale dálnici opustíte, dojezd jako by zamrzl. Možnost časté rekuperace i nižšího rychlostního limitu dělá u Enyaqu divy. Dlouhé kilometry českých okresek projedete a budete se divit, když vám po dvaceti kilometrech dojezd ubude o jednotky.
Taková jízda se pak pohybuje dle přístrojů i na hranici 15 kWh/100 km. Během týdenního testování jsem za displeji často pozoroval hodnoty kolem 16,5 kWh/100 km. Ve městě jde pak o kombinaci obou hodnot, nejčastěji kolem 18 kWh/100 km, s plynulým provozem spotřeba opět klesá k 16 kWh/100 km. To jsou na střední SUV s těžkou baterií 77 kWh velmi pěkné hodnoty. Ve spojení s domácím nabíjení se může počáteční investice začít vracet dříve než byste očekávali. Díky volitelnému tepelnému čerpadlu vyhřejete v zimě vůz před jízdou během pár minut a nebude vám vadit ani chybějící škrabka na okna, která bohužel zmizela z typického místa pod víčkem nádrže. U elektromobilů ji Škoda totiž na toto místo již nedává.
Pokud budete potřebovat využít nejvyšší nabíjecí výkon, nezapomeňte si včas zapnout předehřev baterie. To zařídíte na dvě kliknutí v nabídce, ale musíte tak učinit sami. Zadání cíle v navigaci tuto funkci samo nespustí. Stane se tak pouze v případě, že je váš cíl dále než očekávaný dojezd baterie. Teprve v takovém vám výchozí navigace najde doporučenou nabíjecí zastávku. Teoreticky umí současný modernizovaný model nabíjet výkonem až 175 kW. Ukazatel předehřevu se během testování dostal na 169 kW. Dosažitelná tedy hodnota je. Musí jí ale předcházet delší jízda. Standardní DC nabíjení 50 kW je dostupné téměř okamžitě.
Koncern zapracoval i na stabilitě operačního systému. Vzhledem k mnoha potížích, které majitelé Enyaqu znají, je dobré, že se na nápravě neustále pracuje. Za celou dobu testování nedošlo k žádnému nestandardnímu chování. Naopak si dovolím tvrdit, že i ve srovnání s ID.7 je systém stabilnější, je rychlý, velmi dobře nastavitelný a upravitelný. Čtení dopravních značek je opět o stupeň spolehlivější. Obzvlášť pokud se necháte rádi vozit s Asistovanou jízdou 2.5, reakce na změny rychlostních limitů je příjemně klidná a pozvolná. Stejně tak lze pochválit udržování v jízdním pruhu. Jde o příjemné zprávy, avšak u vozu s takovou výbavou a cenovkou byste neměli jiné chování očekávat.
I když Enyaq není příliš dlouhé vozidlo, s délkou 4,6 metru může být pro některé řidiče takové vozidlo náročnější zaparkovat. Parkovací asistent se o to s radostí sám postará. Funkce byla opět vylepšená a celý proces je zase o něco snazší. Na vás zbývá už jen najít dostatečně velké parkovací místo.
Závěrem mohu pouze zhodnotit, že nyní už plně rozumím tomu, proč je Enyaq natolik populární nejen v naší zemi, ale i za hranicemi. Ač je jasné, že nejvyšší stupeň výbavy nebude nejvíce prodávaný, ve srovnání s jinými značkami lze při zachování vysoké míry komfortu a prémiového pocitu ušetřit nemalé prostředky.
Vzhled vozu není natolik okázalý jako u některých vozidel, které hned na první pohled dávají na odiv svůj původ a hodnotu. Je ale dobré, že Škoda myslí na všechny druhy zákazníků. Enyaq lze totiž pořídit i za poloviční cenu vrcholného modelu. S cenou 1,6 milionu ovšem dostanete adekvátní míru bezpečnosti, komfortu i luxusu.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Skvělé pracoviště řidiče | Příliš výrazná světelná maska |
Vylepšený operační systém | Dlouhé nahřívání baterie |
Rychlost nabíjení | Navigace neumí zapnout přípravu baterie |
Skvělá spotřeba i jízda po okreskách |