Test Renault Clio E-Tech (2023) – Malý tělem, velký duchem

Matouš Vrchota
  • Renault Clio prošel výraznou modernizací
  • Městský prcek už dávno nepatří jen do těsných uliček
  • Jaké je hybridní Clio v modelovém ročníku 2023, prozradí recenze
Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Renault mám ve své hlavě zapsaný navždy díky dlouholetému vlastnictví rodinného kombi Laguna první generace. Tehdy to pro mě byl obrovský pohodlný koráb, který i s benzínovou „jedna osmičkou“ uměl jezdit za spotřebu i otáčky velmi podobné dieselovým konkurentům. Ovšem od té doby uteklo spoustu času. Já se přeorientoval na německé vozy a z Renaultu mi zbyly pouze pěkné vzpomínky na dlouhé cesty s přáteli. Proto pro mě byl test nového hybridního Renaultu Clio (2023) docela výzvou. Mohou tyto vozy mít po tolika letech ještě něco společného?

Srovnávat vozy s datem výroby více než 23 let od sebe zcela jistě nejde. Francouzská automobilka od přelomu milénia prošla velkými změnami, spojila se do skupiny s Nissanem, vzala pod svá křídla rumunskou Dacii a vcelku nedávno zahájil i přesun k novému designovému jazyku včetně zásadní změny v digitální výbavě vozového parku. Kromě nových elektromobilů se vrhnul i do hybridního segmentu. Možná půjde hned na začátek o drobný spoiler, ale dodnes nevycházím z údivu, jak to auto jezdí. A to jen v tom dobrém slova smyslu.

Renault Clio E-Tech 145 Esprit Alpine (2023): specifikace

Konstrukcehatchback, rozměry: 4053 × 1798 (bez zrcátek) × 1440 mm, hmotnost: 1 348 kg
Pohonhybrid, benzínový motor s dvojicí elektromotorů, pohon přední nápravy
Výkon105 kW, točivý moment 205 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion (1,2 kWh), dojezd až 900 km
 Spotřeba a dojezdudávaná spotřeba 4,1 l/100 km
Výbavavýbava esprit Alpine, 360° kamery, adaptivní tempomat, full LED světlomety, pack winter comfort, audiosystém Bose
Cena testovacího modelu1 020 400 Kč (základní cena od 777 900 Kč)

Tohle Clio není pro starší

Renault Clio (2023) stále patří mezi nejmenší modely francouzského výrobce, který se naprosto perfektně hodí do každodenní jízdy městem. Nebudete totiž mít sebemenší potíže s parkováním, obratností v hustém provozu nebo zrychlením. A má to i třešničku na dortu. To auto totiž zatraceně dobře vypadá. Pryč je doba, kdy byly všechny Renaulty stejně kulaté a měnily se pouze v rozměrech. Nové Clio má zcela přepracovanou karoserii, výraznou černou čelní masku se světlomety lemující její boční strany a výrazné inovované logo automobilky. Když si před vůz jen tak stoupnete, nepřestane vás jeho vzhled udivovat ani po pěti minutách. Je to skutečně ještě ten Renault, jak si jej pamatujeme?

Kdybyste neznali historii značky, možná by vás napadlo, že v sobě nese i určité prvky konkurenčního Peugeotu. Vždyť ta LED denní světla mají podobný spád po bocích karoserie. Zde ale podobnost končí. Jejich provedení je nakonec docela odlišné a to i při různých režimech svícení. Co si ale budeme nalhávat, Clio vždy bude jedním z největších soupeřů Peugeotu 208. Boky karoserie jsou široce vytažené. To umožnilo zvětšit rozchod kol i použít široké pneumatiky pro lepší stabilitu. Vždyť na šířku včetně zrcátek má Clio bez 12 mm rovné dva metry.

Chcete se odlišit? Nejvyšší sportovní verze vás bude něco stát

V zadních partiích je vůz již trošku střídmější. Velký znak nicméně dominuje i menšímu víku kufru. Z tohoto pohledu byste snad ani nečekali, co vše se ve voze schovává. A to nejen pod kapotou, ale i v jeho interiéru. Zvláště pak sportovní paket Esprit Alpine vozu velmi sluší a přidává i další moc pěkné detaily a prvky výbavy. V zkratce nelze vynechat odznaky Esprit Alpine před bočními zrcátky nebo velmi vkusně obšité lemy bezpečnostních pásů modrou nití.

Sportovní paket je ale možné pocítit v interiéru na mnohem více úrovních. Ten první pro cestující nejvíc doprovázející jsou sedačky s výrazným bočním vedením. Ty jsou doplněné o vkusný a decentní emblém řady Alpine i lépe tvarovanými hlavovými opěrkami. Často jsou u sportovních verzí instalované napevno, zde si je můžete alespoň výškově nastavit. Sedadla jsou příjemně tuhá a rozhodně vás budou držet přesně na místě. Škoda je snad jen, že si nemůžete nastavit bederní opěrku.

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Fyzická tlačítka na správných místech

Středová konzole mezi sedadly působí spíše jako nutným doplňkem. Úložný prostor v loketní opěrce se hodí pro pár nabíjecích kabelů a možná malou brašnu s doklady. Do držáku nápojů bude vhodné umístit jen menší lahve, jinak vám budou překážet i při běžné manipulaci s volantem. Volič automatické převodovky si u Renaultu zatím zachovává tradiční rozměry i vzhled řadící páky. S ní budete pracovat vcelku často, zvláště když budete chtít být důslední s rekuperací brzdné energie.

Zpracování páky je bohužel jedna z mála věcí, kterou musím u Clia vyzdvihnout v negativním měřítku. Aretace jednotlivých režimů má vcelku vůli a působí velmi plastově. Přitom samotný volič do ruky padne dobře. Při řazení tak máte pocit, jako by uložení bylo vyrobeno ze žvýkaček. Snad je to ale něco, na čem může Renault zapracovat a práci s voličem zpřesnit a vymezit. Pravá a spodní strana kulisy je doplněna decentní linkou nastavitelného ambientního osvětlení.

Velmi vkusně působí ovládací panel pod vertikálně umístěným centrálním displejem. Kromě pár zkratek pro volbu jízdního režimu, vynucení jízdy na elektřinu si zde aktivujete parkovacího asistenta nebo výhřev sedadel. Tři otočné budíky pod touto lištou pak slouží k přesnému nastavení teplotního komfortu. Vzdáleně připomínají nové řešení Škodovky, Smart Dials. Zde jsou ale všechny funkce pevně přiřazené. Oproti voliči převodovky jsou zde všechny pohyby přesně odkrokované a můžete je ovládat téměř poslepu. Klimatizace je zde pouze jednozónová, ale v takto malém voze to ničemu nevadí.

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Proč tak málo automobilek vyrábí vertikální displeje?

Dlouho jsem byl skeptický k vertikálnímu centrálnímu displeji. Většina automobilek je montuje tradičně na šířku a kvůli výhledu mi to přišlo jako rozumné řešení. Dotykový displej má sice „jen“ 9,3 palce, přesto nabízí výborné rozvržení ovládacích prvků, čitelnost i bezvadnou odezvu. Velkou výhodou je jeho poměr stran, který se blíží 4:3. Displej tedy nemusí být příliš vysoký a je dobře zakomponovaný v přístrojové desce tak, že neruší pohled přes spodní hranu čelního okna.

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Díky partnerství s Google je tu Android Auto i bezdrátově!

Ač Renault navázal partnerství s Googlem a začíná ve vozech používat jeho platformu Android Automotive, v novém Cliu se musíte zatím spokojit s proprietárním řešením výrobce. To ale funguje na jedničku a vše co potřebujete mít rychle po ruce, zde najdete. Velmi příjemné je, že i při spuštění Android Auto nebo Apple CarPlay vidíte v horním i spodním řádku tlačítka pro rychlé přepínání režimů zobrazení nebo navigací.

Jde o drobnost, ale velmi praktickou, kterou by se od Renaultu mohlo spoustu výrobců přiučit. V nastavení nehledejte příliš mnoho možností úprav fungování vozu. Toho si užijete mnohem více až s Android Automotive. Příjemné je ale prostředí s přehledem ekonomiky provozu nebo dostatečné množství nastavení přítomných asistenčních systémů. Jelikož je vůz neustále připojený k internetu, máte zde možnosti aktualizace systému nebo vzdáleného ovládání vozidla. Omezené volby nastavení aspoň tolik netahají zrak mimo provoz kolem vás.

Oba displeje jsou příjemně sjednocené

Připojení mobilního telefonu včetně zmíněných platforem je navíc možné provést plně bezdrátově. Stejně tak si můžete svůj telefon bezdrátově dobít pomocí standardu Qi. Nabíječka je překvapivě výkonná a i s připojenými platformami dokáže i za krátkou cestu několik procent nabití přidat. Dávejte si ale pozor na dlouhodobé nabíjení. Plocha není nijak perforovaná či chlazená a dokáže telefon až nepříjemně zahřát. Pro vyznavače kabelového spojení jsou zde nachystané dva konektory klasického USB typu A či běžná zásuvka 12V.

Renault si zaslouží pochvalu za to, jak u modelu Clio (2023) dokázal unifikovat grafický vzhled obou displejů. Ten před řidičem má příjemně jemné rozlišení a velmi dobře doplňuje ten centrální. Na úhlopříčce 10,25 palce můžete přepínat mezi vícero režimy zobrazení a vcelku slušně si i přizpůsobíte data, která chcete mít na očích. Skvělou vychytávkou u vozu s adaptivním tempomatem je možnost sledování odstupu od vozu před vámi v desetinách sekundy. Uděláte si tak velmi dobrou představu, jak „daleko“ jsou dvě sekundy, které jsou obecně doporučené minimum na odstup.

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Výhřev s chlazením v jednom. Volant by snesl drobné úpravy

Volant má příjemnou velikost. Skvělým doplňkem je i jeho výhřev, který bych osobně u takto malého vozu neočekával. Vlákna začnou hřát velmi rychle. Škoda jen, ze chromování multifunkčních ovladačů výrazně zasahují do věnce právě v místech, kde máte volant správně držet. Příjemnou teplotu na konečcích prstů tak doplňuje kontrast zmraženého palce. V důsledku toho vás vůz nutí držet volant podle zastaralých norem na desíti a dvou hodinách. Zbytek volantu přitom dává v rozložení tlačítek smysl. Zapomeňte na dotykové plošky, tato tlačítka jsou velká, mají jasný stisk i logické rozložení. Zatímco na levé půlce ovládáte tempomat, jeho adaptivní funkce i omezovač rychlosti, pravá půlka se věnuje ovládání budíků.

Vůz si nakonec přeci jen jednu vlastnost přenesl i z roku 2000. Tím je vyhrazený ovladač pro multimédia pod pravou páčkou za volantem. Jeho rozměry i funkce vás přenesou do přelomu milénia. Ovladač má i velmi podobný tvar i chod tlačítek. Ve skutečnosti jde o praktickou část výbavy, díky tomu můžete na ramena volantu umístit důležitější tlačítka. Jen by zde mohl Renault zapracovat na feelingu a zpracování přenést do dvacátých let současného století.

Malé mrštné autíčko

Pojďme se ale podívat, jak se hybridní Renault Clio E-Tech (2023) chová na silnici po jízdní stránce. Od malého městského vozu nejspíše nebudete mít velké očekávání, půjde vám především o ekonomiku provozu a snadné parkování. Tyto aspekty nové Clio v hybridním provedení E-Tech full hybrid 145 plní velmi zdatně. Vaše očekávání ovšem budou velmi lehce překonána, jakmile vůz přepnete do režimu Sport. Výkon a projev Alpine A110 opravdu nečekejte, na tak malé vozidlo ale dokáže na zakroucených okreskách příjemně překvapit.

Díky širokému postoji a velkým 17″ kolům drží výborně stopu a nemusíte se bát ani prudšího brzdění. V tomto režimu dokáže převodovka reagovat rychleji na potřebu vyšších otáček a oba (vlastně všechny tři) agregáty se starají o co nejvyšší dodávku točivého momentu na kola. Při takové jízdě jdou však ekologické myšlenky stranou a nastupuje zábava. I proto musíte počítat s tím, že si Esprit Alpine vezme na stovku i deset litrů paliva.

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Dálnici přenechte větším

Vraťme se tedy více do požadovaných situací a přejděme do klidnější jízdy. Běžně Renault Clio nastartujete s režimem My Sense. Ten se snaží inteligentně a komfortně žehlit nerovnosti na vozovce a díky tuhému podvozku odvádí slušnou práci. Mimoměstské trasy s využitím rekuperace a dvojitou „multi módovou“ převodovkou dokáže pohodlně svézt kolem 5 litrů na 100 km. Převodovka nabízí čtyři stupně pro benzínový agregát, další dva pak využívají elektrické motory. Vůz rekuperuje v každou možnou chvíli a ukazatel stavu baterie se aktivně pohybuje oběma směry. I kratší jízda z kopce dokáže dobít mezi 25 a 50 % baterie. Ta disponuje kapacitou 1,2 kWh a tvoří společný základ i pro další modely Renaultu.

Na dálnicích se budete chtít držet legálních hodnot rychlosti. Renault jde vcelku pěkně za plynem, občasné řazení ve vyšších otáčkách by se dalo mírně snížit, ale obecně je jízda pohodlná i na starším povrchu. Průměrně se se spotřebou budete pohybovat na spodní hranici 6 litrů na 100 km. To není zase tak špatná hodnota, když uvážíme, že Clio rozhodně není vyráběné pro dlouhé dálniční jízdy. A jak si vede v jeho přirozeném prostředí?

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Dosažitelná marketingová spotřeba? Tohle jsme už dlouho neviděli!

Kde se ovšem vůz cítí jako doma, je uprostřed města. Výrobce udává spotřebu od 4,1 l/100 km a není to žádný klamavý marketingový tah. Jde o běžně dosažitelnou hodnotu a ani tak nebudete patřit mezi nejpomalejší účastníky provozu. Elektrický motor dokáže pokrýt až 80 % městské jízdy. Při takové jízdě by vůz měl být schopen ujet až 900 kilometrů na jednu nádrž benzínu. Jelikož se ale budete přirozeně pohybovat i mimo město a po městských okruzích, reálně počítejte s dojezdem kolem 700 kilometrů. I to je na malinké auto parádní výsledek. Plnou nádrž naplníte 39 litry paliva, takže ani při tankování vás z kůže rozhodně nesedře.

Aby měl řidič jízdu pohodlnější, pomáhá mu s ovládáním vozu v závislosti na výbavě až dvacítka schopných asistentů. Z těch nejpovedenějších lze zmínit příjemně citlivý adaptivní tempomat, kameru o 360 stupních rozhledu nebo asistenta dálkových světel se slušnou přesností. Všechny bezpečnostní a doplňující systémy Renault sdružuje do segmentu Human First. Kde bude ale vhodné počkat na nové verze systému, je u sledování dopravních značek, které bohužel nevykazuje vysokou přesnost. Naštěstí jde o méně důležitý doplněk. Ve vyšších výbavách můžete využívat i pokročilého parkovacího asistenta.

Renault Clio hybrid 2023 test
Renault Clio hybrid 2023 test

Závěrem testu: Hodně muziky za hodně peněz

Po týdenním zhodnocení nového hybridního Renaultu musím přiznat, že jsem takovou obrovskou dávku výbavy od malého Clia nečekal. Je to pouze trendem dnešní doby nebo se nároky uživatelů skutečně násobně zvýšily natolik, že i u takových vozů potřebujeme komfort dálničních korábů a prémiových modelů? Je to rozhodně pohodlné, velmi slušně a kvalitně zpracované, ale v některých ohledech to zajisté je postradatelné. Renault se navíc může pochlubit velmi zajímavou standardní výbavou i u nejlevnější benzínové varianty TCe 90. Rozhodně nejde o žádné holátko a pořídíte jej téměř o polovinu levněji než nejvyšší testovanou verzi.

I základní hybridní verze, kterou si Renault cení na 513 tisíc, je slušně použitelnou variantou. Pohonná jednotka je přitom totožná pro všechny stupně výbavy. Co si budeme povídat, vrcholná verze Esprit Alpine E-Tech full hybrid 140 rozhodně dokáže přitáhnout hodně pohledů. Na parkovišti přitom umí působit i nenápadně, a tak se o vůz nemusíte zbytečně obávat, pokud bydlíte na sídlišti. Pro mladé řidiče bude sportovní verze atraktivní, budou si ovšem muset najít perspektivní zaměstnání. Se startovací cenou 623 tisíc se již Clio pohybuje ve vyšších cifrách. Vůz by taktéž mohl dobře posloužit jako druhé vozidlo do rodiny na kratší trasy. Na ty byl tento hybrid přímo stvořen.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus Atraktivní vzhledPlus Aretace voliče převodovky
Plus Tlačítkové ovládáníPlus Zastaralý ovladač médií
Plus Kvalitní práce pohonného ústrojíPlus Příliš chladivý chrom na volantu
Plus Výborná práce infotainmentu
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články